Citat:
Karin Asklund kandiderar i kommunvalet i Gnesta kommun. I september 2025 delar hon en video med budskapet att Adolf Hitler hade rätt om judarna. I klippet återges ett falskt citat som tillskrivs ”målaren”, ett vanligt sätt att hänvisa till Hitler på sociala medier i antisemitiska kretsar. I citatet används ordet ”juice” som omskrivning för judar, eftersom det uttalas likt det engelska ordet ”Jews”. Hitler påstås ha sagt att han benådade några judar för att ”världen ska veta att jag hade rätt”.
Jag är väldigt förvånad över djupet av det. Det är liksom en påläst ideologisk antisemitisk syn på judar och inte bara olyckliga delningar eller klumpiga uttalanden.
Citat:
Madelene Lindkvist kandiderar i Ljusnarsbergs kommun. Hon delar bland annat en meme på Facebook där en illustration av den antisemitiska ”lyckliga köpmannen” säger till ”gojer” (icke-judar) att ”gå och kriga mot Iran för oss”.
I ett annat inlägg sprider en känd svensk antisemitisk influencer felaktiga uppgifter om att Volodymyr Zelenskyj har israeliskt medborgarskap. ”Han tillhör dom”, skriver influencern. Madelene Lindkvist delar inlägget på Instagram.
Det här är ju föreställningar som sitter djupt och det är troligen en intern jargong och synsätt. Det kommer de inte blir av med genom uteslutningar utan de kommer behöva jobba med det.
Mitt initiala intryck var att det bara var högerns märkningar av ord inför valet eller hamas anklagelser men detta är ju så mycket värre. Hade jag varit jude hade jag nog varit väldigt obekväm kring vänsterpartister.