2026-09-08, 10:03
Medlem
En global undersökning finner att 400 miljoner bönder och lantarbetare varje år blir akut förgiftade av bekämpningsmedel. 11 000 dör varje år. Användningen av bekämpningsmedel har fördubblats i världen sedan 1990.

Källa: Henry Woods, Facebook.

Vad tycker du? Är det förfärligt nog för att få dig att börja köpa ekologiskt?

Jag köper ekologiskt så gott det går. De varor som finns i ekologisk version på min lokala affär är ju inget problem. Förutom att jag ibland tvekar över prisskillnaden, på t.ex. äppelcidervinäger, som har en väldigt stor prisdifferens. Vissa varor köper jag i stan, när jag är där. Är det lång hållbarhetstid så köper jag flera och bullar upp. Nu så här i skördetid får jag vissa färskvaror som tomat, gurka, vindruvor, persilja, av mina väninnor.

Hur gör ni?
Citera
2026-09-08, 10:14
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
En global undersökning finner att 400 miljoner bönder och lantarbetare varje år blir akut förgiftade av bekämpningsmedel. 11 000 dör varje år. Användningen av bekämpningsmedel har fördubblats i världen sedan 1990.

Jag köper ekologiskt så gott det går. De varor som finns i ekologisk version på min lokala affär är ju inget problem. Förutom att jag ibland tvekar över prisskillnaden, på t.ex. äppelcidervinäger, som har en väldigt stor prisdifferens. Vissa varor köper jag i stan, när jag är där. Är det lång hållbarhetstid så köper jag flera och bullar upp. Nu så här i skördetid får jag vissa färskvaror som tomat, gurka, vindruvor, persilja, av mina väninnor.

Hur gör ni?

Jag vill inte förstöra din illusion om ekologiskt odling men förra sommaren var jag på en av
Lantmännens anläggningar och gubben framför mej hade traktorflaket fyllt med ogräsmedel och
svampbekämpningsmedel. När han skulle betala sa han:
Du får ta det här lasset på Lennart xxx-sons konto. Jag har ju börjat köra krav odlat så jag kan
inte ha detta i bokföringen.

Dom fuskar som fan. Omöjligt att odla grönsaker i större omfattning utan bekämpningsmedel och
konstgödsel
Citera
2026-09-08, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag vill inte förstöra din illusion om ekologiskt odling men förra sommaren var jag på en av
Lantmännens anläggningar och gubben framför mej hade traktorflaket fyllt med ogräsmedel och
Du får ta det här lasset på Lennart xxx-sons konto. Jag har ju börjat köra krav odlat så jag kan

Dom fuskar som fan. Omöjligt att odla grönsaker i större omfattning utan bekämpningsmedel och
konstgödsel

Intressant.
Citera
2026-09-08, 10:22
Medlem
Citat:

Hur gör ni?

Det är särskilt illa i länder i sydamerika som exempelvis argentina där gmo företag som monsanto förstört hela landet +länder som kina där man använder alla förbjudna gifter det går att få tag på.

Likaså ukraina dit man fulimporterar massa föbjudna gifter och länder i afrika osv men även usa har fått sin beskärda del pga gmo företaget monsanto blandannat.

Sen finns det ignoranta och snåla töntar på flashback som har såpass lågt iq att de öppet försvarar dom och tror på allvar att gmo odling och roundup är bra medans barnen får hemska missbildnngar och 11åringar har inkontinens och bönderna och deras familjer har massa sjukdomar och cancer och likaså vanliga arbetare som äter maten på jobbet och på stan.

Varför tvekar du på just äppelcidervinäger?

Du bor i ett land med relativt höga löner även för vanliga arbetare och en glasflaska 0,5l eko vinäger går för runt 30kr.

Använder du 3 flaskor i månaden??

Är ändå inga större summor under 100kr månaden även om du skulle använda 3 flaskor i månaden med tanke på hur giftiga vanliga äpplen ibland kan va.
ungefär 2 och en halv kaffe på stan som du kan brygga hemma istället om du har ont om pengar eller 1 hamburgerlunch.

använder du 1 och en halvflaska i månaden är det 45kr och 1 flaska i månaden bara 30kr.

