Jag förväntar mig en vanlig svensk politisk TV-debatt med anklagelser om att "ni gjorde", "nej det var ni", och "ni kommer störta oss i fördärvet", "nej, det är ni som kommer göra det".
Jag förväntar mig att partiledarna visar upp hur oartiga de är, hur lite utbildning de har och ännu mindre bildning. Att de är en skam för sina föräldrars slappa uppfostran.
Jag förväntar mig också att de inte kommer svara på en enda fråga utan istället hade oändliga anförande om annat och anklagelser.
Så därför kommer vi här hemma inte att se slutdebatterna, det är inte ens bra politisk retorik (älskar annars politisk retorik när den är elegant och skicklig) utan enbart generande för den svenska bildningen och det politiska systemet. Vi har redan förtidsröstat så valet är gjort, och det är inte ens en god politisk underhållning.
Det stora sammanbrottet för TV-valdebatterna tycker jag började på 2010-talet, och sedan är det en dödsspiral nedåt sedan dess men oartig gapighet och respektlöshet. Särskilt för de partier som säger sig värna om goda värderingar. Man förstås varför den svenska skolan faller som en sten i PISA-undersökningarna, för de här partiledarna är ett fint exempel på sammanbrottet.
Undrar om det blir samma upplägg som igår? Fullt med ”vanliga väljare” i studion, där alla med gula armband får ställa frågor som förmodligen är påhittade av SVT långt innan.
Partiledardebatterna i TV (och online) tycker jag spär på det som är minst attraktivt i svensk politik. Jag kommer inte att se debatten och jag har inte sett debatterna de senaste valen. De ger ingen tydlighet eller svar. Vi får korta one-liners, siffror som inte går att följa upp och person/partiangrepp. Jag skulle bli förvånad om det blev annorlunda denna gång.
Om jag vill ta till mig vad partiledarna säger gör jag det hellre i ensamintervjuer/samtal. Det finns några mediaaktörer som gör det på ett bra sätt där de försöker leda partiledarna in på resonemang som inte bara är talepunkter.
Så klart att SVT ska ta in journalisten Fouad som programledare.
Som journalist på SVT är det ju ingen nyhet att man måste uppfylla vissa vänsterliberala "kriterier"
Han har jobbat ganska så hårt för att rapportera negativt om SD och hela alliansen i år.
Så tyvärr kan vi förvänta oss hög acceptans mot Nooshi som avbryter och MP som drar ut på talartiden, som vanligt med andra ord.
För de som är missnöjda, med att detta sker ikväll och inte på lördag erbjuder statstelevisionen tre timmar Skavla från kl 20 med internationella intervjuer bl a.