2026-09-08, 23:33
Medlem
SveaBunkerns avatar
Jobbar som fastanställd på två olika gruppboenden (LSS).

Har även under många år tillbaka vikarierat på flera olika gruppboenden.

När jag sett reklam, i form av lypsyl, godis, pennor, flygblad, etc. förekommit på jobbet har endast Kommunal varit det som presenterats.

Till och med muggar (inte engångsmuggar) från Kommunal fyllde hela köksskåpet på en av gruppboenderna.

Varför i hela friden har reklam från andra fackförbund inte förekommit, tror ni, för mig och mina kollegor?

Är det endast fackförbund med socialdemokratisk koppling som gäller?

Finns ju opolitiska fackförbund.
Arbetsplatser bör vara helt opolitiska!

Citat:
AI-översikt:

För dig som arbetar inom LSS och söker ett fackförbund som är helt partipolitiskt obundet (opolitiskt), beror valet främst på din specifika yrkesroll och utbildning.

Det största traditionella fackförbundet för LSS-personal (såsom personliga assistenter och vårdare) är Kommunal, men eftersom Kommunal tillhör LO har de en historisk och ekonomisk koppling till Socialdemokraterna.

Om du vill undvika detta och gå med i ett opolitiskt fackförbund, finns det flera starka alternativ inom centralorganisationerna TCO och Saco, vilka enligt stadgarna är helt partipolitiskt oberoende".
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-09-08 kl. 23:59.
Citera
2026-09-09, 01:38
Medlem
Onanikrems avatar
Vissa förbund är mer frikostiga med reklamgrejor än andra. Var ingefär liknande på en av mina arbetsplatser där jag satt i en av de tre fackliga klubbar som fanns. Reklamsakerna kostar pengar inte säkert att alla klubbar tycker det är värt det.
Citera
2026-09-09, 01:49
Medlem
Finns det ens fackföreningar som försöker få medlemmar i den sektorn utöver Kommunal?
Citera
2026-09-09, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern

När jag sett reklam, i form av lypsyl, godis, pennor, flygblad, etc. förekommit på jobbet har endast Kommunal varit det som presenterats.

Till och med muggar (inte engångsmuggar) från Kommunal fyllde hela köksskåpet på en av gruppboenderna.

Varför i hela friden har reklam från andra fackförbund inte förekommit, tror ni, för mig och mina kollegor?

Varför bör arbetsplatser vara opolitiska?
Att det finns grejer från ett specifikt fackförbund är troligtvis inte svårare än att många på arbetsplatsen är medlemmar där
Citera
2026-09-09, 06:59
Medlem
Sannolikt finns enbart aktiva fackrepresentanter på arbetsplatsen. Det ts kan göra är att engagera sig i ett annat fackförbund och lägga ut deras godis.
Citera
2026-09-09, 06:59
Medlem
Därför att inom LSS är Kommunal i praktiken det enda fackförbundet som existerar, i vsrt fall för de som arbetar direkt med brukarna.

Sen är Kommunal ett förbund som är rätt frikostiga med såna här saker. Nej, det har inget direkt politiskt syfte, utan de vill värva medlemmar och synas i allmänhet.
Citera
2026-09-09, 18:11
Medlem
Citat:

Kanske för att det finns en fackklubb på arbetsplatsen som ingår i Kommunal och det är Kommunal som har kollektivavtal på arbetsplatsen?

Inga TCO eller SACO-förbund organiserar personer som jobbar på äldreboende.

Du får gå med i SAC Syndikalisterna, de är också oberoende.
Citera
2026-09-12, 10:47
Medlem
SveaBunkerns avatar
Fick precis SMS från Kommunal:

"Hej, imorgon är din sista chans att rösta för fler kollegor i välfärden och slopat karensavdrag. För att det ska ske måste vi byta regering!".

För mycket politik istället för seriös information till mig som arbetare. Kommer gå ur Kommunal!

Kommer rösta rubbet på SD (kommun, region och riksdag) imorgon.
Senast redigerad av SveaBunkern 2026-09-12 kl. 10:51.
Citera
2026-09-12, 11:58
Medlem
Citat:
Fick precis SMS från Kommunal:

"Hej, imorgon är din sista chans att rösta för fler kollegor i välfärden och slopat karensavdrag. För att det ska ske måste vi byta regering!".

För mycket politik istället för seriös information till mig som arbetare. Kommer gå ur Kommunal!

Kommer rösta rubbet på SD (kommun, region och riksdag) imorgon.

Hur ska du rösta i nästa årsmöte i kommunal-klubben? Är väl mer relevant för den här forumsdelen än vad du ska rösta i valet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in