Får du vindruvor av dina vänninnor i skördetid????
Bor du i italien eller spanien?

Just vindruvor är extremt besprutade så se till att de verkligen ger dig ekologiska vindruvor och inte vanliga som de köpt på torget eller från sina vanliga grannars giftodlingar.

Det är illa i städer som malmö och olika småstäder i sverige där araber,afghaner och andra öppnar egna importbutiker och importerar 90% oreglerat skit från mindre nogräknade länder och förgiftar snålpellar i sverige.

Vi får sen pga dessa snålpellar betala cancervård,mediciner och annat efteråt + mer antibiotika resistens pga av att djuren i europa blir fullproppade med antibiotika och annat.

Invandrare från många länder handlar tyvärr 95% av maten från dessa importbutiker och många snåla svenskar har också börjat handla där.

Glöm sen inte de asiatiska importbutikerna med giftga kinavaror och thaivaror och annat med massa bekämpningsmedel och gmo + giftigt glutamat och annat svensken börjat häva i sig.

+ mat på stan med samma ingredienser på kina och thaimatställen men även vanliga matställen med det giftiga utomeuropeiska gmo riset och gmo oljan de friterar i överallt och gmo soja,majs.

Även skräpkedjor som subway bakar in gmo sojamjöl i alla sina baguetter och seveneleven/pressbyrån + circlek,okq8 och vissa matbutiker använder den giftiga gmo chokladsmeten från usa på sina skitiga brownies,kärleksmums osv som de förgiftat svensken med under 20år.

Mindre nogräknade importörer men även coop och willys,hemköp,ica säljer fryst thailändsk giftig färdigmat i färdiga kuber med olika smaker i butikerna.
Senast redigerad av Blatteman 2026-09-08 kl. 10:38.
Citera
2026-09-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är särskilt illa i länder som exempelvis argentina där gmo företag som monsanto förstört hela landet.

Sen finns det ignoranta och snåla töntar på flashback som har såpass lågt iq att de öppet försvarar dom och tror på allvar att gmo odling och roundup är bra medans barnen får hemska missbildnngar och 11åringar har inkontinens och bönderna och deras familjer har massa sjukdomar och cancer och likaså vanliga arbetare som äter maten på jobbet och på stan.

Varför tvekar du på just äppelcidervinäger?

Du bor i ett land med relativt höga löner även för vanliga arbetare och en glasflaska 0,5l eko vinäger går för runt 30kr.

Använder du 3 flaskor i månaden??

Är ändå inga större summor under 100kr månaden även om du skulle använda 3 flaskor i månaden med tanke på hur giftiga vanliga äpplen ibland kan va.
ungefär 2 och en halv kaffe på stan som du kan brygga hemma istället om du har ont om pengar eller 1 hamburgerlunch.

använder du 1 och en halvflaska i månaden är det 45kr och 1 flaska i månaden bara 30kr.

Får du vindruvor av dina vänninnor i skördetid????
Bor du i italien eller spanien?

Just vindruvor är extremt besprutade så se till att de verkligen ger dig ekologiska vindruvor och inte vanliga som de köpt på torget eller från sina vanliga grannars giftodlingar.

Min väninna med vindruvorna odlar dem själv i växthuset, jag har själv varit där och sett dem. Så ingen fara.

Just äppelcidervinäger kan man köpa en stor flaska (ungefär en halvliter) för ett pris eller en liten (kanske två deciliter) ekologisk för ett högre pris, kommer inte ihåg exakt, men det var påtagligt dyrare. Men jag kan kanske kolla i stan om det finns något annat märke än Änglamark. Jag gör tinkturer med äppelcidervinägern, så när jag gör en ny omgång går det åt ett par deciliter. Tar lite av tinkturen varje dag.

Dricker inte kaffe, äter inte på snabbmatställen annat än i undantagsfall.
Citera
2026-09-08, 10:57
Medlem
Citat:
Min väninna med vindruvorna odlar dem själv i växthuset, jag har själv varit där och sett dem. Så ingen fara.

