2026-09-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Har du några siffror som backar upp ditt påstående eller drog du det ur röven? Det finns siffror som visar att förtidsröstandet invandrartäta områden har ökat rejält jämfört med ökningen generellt. Mig veterligen har det inte synts någon sån effekt på landsbygden.

Ökad förtidsröstning generellt talar också emot Tidö för det blir svårare att hämta ikapp på slutet om folk "låst" sin röst redan.

Man har inte låst rösten utan kan ändra på valdagen. Förtidsröstar gör man generellt mindre på landet där det är långt och glest mellan lokaler där detta går att göra.

Tidö har alla chanser att vinna om alla vettiga i Sverige går och röstar i rekordantal. Nu i senaste mätningen är diffen inom den statistiska felmarginalen och tidö ligger efter ungefär lika mycket i undersökning som inför förra valet.
Citera
2026-09-09, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej det gjorde de inte ang elen. Ebba Busch har slagits med näbbar och klor mot EU för att få behålla de svenska flaskhalsavgifterna som Eu vill lägga beslag på. Man har betalat ut stora kompensationer i el-stöd. Man håller på att få igång bygge av kärnkraft i södra Sverige för att säkra baskraften i söder.

S och mp hade inte gjort ett skit av detta utan jublat över de höga kostnaderna för landsbygden som kunde tvinga in folk i hyreslängorna där de är mer lättkontrollerade , enklare kan stoppas in i ett standardiserat livshjul och ”tar mindre plats”.

Kristersson höjde elskatten ett tag. Vet fortfarande inte om den sänkts dock.

Med det sagt är Miljlöpartiet fortfarande ännu värre för landsbygden ja.
Citera
2026-09-09, 18:36
Medlem
I mätningarna mellan Juli och Augusti registrerade Sentio det stora raset för S. Man gick från 33,4% ned till 27,9%.

Jag skulle vilja se en aktuell Sentio, den senaste publicerades den 27 augusti och är inaktuell naturligtvis.

Sentio brukar alltid trycka upp de stora partierna och hålla nere småpartierna.

Det som är mycket svårt i år verkar vara att mäta C.

Min magkänsla är att V numera är stort, här blir inget tal om 6% utan snarare 8--9%.

För sossarna väntar ett katastrofval, skall bli intressant att se hur stor katastrofen blir. Maggan får klä sig i SVART.
Citera
2026-09-09, 18:36
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Wow! Vad kan oddsen bero p?

Vet inte exakt,
Tror på ökningen i opinionsundersökningarna och L nu ligger "stabilt" över 4%.
Trenden pekar rakt upp för tidö just nu. Kanske har dom vart underskattade i opinionen. Lägg till att Maggan rasar i förtroendemättning. Det speglar nog också att dom vart överskattade.
Såg likadant ut i förra valet. Vänstern hade tagit ut vinsten i förskott och Ulf kunde med flera mandat få majoritet till sin regering.

Oavsett kommer det bli jävligt jämnt och som jag skrivit tidigare så glömmer många budgeten.
C+V kommer omöjligt kunna samarbeta om en budget om TIDÖ är större än S+C+MP. En regering tror jag eventuellt dom kan komma överens om men en budget kommer aldrig hålla. Vilket iofs inte har med oddsen för en M+KD+L+SD regering o göra.
Citera
2026-09-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Varför är det enda du fatkorerar in i det?
Min poäng är ju att för att partierna ska gå med på en samlingsregering så måste de ju ha något slags incitament för det. Vad skulle vara L och KD:s incitament till det? Eller M? De kommer ju bara förlora på det i längden.
Citera
2026-09-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Min poäng är ju att för att partierna ska gå med på en samlingsregering så måste de ju ha något slags incitament för det. Vad skulle vara L och KD:s incitament till det? Eller M? De kommer ju bara förlora på det i längden.

De kommer lägga sånt där åt sidan i ett sånt läge. Bara SD och V stängs ute.
Citera
2026-09-09, 18:41
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Har moderaterna verkligen råd med stödrösterna till Liberalerna?

Det snackas mycket om sossarnas bedrövliga siffror men vad fan Moderaterna är ju minst lika illa ute. 16,6 % som senaste Novus visar är ju så bedrövligt det bara kan bli.
Citera
2026-09-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I mätningarna mellan Juli och Augusti registrerade Sentio det stora raset för S. Man gick från 33,4% ned till 27,9%.

Jag skulle vilja se en aktuell Sentio, den senaste publicerades den 27 augusti och är inaktuell naturligtvis.

Sentio brukar alltid trycka upp de stora partierna och hålla nere småpartierna.

Det som är mycket svårt i år verkar vara att mäta C.

Min magkänsla är att V numera är stort, här blir inget tal om 6% utan snarare 8--9%.

För sossarna väntar ett katastrofval, skall bli intressant att se hur stor katastrofen blir. Maggan får klä sig i SVART.

Det är att C inte rubbas märkvärt som kan kosta Tidö på målsnöret. Att C inte blöder till L kan bli avgörande.
Citera
2026-09-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Vet inte exakt,
Tror på ökningen i opinionsundersökningarna och L nu ligger "stabilt" över 4%.
Trenden pekar rakt upp för tidö just nu. Kanske har dom vart underskattade i opinionen. Lägg till att Maggan rasar i förtroendemättning. Det speglar nog också att dom vart överskattade.
Såg likadant ut i förra valet. Vänstern hade tagit ut vinsten i förskott och Ulf kunde med flera mandat få majoritet till sin regering.

Oavsett kommer det bli jävligt jämnt och som jag skrivit tidigare så glömmer många budgeten.
C+V kommer omöjligt kunna samarbeta om en budget om TIDÖ är större än S+C+MP. En regering tror jag eventuellt dom kan komma överens om men en budget kommer aldrig hålla. Vilket iofs inte har med oddsen för en M+KD+L+SD regering o göra.
Det är väl fler som spelat på det och då sjunker oddset annars blir det minus för spelbolaget.
Citera
2026-09-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
De kommer lägga sånt där åt sidan i ett sånt läge. Bara SD och V stängs ute.
Deras medlemmar och ledamoter kommer alltså vara OK med att förlora sina riksdagsplatser och feta löner 2030 bara för att de har något sjukt behov av att stänga ute SD och V.

Nej, du har fel.
Citera
2026-09-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Har moderaterna verkligen råd med stödrösterna till Liberalerna?

Det snackas mycket om sossarnas bedrövliga siffror men vad fan Moderaterna är ju minst lika illa ute. 16,6 % som senaste Novus visar är ju så bedrövligt det bara kan bli.

Det är det här jag menar. Antingen M eller SD måste höja sig ett snäpp på valdagen/natten och C måste blöda till L istället för att L förlitar sig mer på stödröster. Det är detta jag tror kommer kosta Tidö valet. Det blir en pyrrhusseger för Magdalena Andersson.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-09 kl. 18:47.
Citera
2026-09-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Deras medlemmar och ledamoter kommer alltså vara OK med att förlora sina riksdagsplatser och feta löner 2030 bara för att de har något sjukt behov av att stänga ute SD och V.

Nej, du har fel.

Inte bara för att stänga ute SD och V. Utan hålla befolkningen i schack med harvandet om världsläget och yttre hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in