2026-09-09, 08:01
Medlem
Hej,

Jag har varit arbetslös i 16 månader och det märks minst sagt att den luckan påverkar.
Jag har en vän som har ett företag och som sa att jag jättegärna kan sätta hans företag på mitt CV, han kommer att vara referens etc. Jag undrar om det är olagligt, för om det är det vill jag inte göra det.

Jag skulle alltså inte få några pengar av han så inget olagligt via inkomstväg. Utan jag skulle isåfall bara ljuga på mitt CV. Erfarenheten jag kommer att ha där är dessutom inget som jag inte har
erfarenhet utav sedan tidigare utan det skulle bara vara samma erfarenhet som fyller en lucka.

Jag gör alltså hela samhället en tjänst som ökar mina chanser att ta mig ut i arbete igen. Men jag förstår att lagar inte nödvändigtvis följer logik och jag vill inte göra något olagligt.

Därför ställer jag frågan här. Om jag skulle göra enligt ovan - gör jag något olagligt/vilka andra påföljder kan det få?
Erfarenheten jag skulle sätta på CVt är som sagt något jag redan behärskar och har jobbat med i många år, så jag ser inget omoraliskt där för framtida arbetsgivare då jag skulle levera det som efterkrävs. Jag undrar alltså
om det på något sätt bryter mot lagen/vilka andra påföljder kan det få?

samt 2, Kan man (arbetsgivare, privatperson eller vemsomhelst) på något sätt kolla upp om någon varit anställd någonstans? om jag är/varit officiellt registrerad som arbetstagare någonstans?
inklusive att kunna se det på ett indirekt sätt, t ex inkomst tänker jag, och om det syns ifall den varit från Försäkringskassan/A-kassan eller från en arbetsgivare?

Tack på förhand!
Citera
2026-09-09, 08:08
Medlem
One2Manys avatar
Nej, det är inte olagligt att ljuga på sitt CV.
Nej, de kan inte kolla upp om du varit anställd någonstans.

De brukar f ö inte vara hårda med att kolla referenser på Samhall.
Citera
2026-09-09, 08:10
Medlem
Nu tycker jag inte att man ska ljuga men den här lögnen som du har kokat ihop tycker jag är rätt oskyldig.

Du vill bara fylla upp ett tomrum i ditt CV. Du ljuger inte om kompetens eller liknande.

Så kör på bara!

Som svar på övriga frågor :
- Nej detta kan inte få allvarliga konsekvenser.
- Chefen kommer inte och kan inte kolla upp detta.
- Chefen lär möjligen ringa upp din referens, that's it.

Så du kan vara lugn!
Citera
2026-09-09, 08:24
Medlem
ILoveKnarks avatar
Känner en person som ljugit sig in i skolvärlden, där han verkligen inte borde vara. Kör hårt! Svenskar är idioter ändå!
Citera
2026-09-09, 08:29
Medlem
triptykens avatar
Dom kan inte kolla upp det annat än att ringa din kompis som är referens, och han kommer ju backa upp din historia.

Så tillvida att det inte är nåt där du sätter nån annan i risk genom att du inte har yrkeserfarenheten så är det ingen fara legalt eller för den delen moraliskt. Eller om det är en skyddad titel... då är det också olagligt men det verkar inte vara det som det gäller.
Du behöver jobb, arbetsmarknaden är röven och arbetsgivare använder ofta nästintill automatiska system för att gå igenom CV'n. Så ljug du.
Citera
2026-09-09, 08:35
Medlem
Längden på arbetslöshet är mer att man inte hade några kontakter från början. Det är inte längden på arbetslösheten som gör det svårare.

Ja ljug på bara det spelar väl ingen roll alla är teater ändå.

