2026-09-08, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Astarte4ever
Tack för att du delade, men jag förstod uppriktigt inte riktigt din kommentar. Skulle du kiunna fetmarkera vad det är du tror att hon kan dömas för?

Exempelvis: VÅLDTÄKT
Citera
2026-09-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Nej, stämningen har inte ens utfärdats än, så jag skulle tippa på att huvudförhandling hålls i mitten på nästan år.

Medvikts varumärkesintrång, som de kommer att åka dit på, tas upp i rätten på torsdag. Det blir muntlig förberedelse med eventuellt huvudförhandling om förlikningsförhandlingar inte lyckas.

Beskriv hur.
Citera
2026-09-08, 22:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Nej, men det spelar en stor roll när man bedömer hur allvarligt ett förtal anses vara, och i förlängningen hur hårt ett straff och hur högt ett skadestånd blir. Således är Cissi Wallins förtal av Fredrik Virtanen en dålig jämförelse, eftersom anklagelserna rörde avskyvärda brott och spridningen var omfattande, vilket också resulterade i att det väcktes allmänt åtal och utdömdes ett saftigt skadestånd.

Vill man stämma någon är man fri att göra det. Har man däremot ingen rättslig grund för att kräva någon på ett visst belopp, kommer man heller inte tillerkännas det. Vilket är fallet med Joakims stämning här. Det betyder alltså ingenting att han har stämt kvinnan på 240 000 kronor, eftersom han inte har tillräcklig grund för att kräva en så hög kränkningsersättning.

Jag kan svårligen hitta exempel på när förtal har lett till dessa hisnande belopp. Är vi och nosar på summor runt 100 lax så handlar det om betydligt mer kränkande spridningar än texter om att en kändis hatar kvinnor på Instagram.

Det är tur att det inte drabbar någon fattig, för rättegångskostnaderna kommer Joakim få betala själv om han drar det här vidare. Den kränkningsersättning han eventuellt kan kamma hem, kommer inte täcka dessa kostnader.

Det stora beloppet är totalt orimligt, men jag vet inte hur de kommer att räkna. 10 000 kr per inlägg, eller ännu mindre, men som lägst tillsammans 10 000 kr.

Varför får han betala rättegångskostnaderna själv? För att han tagit i för mycket?

Om han får ersättning för samtliga inläggen är jag inte säker på det blir så, men jag vet inte hur man göt den bedömningen.
Citera
2026-09-08, 22:13
Avstängd
Citat:
Beskriv hur.

Beskriv hur de inte kan åka dit för det. Men det blir inga 500 000 kr.
Citera
2026-09-08, 22:13
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Jag frågade dig när han har haft social ångest och det är den frågan jag vill ha svar på.

Jag har inte sett något som talar för att han blir överväldigad av folkmassor. Upphetsad, men inte överväldigad. Varför drar du in autism när det är oklart vilken eller ens att han har fått en diagnos?

Han har aldrig visat bevis för att han har autism, ADHD, ADD, asperger, social fobi, PTSD, komplex PTSD eller dyslexi. Det är bara en mytomans ord.

Det som talar emot att han inte tycker om stora folkmassor är att han alltid med vilje placerar sig i centrum av stora folkmassor visar att han njuter av det.

Oj, någon är lite extra vresig idag. Jag förklarade hur det kommer sig att människor kan både klara av att vara bland folk och samtidigt inte kunna det då allmänbildningen i denna tråden verkar låg. Eftersom det verkar väldigt svårt för genierna att förstå.

Fridens ✌️
Citera
2026-09-08, 22:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nejellerva
Oj, någon är lite extra vresig idag. Jag förklarade hur det kommer sig att människor kan både klara av att vara bland folk och samtidigt inte kunna det då allmänbildningen i denna tråden verkar låg. Eftersom det verkar väldigt svårt för genierna att förstå.

Fridens ✌️

Det är absolut inget konstigt med långa perioder där nivån på den där skiten varierar.

