2026-09-08, 10:43
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Dessa frivilliga till Ukraina från hela världen finns ju redan och har funnits sedan 2022?
Angående Vinterkriget:
Sveriges officiella linje var att inte dras in som krigförande part mot Sovjetunionen, varför militärpersonal som reste krävdes göra det på eget initiativ som enskilda individer.
Faktum var att den svenska regeringen påverkade den finska regeringen att kapitulera i mars 1940.
Under vinterkriget tidigt 1940 planerade de allierade att skicka en expeditionsstyrka på cirka 135 000 man till Finland (på finsk begäran om hjälp) – men planens verkliga syfte var i första hand ett helt annat.
​Den primära avsikten var att ockupera de nordsvenska järnmalmsfälten i Kiruna och Gällivare samt hamnen i Narvik, för att skära av Tysklands livsviktiga import av svensk järnmalm.
Allierade trupper på svensk mark skulle sannolikt ha triggat Hitler att ockupera Sverige som inte ville provocera Tyskland.
.
.
.Ja här fick jag läsa på lite.

Hur agerde den svenska regeringen 1940? Vad planerade de allierade?

Som jag förstått det var Moskva-freden som Finland slöt i mars 1940 grundad på en självständig finsk bedömning utifrån det svåra läget för Finland. Den svenska regeringen tryckte på för att Finland skulle hitta en fredlig lösning, men beslutet var finskt. Någon kapitulation var det inte. Finland gav inte upp villkorslöst utan behöll sin suveränitet. som en självständig nation.

Ja det tycks ju stämma, d.v.s. din beskrivning av de allierades planer som dock stupade på ett svenskt motstånd mot trupptransiteringar genom Sverige p.g.a. den svenska neutraliteten och rädsla för ett tyskt ingripande. Jfr de tyska trupptransiteringarna....

Så Sverige låg på för att Finland skulle sluta fred med Ryssland och Sverige satte stopp för de allierades planer på en insats i norra Skandinavien i kampen mot Nazityskland.

Och i Ukraina håller väst tillbaka ett fullskaligt militära stöd för att inte provocera Ryssland.

Hur skulle DU ha gjort 1940? Hur skulle DU ha gjort i februari 2022....

.
Citera
2026-09-08, 10:48
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja, vi har hypat upp ukrainierna. Våra medier har tjatat i 4 år om hur moraliskt fel det är, helt opropotionerligt jämfört med hur vi ser på Israels land grabs i Libanon och Syrien, eller Trumps "denazifiering" av Maduro. Medierna har överdrivit hur lätt det är att knäcka Ryssland. Se trådarna om Rysslands ekonomiska kollaps här på Flashback, och västliga Wunderwaffen. Många lättlurade här inne som trodde att kriget skulle sluta med Rysslands kollaps, att ryska soldater skulle fly inför västliga Leoparder och F16. Liksom de är lättlurade, fanns det många ukrainier som önsketänkte och drogs med. Många av dessa män är döda idag . Visst har vi på kollektiv (och vissa individuell) nivå ansvar där.

Och det står inte i motsägelse till att Putin har ett ansvar på sin sida, och de eliter som backar honom, och att folket inte satte stopp innan landet blev för auktoritärt.

Vi kan absolut prata om hur fel det är i Gaza, Grönland, Venezuela. Men inte i denna tråd väl?
Ryssland trycker pengar. Det är troligen för att de förra var gamla och slitna?
NWF har inte upphört än. Men pengar saknas och det är troligen förtida utbetalningar till ryska pensionärer som är problemet.
Västs vapen, gjorde troligen ingen nytta. Det var nog mest rysk inkompetens som var det stora problemet.
Väst och vårt ansvar? Märkligt, jag röstade emot att ryssland skulle invadera. Hur röstade du? Vill minnas att Macron m fl var på andra sidan bordet i Moskva och ville övertala Putin att inte starta ett krig.
Macron kanske eldade på kriget?
Senast redigerad av Area55 2026-09-08 kl. 11:09.
Citera
2026-09-08, 10:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
.

