2026-09-09, 21:14
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Med hur många grader kommer MP kunna sänka världens temperatur?

Vem bryr sig.

Alla med nåt mellan öronen vet att all användningsbar olja och allt kol kommer att användas upp, förr eller senare. Så det enda man behöver fokusera på är att anpassa sitt eget land till den förändring som obevekligen kommer.

Har man energi och pengar över efter det kan man försöka diskutera med restens av världens länder om det skulle vara möjligt att litet mera tid på sig att bränna upp all olja och allt kol, så att man hade ens litet mer tid på sig att förbereda och anpassa sig.

Hur mycket har Tidö förberett Sverige under de fyra år de haft på sig?
Citera
2026-09-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja och arbetet mot systemhotande kriminalitet har börjat ge effekt.

Nu ska det reverseras med rödgrön naivitet/kackelpolitik.

Exakt! Har hänt en hel del positivt inom det polisiära och rättsliga under den här regeringens tid. Det arbetet vill man ska fortsätta i samma riktning.
Citera
2026-09-09, 21:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Får jag fråga vad dessa hinder består utav...? Vad är speciellt med den svenska berggrunden och uranet? Varför skulle inte Sverige kunna ordna en kedja från uranbrytning>förädling>slutligt bränsle till våra kärnkraftverk. Det skulle ta tid och enorma resurser, men vad skulle annars stå i vägen, menar du? Om nödvändigheten skulle vara tillräckligt svår, så får man naturligtvis sätta de ekonomiska aspekterna åt sidan...

Svenskt uran är svårt att bryta eftersom halterna av uran 235 i den svenska berggrunden (t.ex. alunskiffer) är mycket låga, vilket gör att enorma mängder malm måste brytas och hanteras för att få fram en tillräcklig mängd uran. Det krävs alltså att man bryter miljontals ton berg för att utvinna små mängder rent uran, vilket gör processen dyr och extremt skrymmande.

Dessutom kan man inte ta tillvara allt uran, en del blir kvar i resterna och riskeras att spolas iväg med regn och hamna i vattendrag och grundvatten. Vilket innebär att vi förstör dem för all framtid (halveringstiden för uran 235, som är vad som används som kärnbränsle, är 700 miljoner år, medan halveringstiden för uran 338, som är 99% av det uran som finns i berggrunden, är 4,5 miljarder år dvs. lika länge som planeten har funnits till). Och eftersom också resthögarna blir enorma så är det extremt dyrt och svårt att hindra lakvattnet från att rinna ut i naturen och/eller att rena det.
Citera
2026-09-09, 21:26
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Var blir du hjärntvättad? Jag måste skicka min smutstvätt dit.

Trevligt att du tycker att jag är ren och klar i knoppen. Det gör jag också...
Citera
2026-09-09, 21:27
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Oaktat borgarnas tidigare och nuvarande försyndelser på massinvandringsfronten - och oaktat det oroväckande faktum att Fredrik Reinfeldt fortfarande kan dyka upp i M-sammanhang och få applåder istället för att tillbörligen bli lynchad av en uppretad mobb - är det fortfarande så att det parti du avser rösta på är just det som mest aktivt av alla åtta riksdagspartierna kommer att fortsätta förstöra allt som gjort Sverige till Sverige.

Jag förstår bara inte hur man kan välja att rösta för en fortsättning och förvärring av de invandringsproblem vi redan har, med allt det innebär i form av minskad sammanhållning och solidaritet och ökad splittring, fragmentering och polarisering, som alltsammans även kommer att göra det mycket svårare att lösa precis alla andra problem. Det som fick folkhemmet att fungera var just dess homogenitet och sammanhållning (såsom Tage Erlander själv konstaterade, bara för att sedan lämna över rodret till den svekfulla råttan Palme).

Men vår lilla diskussion har svävat ut lite väl långt off-topic i en tråd om debatten mellan Åkesson och Andersson, så jag sätter punkt där.

Det passar bra. Tack för en saklig och intressant diskussion, det hör (tyvärr) till undantagen här på FB.
Citera
2026-09-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
"All by myself". Antingen klarar man av att tänka sig ända tillbaka till originalet (Eric Carmen i mitten av 70-talet), eller så till Celine Dions version (mitten av 90-talet), eller så är man inte ens torr bakom öronen.

Patetisk.. Har du pratat med lärarna i din påhittade "närmaste krets" och informerat om att du tycker att deras kår är utflippad och blivit itutad helt vansinniga idéer om pedagogik än?

