Citat:
Ett nonsensmässigt löfte och ett flagrant försök att muta hela folket. Jag tror att de flesta kommer att genomskåda det här.
Jag sade redan under de första måaderna av Trumps nya period att han regerar ungefär som en gammaldags sultan med ett hov av politiska och affärsmässiga gunstlingar, stekvändare, älskarinnor, nådegåvor hit och dit. Ett styressätt byggt på nycker och personliga favörer osv - det har bara blivit ännu tydligare sedan dess.
Jag sade redan under de första måaderna av Trumps nya period att han regerar ungefär som en gammaldags sultan med ett hov av politiska och affärsmässiga gunstlingar, stekvändare, älskarinnor, nådegåvor hit och dit. Ett styressätt byggt på nycker och personliga favörer osv - det har bara blivit ännu tydligare sedan dess.
Citat:
Överskatta inte det amerikanska folket, som lever paycheck-to-paycheck.
Faktum är att den amerikanska fördumningen även börjar sprida sig till den gamla världen. Hur mycket är inte våra svenska politikers vallöften värda? Troligen överträffande USD 5000 i värde.
Månne har Trump inspirerats av den svenska valrörelsen?
Faktum är att den amerikanska fördumningen även börjar sprida sig till den gamla världen. Hur mycket är inte våra svenska politikers vallöften värda? Troligen överträffande USD 5000 i värde.
Månne har Trump inspirerats av den svenska valrörelsen?
Det är klart att svenska politiker sneglar på hur valrörelser och insäljning av politiska budskap går till i USA, så har det varit länge - men att rakt av utlova motsvarande 50.0o0 kronor kontant till varje vuxen moledborgare "om ni ser till att vår sida behåller majoriteten", det är på en annan nivå än några vallöften vi har sett här hemma.
Alliansens jobbskatteavdrag (valet 2006) gällde enbart folk som hade stadig inkomst från lön, och det var dessutom mycket mindre "pkad inkomst". För personer med en lön på 25-35.000 i månaden före skatt (som sjuksköterskor, utbildade industriarbetare osv) så blev "återbäringen" 4-500 kr i månaden, alltså på ett år ungefär 5-6.000 kr. Det är en tiondel av vad Trump utlovar, och det gällde dessutom bara dem som faktiskt jobbade mot lön, inte t ex pensionärer.