Just äppelcidervinäger kan man köpa en stor flaska (ungefär en halvliter) för ett pris eller en liten (kanske två deciliter) ekologisk för ett högre pris, kommer inte ihåg exakt, men det var påtagligt dyrare. Men jag kan kanske kolla i stan om det finns något annat märke än Änglamark. Jag gör tinkturer med äppelcidervinägern, så när jag gör en ny omgång går det åt ett par deciliter. Tar lite av tinkturen varje dag.

Dricker inte kaffe, äter inte på snabbmatställen annat än i undantagsfall.

Köp inte i skitig plastflaska.Läcker miljoner partiklar mikroplast in i drickat.
Du kan köpa kung markattas ekologiska äppelcidervinäger tror det är på glasflaska? fast tyvärr med skitig plastkork cirka 40% billigare än den lilla plastflaskan du köper.

Eller ekologisk från hemköp på glasflaska också cirka 40% billigare.
Senast redigerad av Blatteman 2026-09-08 kl. 11:00.
Citera
2026-09-08, 11:17
Medlem
mikaelss avatar
Ännu en random snubbe på Facebook. Verkar inte som att ts vet vad en källa är. Det är inte valfri shitpost av en random snubbe.
Citera
2026-09-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

konstgödsel

Och ändå hittar man vid varje test massa gifter i just de konventionellt odlade grönsakerna,tomaterna,frukterna,tomatprodukterna medans de ekologiska alltid har minimalt med gifter.

De få som fuskar åker ut efter ett tag.
Vi bor inte i argentina eller kina,ukraina osv där det är en nationalsport att fuska i sånt och fulimportera förbjudna gifter från kina.

Tack å lov är det inte så utbrett här och de som fuskar brukar åka ut efter ett tag.
Senast redigerad av Blatteman 2026-09-08 kl. 12:06.
Citera
2026-09-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ännu en random snubbe på Facebook. Verkar inte som att ts vet vad en källa är. Det är inte valfri shitpost av en random snubbe.

Varsågod
Bjuder på det så du kan utbilda dig lite.

https://www.msn.com/en-us/news/other/pesticides-kill-sicken-more-than-400-million-farmers-worldwide-the-scale-of-suffering-has-been-revea led/ar-AA2br3gG

https://www.theguardian.com/environment/2026/sep/02/50-per-cent-world-farmers-poisoned-pesticides-every-year-experts?_bhlid=1ab96320d4e09449ef874b36aaf7 d82725200c36
Citera
2026-09-08, 13:53
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Och ändå hittar man vid varje test massa gifter i just de konventionellt odlade grönsakerna,tomaterna,frukterna,tomatprodukterna medans de ekologiska alltid har minimalt med gifter.

De få som fuskar åker ut efter ett tag.
Vi bor inte i argentina eller kina,ukraina osv där det är en nationalsport att fuska i sånt och fulimportera förbjudna gifter från kina.

Tack å lov är det inte så utbrett här och de som fuskar brukar åka ut efter ett tag.

men risken är så liten att åka fast. samt om du sprutat för ogräs eller skadedjur så kan du
alltid säga att det måste vara avdrift ( dvs vinden ) från grannen som inte kör krav.
Citera
2026-09-08, 14:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Är det något fel på min matematik?

Vi är 8,3 miljarder människor på denna planet
830 miljoner är var 10e människa.
415 miljoner är var 20e människa.

Så var 20e människa på denna planet skulle drabbas av akut förgiftning varje år? Rimligt?
Citera
2026-09-08, 15:28
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Varsågod
Bjuder på det så du kan utbilda dig lite.

https://www.msn.com/en-us/news/other/pesticides-kill-sicken-more-than-400-million-farmers-worldwide-the-scale-of-suffering-has-been-revea led/ar-AA2br3gG

https://www.theguardian.com/environment/2026/sep/02/50-per-cent-world-farmers-poisoned-pesticides-every-year-experts?_bhlid=1ab96320d4e09449ef874b36aaf7 d82725200c36
Tack, en riktig källa, inte en random mupp på fejan, det kunde ts också kostat på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in