Jag vet att du är en loner och knappt har några vänner. En ganska asocial figur. Förstår att det här forumet ger dig lite mening i ditt liv och får ditt existenskomplex att mattas av lite..Men du borde verkligen sluta spela kunnig och påläst..Du framstår hela tiden som en extremt envis svamlande tokstolle. Du blev ju t.o.m. avstängd på FB en vecka för att du inte kunde ge dig..
Citera
2026-09-09, 21:50
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen7910
Patetisk.. Har du pratat med lärarna i din påhittade "närmaste krets" och informerat om att du tycker att deras kår är utflippad och blivit itutad helt vansinniga idéer om pedagogik än?

Jag vet att du är en loner och knappt har några vänner. En ganska asocial figur. Förstår att det här forumet ger dig lite mening i ditt liv och får ditt existenskomplex att mattas av lite..Men du borde verkligen sluta spela kunnig och påläst..Du framstår hela tiden som en extremt envis svamlande tokstolle. Du blev ju t.o.m. avstängd på FB en vecka för att du inte kunde ge dig..

Det är faktiskt lärarna som tycker att delar av deras lärarkår OCH utbildning är utflippad. Men du hade ju ingen aning om nåt sånt, du behöver bara en ventil för att kunna ladda ur dig din enorma inre olust.

Har du kanske hejat på Tidö? Jag har förstått att det kan leda till rätt svåra psykiska besvär, och t.o.m. utslag över hela kroppen.

Som vanligt kan jag ta några svängar med dig, av pur medmänsklighet. Och jo, jag vet, just det, medmänsklighet, är inte så framträdande där borta på Tidö-sidan, men det förekommer faktiskt ännu bland normala svenskar.
Citera
2026-09-09, 21:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Svenskt uran är svårt att bryta eftersom halterna av uran 235 i den svenska berggrunden (t.ex. alunskiffer) är mycket låga, vilket gör att enorma mängder malm måste brytas och hanteras för att få fram en tillräcklig mängd uran. Det krävs alltså att man bryter miljontals ton berg för att utvinna små mängder rent uran, vilket gör processen dyr och extremt skrymmande.

Dessutom kan man inte ta tillvara allt uran, en del blir kvar i resterna och riskeras att spolas iväg med regn och hamna i vattendrag och grundvatten. Vilket innebär att vi förstör dem för all framtid (halveringstiden för uran 235, som är vad som används som kärnbränsle, är 700 miljoner år, medan halveringstiden för uran 338, som är 99% av det uran som finns i berggrunden, är 4,5 miljarder år dvs. lika länge som planeten har funnits till). Och eftersom också resthögarna blir enorma så är det extremt dyrt och svårt att hindra lakvattnet från att rinna ut i naturen och/eller att rena det.

Som sagt - inga reella hinder om nödvändigheten blir tillräckligt stor...
Citera
2026-09-09, 22:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som sagt - inga reella hinder om nödvändigheten blir tillräckligt stor...

Ett reellt hinder är om det går åt mer energi för att bryta och behandla uranet än vad man får ut ur det...
Citera
2026-09-09, 22:04
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Han ska lagt ut det på sociala medier. Det har börjar dyka upp artiklar om detta.

Men det handlar om att hon röstade nej till att ta bort mängdrabatten och att S hade dessa rappare som var straffade i reklamen.

Hon menar då att Kristersson använde det värsta en kvinna kan vara med om som slagträ mot henne.

Eller något liknade.

Hon var alltså skit sur när hon gick ur bussen inför kvällens debatt. Alltså jätte sur. Jag blev själv lite skakis för jag tror aldrig jag sett något liknande. Kan bli spännande debatt, helt klart.

Ja, brevet tog skruv ordentligt. Plus att Ulf verkligen kunde belysa att Sossarna inte bryr sig om brottsoffer.
Citera
2026-09-09, 22:06
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Magdalena Andersson om hon kan lova att inte kasta skit på andra sidan; och börjar med att kasta skit på Ulf Kristersson

Hahahahah. Magdalena lovade och bröt sitt eget löfte i samma andetag.
Citera
2026-09-09, 22:11
Medlem
9zs avatar
Minns jag rätt att det var lite rabalder om kvinnan som var där som brottsoffer. Hade inte Magdalena Andersson åkt ut till brottsplatsen och direkt snobbat familjen som precis förlorat sin släkting? Magdalena hade inte ens hälsat på familjen utan direkt ställts sig framför kamerorna för att fjäska med journalisterna och sen åkt därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in