2026-09-08, 11:25
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Fria Tider är en totalt oseriös källa:

https://www.dagen.se/nyheter/laerare-pa-kommunal-skola-uppmanade-lagstadieelever-att-be-islamisk-boen/10508912

Lärare på kommunal skola uppmanade lågstadieelever att be islamisk bön

Uppmaning är inte samma sak som tvång.

Det är helt åt helvete att hålla på med sånt i den svenska skolan. Att du inte begriper det säger en hel del.
Citera
2026-09-08, 11:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Till barn är det extremt olämpligt. Religion är för vuxna, inte för nioåringar. Lärarna bör avskedas med omedelbar verkan.
Citera
2026-09-08, 11:28
Medlem
Nattbussen4s avatar
Berättade läraren samtidigt om Sharia och vad det innebär för ett samhälle?
Citera
Medlem
Citat:

https://www.dagen.se/nyheter/laerare-pa-kommunal-skola-uppmanade-lagstadieelever-att-be-islamisk-boen/10508912

Uppmaning till lågstadieelever får nog ses som tvång.
Ungefär som om Hells angel knackar på din dörr.
De behöver inte tvånga dig till något.
De bara uppmanar dig att göra något frivilligt.

Friatider är betydligt mer seriös källa än etc och (S)(V)T som du brukar hänvisa till.
Senast redigerad av dazzy 2026-09-08 kl. 11:30.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det är helt åt helvete att hålla på med sånt i den svenska skolan. Att du inte begriper det säger en hel del.

Att ljuga är helt åt helvete fel. Det är vi väl överens om?
Citera
2026-09-08, 11:29
Medlem
Citat:

Dagen ägs av Mentor Medier som i sin tur har som största delägare Polaris Media som ingår i Schibsted koncernen. De äger bland andra Aftonbladet, tycker du Aftonbladet är en seriös källa?
Citera
2026-09-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Nioåringar tvingades gå ner på knä och be till Allah – inga åtgärder mot skolan | Fria Tider https://share.google/K2Zhyu2gfZzTsZl56

Någon PK lärare tvingade svenska skolbarn att recitera den muslimska bönen och be till Allah. När blev detta ok i svensk skola? När blir detta ett obligatoriskt inslag i svenskskola? Kan gissa vilket ramaskri det blivit om muslimbarn tvingats be Fader vår i kyrkan.

Inga lagar eller regler gäller för muslimer!
Citera
2026-09-08, 17:02
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Till barn är det extremt olämpligt. Religion är för vuxna, inte för nioåringar. Lärarna bör avskedas med omedelbar verkan.

Man bör också begrunda vilken sorts ideologi islam är.

En "uppmaning" för barn innebär en order i/för dem, de förstår inte skillnaden eller vågar säga ifrån om de inte skulle vilja delta.

Tror någon att muslimska friskolor (när de fanns i Sverige, innan Säpo plockade ner en efter en, vilket ju är uppseendeväckande i sig och säger det mesta om islam) någonsin har lärt ut något om andra religioner mer än att säga hur fel och underlägsna islam de är?

Ännu mer frapperande blir det med islams ställning hos svenska politiker och det fjäsk som föreligger trots allting som muslimer för med sig och ägnar sig åt. Det är uppenbart att skolor vill släta över vad islam är genom att låta barn "prova på" islam och få det att framstå som en vanlig tro, i syfte att tona ner islam och vad man ska tycka om ideologin.
Citera
2026-09-08, 18:42
Medlem
Citat:

För lågstadieelever i en blandad klass är det nära nog så.

Vad hade ni musselknullare tyckt om en lärare hade uppmanat tre muslimska barn i en klass på 25 stt äta griskött?

F.ö. hade detta hänt något av mina barn, hade det blivit sjukhus för läraren och fängelse för mig.
Citera
2026-09-08, 19:24
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Nioåringar tvingades gå ner på knä och be till Allah – inga åtgärder mot skolan | Fria Tider https://share.google/K2Zhyu2gfZzTsZl56

Någon PK lärare tvingade svenska skolbarn att recitera den muslimska bönen och be till Allah. När blev detta ok i svensk skola? När blir detta ett obligatoriskt inslag i svenskskola? Kan gissa vilket ramaskri det blivit om muslimbarn tvingats be Fader vår i kyrkan.
Tror inte det blivit något ramaskri. Muslimska kompisar tjatade med mig på ett kristet julfirande. Jag är inte troende så tyckte det kändes askonstigt, men följde med. De (mina muslimska kompisar) sjöng med i kristna julsånger och hade inte alls några problem att vara med och be till Jesus. Jag tyckte det var jobbigare än de gjorde.
Citera
2026-09-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Tror inte det blivit något ramaskri. Muslimska kompisar tjatade med mig på ett kristet julfirande. Jag är inte troende så tyckte det kändes askonstigt, men följde med. De (mina muslimska kompisar) sjöng med i kristna julsånger och hade inte alls några problem att vara med och be till Jesus. Jag tyckte det var jobbigare än de gjorde.

Vad har din påhittade historia med trådens ämne att göra?
Citera
2026-09-08, 19:43
Medlem
Peikkomaailmas avatar
Det är synd att inte religion presenteras mer historiskt-filosofiskt i skolan. Jag tycker även att sekularism och ateism skulle ha ett mer uttalat rum i undervisningen med. Religionsundervisningen i skolan tenderar ofta att bara fokusera på sociala strukturer, traditioner, riter och hur religion påverkar samhället i dag dvs ett mer sociologiskt/humaniora och antropologiskt perspektiv.

Vissa lärare vill säkert spexa till det genom att tex "nu ska vi be som X religion gör" men det blir respektlöst mot alla. En fältstudie eller skolresa till en kyrka, moské, buddistiskt tempel eller synagoga vore kanske mer intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in