2026-09-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
SVENSKA elever presterar mycket bra på PISA prov, precis som Finska, Danska, Norska.
Ingen skillnad.

Men nu har vi 20-25 % av eleverna som är araber, somalier m.m. och det är dom som har
katastrofsiffror.

Sortera bort dessa så ser det helt ok ut.

När vi ändå håller på:

Samma sak gäller för arbetslösheten.
Sortera bort alla araber, afrikaner och andra utan utbildning och språkkunskaper så har sverige
inte högre arbetslöshet än våra grannländer.

Jag tror att det är bra mycket mer än 25% tyvärr.
Citera
2026-09-08, 09:57
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Samma tendens märks i alla OECD-länder.

Beror det på invandringen?
Eller det maniska mobilsurfandet?
Eller vad?

https://www.tv4.se/just-nu/5bF3BFpOs1FafZq72yxzlg/historiskt-daligt-resultat-for-elever-i-pisa-matning

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/pisa-resultaten-presenteras/
Vafan steffe sade att vinsten kommer längre fram, ljög han som alla andra sossar.
Citera
2026-09-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molten
Länka gärna till beslutet där alla elever skulle använda läsplattor. Dvs fakta istället för incelspekulationer.

Läs mitt inlägg igen. Har redigerat för bättre överblick.
Citera
2026-09-08, 09:58
Medlem
Citat:
Oavsett parti - våra politiker kommer inte tillrätta med problemen i den svenska skolan. Så enkelt är det.

Nej så är det ju. För att föräldrarna är problemet.
Citera
2026-09-08, 09:59
Medlem
Citat:
Oavsett parti - våra politiker kommer inte tillrätta med problemen i den svenska skolan. Så enkelt är det.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/XwXnBb/bjorklunds-arv-ar-en-kraschad-skola

Citat:
Under Björklunds åtta år som minister föll Sverige dramatiskt i de internationella kunskapsmätningar som gjordes och för varje år blev en allt lägre andel av landets elever behöriga till gymnasiet. Unga övergav gymnasieskolans yrkesprogram eftersom Björklund beslutat att ta bort behörigheten till högskolan.

Och trots skolforskningen påpekade att friskolor, segregering och ökande ojämlikhet bidragit till de svenska elevernas sjunkande resultat så vägrade Björklund ta i det. Mer betyg och prov var modellen.
Citera
2026-09-08, 10:01
Avslutad
Citat:
Ingen vågar ju peka på det uppenbara: föräldrarna.

Föräldrar på 2000-talet har absolut ingen ansvarskänsla, tycker att det är okej att hota eller kräva av lärare att deras ungar inte ska behöva utföra nödvändiga prov/uppgifter i skolan,

Men ändå så peakade Sveriges Pisa-resultat åren 2000-2003 för att därefter sjunka. Någonting har alltså föräldrarna och lärarna gjort rätt åren 2000-2003.

Krisen tror jag beror på att lärarhögskolorna har sänkt antagningskraven redan 2010 , då det var skriande brist på blivande lärare . ett högskoleprov på 0,1-0,3 kunde räcka att bli antagen att bli lärare . Det är tydligt att kompetenta och intresserade individer ratar läraryrket när skolorna är fulla av inkompetenta lärare som saknar pedagogisk skicklighet
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin

I vissa årskullar och i vissa städer är de betydligt mer än 25%.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin

Ja, i vissa regioner. Men på riksplan så skall siffran vara hyfsat korrekt enligt en dam
på Skolverket som jag träffade.
Citera
2026-09-08, 10:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ingen vågar ju peka på det uppenbara: föräldrarna.

Föräldrar på 2000-talet har absolut ingen ansvarskänsla, tycker att det är okej att hota eller kräva av lärare att deras ungar inte ska behöva utföra nödvändiga prov/uppgifter i skolan, tycker att det värsta som finns är att barnet inte får använda sin mobil varenda vaken sekund och är allmänt menlösa.

Inte konstigt att ungarna växer upp och blir paradise hotel-deltagare.

Där har du en viktig orsak till att det ser ut som det gör. Speciellt gäller det föräldrar med utländsk bakgrund.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Men ändå så peakade Sveriges Pisa-resultat åren 2000-2003 för att därefter sjunka. Någonting har alltså föräldrarna och lärarna gjort rätt åren 2000-2003.

Krisen tror jag beror på att lärarhögskolorna har sänkt antagningskraven redan 2010 , då det var skriande brist på blivande lärare . ett högskoleprov på 0,1-0,3 kunde räcka att bli antagen att bli lärare . Det är tydligt att kompetenta och intresserade individer ratar läraryrket när skolorna är fulla av inkompetenta lärare som saknar pedagogisk skicklighet

Janne Björklund sabbade skolan när han fick husera i Alliansens. Se tidigare inlägg. Svensk skola mådde som bäst under S-styre.
Citera
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
En tredjedel av Sveriges 15-åringar når inte upp till grundläggande nivå i läsförståelse och matematik.
Väldigt intressant siffra med tanke på elefanten i rummet, jag undrar om denna tredjedel har något annat gemensamt.
Citera
2026-09-08, 10:04
Medlem
Lärare och lärarvikarie som vågar säga till elever, vilket alltså var helt normalt på 70, 80, 90-talet, blir idag av med jobbet, omplacerade eller polisanmäls. Sådan makt har föräldrar fått över de som ska lära barnen att skriva, läsa, räkna och förstå.

Sjukt.

Skolexemplet före alla andra: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/jQdlyA/os-guldmedaljoren-stefan-holm-polisanmald-for-misshandel-av-elev-pa-skola?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in