2026-09-08, 20:34
Medlem
Hej , tack på förväg för er tid och hjälp

Min vän blev anställd av ett företag inom EU och blev sedan utstationerad till Sverige. De betalar dock inte ut hans lön.

Han vill göra en polisanmälan, men jag är tveksam till om polisen egentligen har något att göra med detta (även om jag hoppas att jag har fel).

Vilken typ av advokat och vilket rättsområde bör han vända sig till? Eftersom anställningsavtalet är ingånget i ett annat EU-land, är det en svensk advokat han bör kontakta, eller en advokat i det land där företaget är registrerat?

Företaget borde väl ändå behöva följa vissa svenska regler och lagar när de skickar arbetstagare för att arbeta i Sverige?
Citera
2026-09-08, 21:06
Avstängd
Vad heter företaget? Vad är det för typ av företag? Finns det skrivet avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare? Är det tidsbegränsat avtal? Säger avtalet att personen ska få lön ett visst datum? Hur länge har personen jobbat utan att få lön? Så många frågor på denna märkliga tråd.

Man vänder sig i första hand till facket när det gäller dispyter med sin arbetsgivare eller tar det civilrättsligt. Och att anställningsavtalet är tecknat i ett annat EU-land betyder inte automatiskt att bara det landets regler gäller. Om han är utstationerad till Sverige trumfar svenska lagar och regler det aktuella landets lagar och regler under tiden han arbetar här i Sverige.
Citera
2026-09-08, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrypskyttenSDP
Vad heter företaget? Vad är det för typ av företag? Finns det skrivet avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare? Är det tidsbegränsat avtal? Säger avtalet att personen ska få lön ett visst datum? Hur länge har personen jobbat utan att få lön? Så många frågor på denna märkliga tråd.

Man vänder sig i första hand till facket när det gäller dispyter med sin arbetsgivare eller tar det civilrättsligt. Och att anställningsavtalet är tecknat i ett annat EU-land betyder inte automatiskt att bara det landets regler gäller. Om han är utstationerad till Sverige trumfar svenska lagar och regler det aktuella landets lagar och regler under tiden han arbetar här i Sverige.
Tack för svaret , namnet har jag inte i huvudet med det är inom bygg, det finns avtal som säger att man får lönn varje månad. Han har jobbat i 4 månader så... Han är även försäkrat i sitt hemland av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in