Tänk bara på att du måste ju ändå vara lite kunnig inom området du slker, annar blir det ju lite ärtsoppa kanske
Citera
2026-09-09, 08:39
Medlem
Svavelbryggas avatar
Kan vara ett problem om du ska bli chef i det offentliga och får uppmärksamhet från en grävande journalist i framtiden men annars är det nog inget att oroa sig för.
Citera
2026-09-09, 08:41
Medlem
Stå aldrig i skuld till någon, då kan du i framtiden få krav från honom. Och den som ljuger om något kan alltid försäga sig, så du måste hela tiden tänka på vad du säger om denna tid.

Om det skulle komma fram att du har fått lön från ett företag (som du inte har fått) + arbetslöshetskassan så kan det uppfattas som att du har jobbat svart. Eller bedrägeri.
Senast redigerad av Newton555 2026-09-09 kl. 08:55.
Citera
2026-09-09, 08:51
Medlem
Vallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldrigsolidags
Hej,

Jag har varit arbetslös i 16 månader och det märks minst sagt att den luckan påverkar.
Jag har en vän som har ett företag och som sa att jag jättegärna kan sätta hans företag på mitt CV, han kommer att vara referens etc. Jag undrar om det är olagligt, för om det är det vill jag inte göra det.

Jag skulle alltså inte få några pengar av han så inget olagligt via inkomstväg. Utan jag skulle isåfall bara ljuga på mitt CV. Erfarenheten jag kommer att ha där är dessutom inget som jag inte har
erfarenhet utav sedan tidigare utan det skulle bara vara samma erfarenhet som fyller en lucka.

Jag gör alltså hela samhället en tjänst som ökar mina chanser att ta mig ut i arbete igen. Men jag förstår att lagar inte nödvändigtvis följer logik och jag vill inte göra något olagligt.

Därför ställer jag frågan här. Om jag skulle göra enligt ovan - gör jag något olagligt/vilka andra påföljder kan det få?
Erfarenheten jag skulle sätta på CVt är som sagt något jag redan behärskar och har jobbat med i många år, så jag ser inget omoraliskt där för framtida arbetsgivare då jag skulle levera det som efterkrävs. Jag undrar alltså
om det på något sätt bryter mot lagen/vilka andra påföljder kan det få?

samt 2, Kan man (arbetsgivare, privatperson eller vemsomhelst) på något sätt kolla upp om någon varit anställd någonstans? om jag är/varit officiellt registrerad som arbetstagare någonstans?
inklusive att kunna se det på ett indirekt sätt, t ex inkomst tänker jag, och om det syns ifall den varit från Försäkringskassan/A-kassan eller från en arbetsgivare?

Tack på förhand!

Folk, i synnerhet svartingar, ljuger och lurar till sig jobb lika ofta som de går mot röd gubbe.

Du har ingenting att vinna på att vara ärlig. Folk ljuger om tidigare arbetsplatser, har vänner och familjemedlemmar som låtsas vara referenser.

Det är för det första svårt att ens upptäcka att det inte stämmer om det görs på ett bra sätt. För det andra är sannolikheten att det skulle leda till åtal minimal.
Citera
2026-09-09, 09:45
Medlem
Sluta vara en sån fjolla, ljug på bara. Jag har hittat på erfarenheter jag överhuvudtaget inte har och hoppats att de inte ber om referenser, och det har gått bra.
Citera
2026-09-09, 10:07
Medlem
Vansterpartiets avatar
Kör på, företagen i sin tur ljuger sig blåa om vad tjänsterna innebär i belastning, arbetsmiljö och dylikt. I värsta fall är det något av alla företag du söker som tvivlar på din berättelse men det spelar ju ingen roll om alla andra inte gör det.
Citera
2026-09-09, 10:44
Medlem
Vitiss avatar
Deklarationer är offentlig handling; vem som helst kan begära ut någons deklaration.
Jag är dock osäker på om det där framgår varifrån man fått sin inkomst; dvs om arbetsgivare framgår.
Men inkomsten framgår ju.
Så vill någon verkligen kolla finns den möjligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in