Som jag förstått det var Moskva-freden som Finland slöt i mars 1940 grundad på en självständig finsk bedömning utifrån det svåra läget för Finland. Den svenska regeringen tryckte på för att Finland skulle hitta en fredlig lösning, men beslutet var finskt. Någon kapitulation var det inte. Finland gav inte upp villkorslöst utan behöll sin suveränitet. som en självständig nation.

Ja det tycks ju stämma, d.v.s. din beskrivning av de allierades planer som dock stupade på ett svenskt motstånd mot trupptransiteringar genom Sverige p.g.a. den svenska neutraliteten och rädsla för ett tyskt ingripande. Jfr de tyska trupptransiteringarna....

Så Sverige låg på för att Finland skulle sluta fred med Ryssland och Sverige satte stopp för de allierades planer på en insats i norra Skandinavien i kampen mot Nazityskland.

Och i Ukraina håller väst tillbaka ett fullskaligt militära stöd för att inte provocera Ryssland.

.
Svenska regeringen gjorde nog iallafall rätt 1940
Vi har ju facit. Inte så snyggt mot Norge dock.
Ukraina 2022
Uppmuntrat Zelensky att skriva under fredsavtalet i Istanbul.
Vi hade sluppit krig.
Citera
2026-09-08, 11:09
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
.
.

.

Precis. Igen, det är lätt att vara efterklok, men sett i backspegeln kommer det nog visa sig att om Ukrainas elit haft folkets bästa för ögonen, så borde de ha förhandlat färdigt i mars-maj 2022 när man gett ryssen en käftsmäll och visat hur dyrt det skulle bli.

Likaså borde vi ha pressat på för fredsförhandlingar 2022, precis som vi inte bara gav vapen till Finland och naivt lät britterna skicka vapen och män genom Norrland.
Citera
2026-09-08, 11:19
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Precis. Igen, det är lätt att vara efterklok, men sett i backspegeln kommer det nog visa sig att om Ukrainas elit haft folkets bästa för ögonen, så borde de ha förhandlat färdigt i mars-maj 2022 när man gett ryssen en käftsmäll och visat hur dyrt det skulle bli.

Likaså borde vi ha pressat på för fredsförhandlingar 2022, precis som vi inte bara gav vapen till Finland och naivt lät britterna skicka vapen och män genom Norrland.

Du har redan dragit slutsatsen, trots att du pratar om att se i backspegeln. Vi är mitt i och du har en slutsats?
Vad jag förstått, så var alternativet i Istanbul oacceptabelt.
Har du med detta i din analys/slutsats? Att det var oacceptabelt.
Citera
2026-09-08, 11:23
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Du har redan dragit slutsatsen, trots att du pratar om att se i backspegeln. Vi är mitt i och du har en slutsats?
Vad jag förstått, så var alternativet i Istanbul oacceptabelt.
Har du med detta i din analys/slutsats? Att det var oacceptabelt.

Ja det är givetvis en bedömning. Hela denna tråd har som fundamental fråga att bedöma när det är dags att sluta fred. Igår, idag, eller om 10 år, när vissa villkor föreligger, etc.

Om du inte vill bedöma det så kan du sitta ner och hålla käften, eftersom du är off-topic.
Citera
2026-09-08, 11:32
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ja det är givetvis en bedömning. Hela denna tråd har som fundamental fråga att bedöma när det är dags att sluta fred. Igår, idag, eller om 10 år, när vissa villkor föreligger, etc.

Om du inte vill bedöma det så kan du sitta ner och hålla käften, eftersom du är off-topic.

Oj, så ilsken.
Jag gör bara en kommentar om att du redan nu vet slutsatsen.
Bra gjort. Vilken spåkula jobbar du med?
Att resonera utifrån topic och de svar/kommentarer som skrivs, är inte offtopic, om frågan från början som man svarar/kommenterar, är ontopic.
Det trodde jag du visste.
Du ger uttryck för att veta, redan nu. Det kommenterade jag.
Citera
2026-09-08, 11:45
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Nja, vi har hypat upp ukrainierna. Våra medier har tjatat i 4 år om hur moraliskt fel det är, helt opropotionerligt jämfört med hur vi ser på Israels land grabs i Libanon och Syrien, eller Trumps "denazifiering" av Maduro. Medierna har överdrivit hur lätt det är att knäcka Ryssland. Se trådarna om Rysslands ekonomiska kollaps här på Flashback, och västliga Wunderwaffen. Många lättlurade här inne som trodde att kriget skulle sluta med Rysslands kollaps, att ryska soldater skulle fly inför västliga Leoparder och F16. Liksom de är lättlurade, fanns det många ukrainier som önsketänkte och drogs med. Många av dessa män är döda idag . Visst har vi på kollektiv (och vissa individuell) nivå ansvar där.