Med tiden och med behandling kan man bli bättre på att hantera det också.

Ja, du vet säkerligen det, men skriver det som svar på ditt inlägg ändå.
Senast redigerad av frukostpizza 2026-09-08 kl. 22:21.
Citera
2026-09-08, 22:19
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:
Det är absolut inget konstigt med långa perioder med där nivån på den där skiten varierar.

Med tiden och med behandling kan man bli bättre på att hantera det också.

Ja, du vet säkerligen det, men skriver det som svar på ditt inlägg ändå.

Uppskattar ditt svar. Önskar fler tog in den infon du kommer med som är helt korrekt!
Citera
2026-09-08, 22:32
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Nej, men det spelar en stor roll när man bedömer hur allvarligt ett förtal anses vara, och i förlängningen hur hårt ett straff och hur högt ett skadestånd blir. Således är Cissi Wallins förtal av Fredrik Virtanen en dålig jämförelse, eftersom anklagelserna rörde avskyvärda brott och spridningen var omfattande, vilket också resulterade i att det väcktes allmänt åtal och utdömdes ett saftigt skadestånd.

Vill man stämma någon är man fri att göra det. Har man däremot ingen rättslig grund för att kräva någon på ett visst belopp, kommer man heller inte tillerkännas det. Vilket är fallet med Joakims stämning här. Det betyder alltså ingenting att han har stämt kvinnan på 240 000 kronor, eftersom han inte har tillräcklig grund för att kräva en så hög kränkningsersättning.

Jag kan svårligen hitta exempel på när förtal har lett till dessa hisnande belopp. Är vi och nosar på summor runt 100 lax så handlar det om betydligt mer kränkande spridningar än texter om att en kändis hatar kvinnor på Instagram.

Det är tur att det inte drabbar någon fattig, för rättegångskostnaderna kommer Joakim få betala själv om han drar det här vidare. Den kränkningsersättning han eventuellt kan kamma hem, kommer inte täcka dessa kostnader.

Det vet jag. Jag gissar på att hon får en skuld på runt 10 -30 000.. För Jockes del kanske det landar
runt 100 000 men han vinner. Kanske detta som krävs för att få slut på det men jag tror inte..
Citera
2026-09-08, 22:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvind
I ena meningen ifrågasätter du om anklagelserna ens finns med i stämningen, och när du blir synad är din bästa bortförklaring plötsligt att det ”handlar om vilket utrymme han fått i media”. Där medgav du ju precis att det inte finns ett dugg på fötterna för påståendena.
Jag förstår att du inte fixar att läsa ihop det.
Din tolkning av vad hon skrivit är felaktig, vill du hävda att hon påstått det du påstår så bevisa det.

Citat:
Jag vill faktiskt veta ord för ord vad Anneli har skrivit i sina inlägg riktade mot Jocke. Att enbart utgå från själva stämningsansökan gör det svårt att bilda sig en rättvis uppfattning - för till skillnad från vad vissa i tråden påstår så håller sig advokaten väldigt städat, formellt och juridiskt i texten. Man får inte de exakta formuleringarna där, utan de ligger ju i bilagorna med alla skärmdumpar. Jag kan inte bilda mig en fullständig uppfattning förrän jag ser vad hon faktiskt har skrivit, men det känns onödigt att behöva belasta handläggarna på tingsrätten och slösa skattepengar på att begära ut bilagorna när ni som försvarar henne här rimligtvis vet exakt vad som står där.

Varför lägger ni inte bara korten på bordet och visar vad hon faktiskt skrivit och vad det finns för täckning för det?
Ändå gör du just det. Sitter och tvärsäkert hävdar vad du tror hon har skrivit.
Citera
2026-09-08, 22:34
Medlem
Citat:
Det stora beloppet är totalt orimligt, men jag vet inte hur de kommer att räkna. 10 000 kr per inlägg, eller ännu mindre, men som lägst tillsammans 10 000 kr.

