2026-09-10, 14:05
Medlem
glockenreins avatar
Håller med. Borde få betydligt större konsekvenser för folk som saboterar valrörelsen.
Citera
2026-09-10, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har funderat på det här ganska mycket. Ett såpass demokratiskt land som vi ändå påstår att vi är, men samtidigt skiter i att folk river ner valaffischer, förstör under torgmöten på olika sätt, men framförallt, aktivt plockar bort valsedlar i vissa valstugor?

Jag gissar att det är mer utbrett än vad som visas på Insta och YouTube.

Varför har vi inte kameror i valstugorna så att man kan se vem som tar bort (eller vägrar lägga fram) respektive valsedlar?

Hade det här problemet gällt S,V,MP så hade det ju varit årets största nyhet. Men nu är det SD och exempelvis Örebropartiet som drabbas (antagligen många fler partier oxå).

Hur kan man inte se allvarligare på den viktigaste demokratiska rättigheten som vi har?

Intressanta idéer du har från ditt hemland
Citera
2026-09-10, 15:54
Medlem
Det är väl bara sossar som dömts för valfusk?

Sen får vi se vad dommen blir för den klåfingriga Vänsterpartisten som grävde SD-reklam ur brevlådor
Citera
2026-09-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Isf hade jag sagt till så de la dit nya, alternativt hade jag skrivit på en tom valsedel. Inte fan hade jag röstar på någon annan istället.

Det är inte heller frågan här.

Frågan är varför man inte ser allvarligare på det här?
Citera
2026-09-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Intressanta idéer du har från ditt hemland

Ja, jag har mina rötter i Sverige sen ca 400år tillbaka, innan det bl.a Finland.

Och eftersom att vi ändå befinner oss i Sverige, så tänker jag att man kan diskutera det ur ett Svenskt perspektiv, eller?

Det finns mängder med videor där man river ner SD’s valaffischer på olika ställen i centrala Sthlm. Det ligger ju oxå i Sverige.

Det finns inlägg i tråden där man pratar om vandalisering av S och V’s valstugor.

Sen det här med Örebropartiet och bortplockade lappar, det är i och runt Örebro, bl.a Kumla, men det finns fler exempel.

SD’s bortplockade valsedlar har jag upplevt självt, i Sthlm.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-09-10 kl. 16:57.
Citera
2026-09-10, 16:50
Medlem
Citat:
Det är inte heller frågan här.

Frågan är varför man inte ser allvarligare på det här?

Förmodligen för att det bara är att gå och säga till valarbetarna att valsedlarna är slut, alternativt ta en tom sedel och skriva ner vilka man vill rösta på.

Men du tänker vi ska sätta upp kameror inne i vallokalerna som spelar in vilka valsedlar som varje svensk medborgare plockar upp för att Sverigedemokrater är för lata/rädda/efterblivna för att göra nåt av ovanstående?
Citera
2026-09-10, 16:58
Medlem
Citat:
Förmodligen för att det bara är att gå och säga till valarbetarna att valsedlarna är slut, alternativt ta en tom sedel och skriva ner vilka man vill rösta på.

Men du tänker vi ska sätta upp kameror inne i vallokalerna som spelar in vilka valsedlar som varje svensk medborgare plockar upp för att Sverigedemokrater är för lata/rädda/efterblivna för att göra nåt av ovanstående?

Förstår du inte ens problemet?
Det är ju valarbetarna som plockar bort valsedlarna…
Citera
2026-09-10, 17:04
Medlem
Citat:

Då får du gå och be de lägga dit nya, alternativt ta en tom lapp och skriva vilka du vill rösta på. Sen kan du rapportera in det hela som en val-incident.
Citera
2026-09-10, 17:06
Medlem
Citat:
Då får du gå och be de lägga dit nya, alternativt ta en tom lapp och skriva vilka du vill rösta på. Sen kan du rapportera in det hela som en val-incident.

Du kanske ska hålla dig till ämnet istället?

Jag vet mkt väl hur man röstar.
Den här tråden handlar inte om det.
Citera
2026-09-10, 18:53
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Du menar illegal invandring skulle vara laglig?
Illegala invandrare har inte rösträtt.
Du blandar ihop äpplen och päron.
Citera
2026-09-10, 18:56
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Valarbetarna kommer från olika partier just för att de inte ska fuska till sitt partis fördel.
Jag tvivlar på att SDs valarbetare plockar bort sina egna valsedlar, fast det vore väl för att kunna vara kränkta efteråt då.
Citera
2026-09-10, 19:27
Medlem
Citat:
Har funderat på det här ganska mycket. Ett såpass demokratiskt land som vi ändå påstår att vi är, men samtidigt skiter i att folk river ner valaffischer, förstör under torgmöten på olika sätt, men framförallt, aktivt plockar bort valsedlar i vissa valstugor?

Jag gissar att det är mer utbrett än vad som visas på Insta och YouTube.

Varför har vi inte kameror i valstugorna så att man kan se vem som tar bort (eller vägrar lägga fram) respektive valsedlar?

Hade det här problemet gällt S,V,MP så hade det ju varit årets största nyhet. Men nu är det SD och exempelvis Örebropartiet som drabbas (antagligen många fler partier oxå).

Hur kan man inte se allvarligare på den viktigaste demokratiska rättigheten som vi har?
Jasså. Det jag ser här är S,V,Mp som ständigt har vandaliserade budskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in