Och det står inte i motsägelse till att Putin har ett ansvar på sin sida, och de eliter som backar honom, och att folket inte satte stopp innan landet blev för auktoritärt.

Apropå offtopic...
Det fetade. (det blev hela inlägget)
Topic: Är det dags för Ukraina att kapitulera och ge upp allt - eller inte?
Kan du sätta in ditt inlägg som Ontopic?
Citera
2026-09-08, 11:52
Avstängd
Citat:

Instämmer.
Zelensky var enligt vittnen beredd att skriva på Istanbulavtalet 2022. Ett avtal där principen om alliansfrihet var det centrala.
Samt möjligheten för Donbass att kvarstå i Ukraina som autonom region
Samt att ryska språket får vara ett officiellt språk jämte ukrainska språket.
Resten av punkterna var föremål för fortsatta diskussioner enligt avtalet.
Men USA och UK övertalade Zelensky att välja krig istället med löften om obegränsad militär hjälp. Annars hotade de med att dra in allt ekonomiskt stöd till Ukraina.
Ukraina riskerade alltså att bli utfryst av Väst.

Jämför då med Sveriges hållning till Finland 1940
Då insåg man att Finland inte skulle ha tillräckligt med resurser för att stå emot Stalin i längden.. Risken fanns för kollaps och att Sovjetunionen skulle inlemma hela Finland igen. Sverige skulle få direkt gräns mot Sovjetunionen och vi skulle dras in i WW2.

Diplomati handlar om att göra en realistisk strategisk bedömning.
Det har Väst inte gjort gentemot Ukraina.
Vi offrar hellre Ukraina för att försvaga Ryssland och i slutändan slår det tillbaka även på vår egen säkerhet.
Citera
2026-09-08, 11:57
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Svenska regeringen gjorde nog iallafall rätt 1940
Vi har ju facit. Inte så snyggt mot Norge dock.
Ukraina 2022
Uppmuntrat Zelensky att skriva under fredsavtalet i Istanbul.
Vi hade sluppit krig.

För min del tycker jag att Zelensky gjorde rätt inte gå med på de hårda ryska kraven. Det var utkast till ett slavkontrakt. Det var f.ö.inget färdigt avtal bara att skriva på och Ryssland ökade på kraven successivt enligt välkänt ryskt mönster. Jag har läst huvudpunkterna i villkoren och de var inte bra för Ukraina. Inte alls bra.
Citera
2026-09-08, 11:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:

Håller inte med...

PS Vi stoppade de allierades transit genom Sverige.
Citera
2026-09-08, 12:03
Avstängd
Citat:
För min del tycker jag att Zelensky gjorde rätt inte gå med på de hårda ryska kraven. Det var utkast till ett slavkontrakt. Det var f.ö.inget färdigt avtal bara att skriva på och Ryssland ökade på kraven successivt enligt välkänt ryskt mönster. Jag har läst huvudpunkterna i villkoren och de var inte bra för Ukraina. Inte alls bra.
Jag har också läst det som publicerades och jag håller inte med om slavkontrakt.
Det mesta var en upprepning av Minskavtalet som Ukraina inte fullföljde.
Det liknar mycket det förhållande som rådde innan 2014.
2019 införde Radan ett tillägg om Nato medlemskap i konstitutionen.

Med facit i hand och utifrån hur kriget har påverkat Ukraina tycker du att det har varit värt detta?
Jag menar vad är det som det ukrainska folket har vunnit på kriget hittills och tror du på allvar att de kommer att besegra och kasta ut ryssarna?
(Inget som USA tror på.längre.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in