Varför får han betala rättegångskostnaderna själv? För att han tagit i för mycket?

Om han får ersättning för samtliga inläggen är jag inte säker på det blir så, men jag vet inte hur man göt den bedömningen.

Svaret på den frågan finner du i 18 kap. 4 § 2 st. Rättegångsbalken. Där det anges att vardera part bär sina egna rättegångskostnader för det fallet att en parts yrkande endast vinner bifall delvis. Med andra ord. Om det konstateras att Joakim blivit förtalad, men bara får säg 5000 kr av de 240 000 kr han krävt, har hans käromål inte bifallits i sin helhet, och då kommer han få stå för sina egna rättegångskostnader.

Det finns inte en chans i världen att dessa Instagram-poster har orsakat en så allvarlig kränkning att han tillerkänns detta belopp. Därav är det dumt att lägga pengar på advokat och ta i från tårna i en sån här sak, istället för att kräva några tusenlappar inom ramen för ett FT-mål. Så det är som sagt tur att det inte drabbar någon fattig.

Citat:
Beskriv hur de inte kan åka dit för det. Men det blir inga 500 000 kr.

Jag skulle kunna formulera en lång promemoria om rättsläget med nedslag i diverse rättskällor, men det skulle ta för mycket tid i anspråk. Men i korthet så handlar varumärkesintrång om att man skor sig på en annan persons ensamrätt till ett varumärke. Man snyltar på någon annans goda rykte den byggt upp i syfte att tjäna pengar själv. Det mest uppenbara exemplet är att någon trycker upp fejkmärkeskläder från typ Gucci och säljer det, och således rider på den statusen som Gucci själv byggt upp hos konsumenterna, utan att Gucci tjänar någonting på det själv.

I det här fallet har de tryckt upp tröjor där visserligen Jockibois registrerade varumärkesnamn finns med. Men det finns ingen risk för förväxling. Kanske främst eftersom Joakim inte trycker upp kläder med det ordet, men även eftersom det förs samman med andra ord som tydligt markerar ett avståndstagande från Joakim som person. Det hade varit en annan sak om de endast tryckt upp tröjor med ordet "JOCKIBOI". I det läget skulle det ju finnas en risk att Joakims egna fans köpte tröjorna, och att de då snyltade på det goda rykte som Joakim byggt upp hos sin följarskara, utan att Jocke fick ta del av kakan. När man istället skriver "Jockiboi? Nej tack!", finns det ingen risk att fansen som skulle kunna tänka sig att köpa Joakim Lundell-merch köper deras tröja.

I fallet med att han skulle ha ett inarbetat varumärke är det en ännu mer invecklad prövning som ska till. Där det först måste konstateras att ett sådant faktiskt har inarbetats, och i så fall om de då gjort intrång på det. Där det också lätt går att argumentera för att de inte har gjort det, eftersom de ju faktiskt förenat det med "Fuck", vilket då markerar ett tydligt avståndstagande till Jocke. Alltså finns det ingen risk att de som skulle kunna tänka sig att köpa tröjor märkta "Joakim Lundell", inte kommer köpa just den tröjan.

Immaterialrätt är flummiga rättsområden, och det finns helt klart utrymme för att parodisera andras varumärken inom ramen för sin yttrandefrihet. Det finns det ett gäng rättsfall från EU-domstolen som tydliggör. Så det är alltså inte alls säkert att Jocke kommer vinna denna stämningen.
Citera
2026-09-08, 22:38
Avstängd
Citat:
Svaret på den frågan finner du i 18 kap. 4 § 2 st. Rättegångsbalken. Där det anges att vardera part bär sina egna rättegångskostnader för det fallet att en parts yrkande endast vinner bifall delvis. Med andra ord. Om det konstateras att Joakim blivit förtalad, men bara får säg 5000 kr av de 240 000 kr han krävt, har hans käromål inte bifallits i sin helhet, och då kommer han få stå för sina egna rättegångskostnader.

Det finns inte en chans i världen att dessa Instagram-poster har orsakat en så allvarlig kränkning att han tillerkänns detta belopp. Därav är det dumt att lägga pengar på advokat och ta i från tårna i en sån här sak, istället för att kräva några tusenlappar inom ramen för ett FT-mål. Så det är som sagt tur att det inte drabbar någon fattig.

Jag skulle kunna formulera en lång promemoria om rättsläget med nedslag i diverse rättskällor, men det skulle ta för mycket tid i anspråk. Men i korthet så handlar varumärkesintrång om att man skor sig på en annan persons ensamrätt till ett varumärke. Man snyltar på någon annans goda rykte den byggt upp i syfte att tjäna pengar själv. Det mest uppenbara exemplet är att någon trycker upp fejkmärkeskläder från typ Gucci och säljer det, och således rider på den statusen som Gucci själv byggt upp hos konsumenterna, utan att Gucci tjänar någonting på det själv.

I det här fallet har de tryckt upp tröjor där visserligen Jockibois registrerade varumärkesnamn finns med. Men det finns ingen risk för förväxling. Kanske främst eftersom Joakim inte trycker upp kläder med det ordet, men även eftersom det förs samman med andra ord som tydligt markerar ett avståndstagande från Joakim som person. Det hade varit en annan sak om de endast tryckt upp tröjor med ordet "JOCKIBOI". I det läget skulle det ju finnas en risk att Joakims egna fans köpte tröjorna, och att de då snyltade på det goda rykte som Joakim byggt upp hos sin följarskara, utan att Jocke fick ta del av kakan. När man istället skriver "Jockiboi? Nej tack!", finns det ingen risk att fansen som skulle kunna tänka sig att köpa Joakim Lundell-merch köper deras tröja.

I fallet med att han skulle ha ett inarbetat varumärke är det en ännu mer invecklad prövning som ska till. Där det först måste konstateras att ett sådant faktiskt har inarbetats, och i så fall om de då gjort intrång på det. Där det också lätt går att argumentera för att de inte har gjort det, eftersom de ju faktiskt förenat det med "Fuck", vilket då markerar ett tydligt avståndstagande till Jocke. Alltså finns det ingen risk att de som skulle kunna tänka sig att köpa tröjor märkta "Joakim Lundell", inte kommer köpa just den tröjan.

Immaterialrätt är flummiga rättsområden, och det finns helt klart utrymme för att parodisera andras varumärken inom ramen för sin yttrandefrihet. Det finns det ett gäng rättsfall från EU-domstolen som tydliggör. Så det är alltså inte alls säkert att Jocke kommer vinna denna stämningen.

Toppeninlägg som jag kanske inte förtjänade för att jag är trött och skjuter från höften.

ok jag ska inte gå och vara säker på något om varumärkesintrånget. Men i min värld där jag tänker, ja, det är ett varumärkesintrång, men det är ju bara trams och ekonomisk skada är i princip försumbar.

Då blir ju begärd summa till ett jätteproblem. Han får 5000 kr, liksom?

Fan vad trött jag är som inte googlade ömsom vinnande ömsom förlorande, istället gick jag och var osäker på det.
Senast redigerad av frukostpizza 2026-09-08 kl. 22:40.
Citera
2026-09-08, 22:43
Medlem
Skuggvinds avatar
För att slippa förvirring och samla allt rörande stämningen mellan Joakim och Anneli (Nyköpings TR, mål T 2848-26):

Stämningsansökan (Aktbilaga 1):
https://gofile.io/d/xEtWcs3F
(Cred till 2026-08-29)

Samtliga bevisbilagor (Aktbilaga 2–7):
https://pixeldrain.com/l/gCV6Qh29
(Cred till Banal)

Dagboksblad 2026-09-08
https://pixeldrain.com/u/3zcZmvyA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto