2026-09-07, 13:00
Medlem
BombaySaphires avatar
I Nyhetsmorgon på TV4 imorse 7/9 intervjuade Soraya Lavasani två förstagångsväljare på gatan i Göteborg. Intervjun var direktsänd. Båda ungdomarna hade utländsk bakgrund och den ena var uttalat vänster.

I Nyhetsdagen 7/9 kl 12.50 fortsätter de direktsända valintervjuerna med förstagångsväljare på gatorna i Göteborg. Fortfarande med Soraya Lavasani som intervjuare på stan. Döm om min förvåning när exakt samma två killar som intervjuades imorse nu intervjuas en gång till.

Man låtasas alltså ha stoppat två random ungdomar på gatan som är förstagångsväljare, men uppenbart är så inte fallet.

Är det här seriös journalistik av TV4?

https://www.tv4play.se/program/67ff22880e988cd4d149/nyhetsmorgon

https://www.tv4play.se/program/e12ed246d6310904ca88/nyhetsdagen
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-07 kl. 13:14.
Citera
2026-09-07, 13:25
Medlem
triptykens avatar
Är väl inte underligare att den lägst betalda journalisten valsar ner och försöker få NÅN lallare att svara i Göteborg. Samma grabbar går samma lina och har ju redan gjort det en gång så dom ställer upp igen?

Det genanta är väl att hon sket i vem som dök upp i bild, bara nån gjorde det och inte fan skulle hon komma ihåg två grabbar?

Sen om man ska vara så, 1) vilka tror du INTE tar en lång jävla lov runt journalisten med kameran? 2) Rödingar? I Göteborg? Du skämtar
Citera
2026-09-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
I Nyhetsmorgon på TV4 imorse 7/9 intervjuade Soraya Lavasani två förstagångsväljare på gatan i Göteborg. Intervjun var direktsänd. Båda ungdomarna hade utländsk bakgrund och den ena var uttalat vänster.

I Nyhetsdagen 7/9 kl 12.50 fortsätter de direktsända valintervjuerna med förstagångsväljare på gatorna i Göteborg. Fortfarande med Soraya Lavasani som intervjuare på stan. Döm om min förvåning när exakt samma två killar som intervjuades imorse nu intervjuas en gång till.

Man låtasas alltså ha stoppat två random ungdomar på gatan som är förstagångsväljare, men uppenbart är så inte fallet.

Det är ju uppenbart att dom är värvade, statister som fått i uppdrag att vara med.

Annars om det är en slump så bör grabbsen köpa trisslott. Det är deras dag idag
Citera
2026-09-07, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det är ju uppenbart att dom är värvade, statister som fått i uppdrag att vara med.

Det vore kul om nån tog reda på deras identiteter och kollade upp om de fick betalt av tv4.

Det vore isåfall oerhört pinsamt.
Citera
2026-09-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det vore kul om nån tog reda på deras identiteter och kollade upp om de fick betalt av tv4.

Det vore isåfall oerhört pinsamt.

Betalt vet jag inte. One minute of fame ?

Dom fick väl en fallaffell rulle och en klapp på axeln ?
Citera
2026-09-07, 14:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Betalt vet jag inte. One minute of fame ?

Dom fick väl en fallaffell rulle och en klapp på axeln ?

Det ena intervjuobjektet är en liten läspande babbeluring som tydligt njuter av att få vara med i tv och säga att SD är ett skitparti medan vänstern är det enda rätta.
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-07 kl. 14:24.
Citera
2026-09-07, 14:38
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Hade jag varit journalist på TV4 och sett samma ungdomar jag tidigare intervjuat hade jag givetvis gjort samma sak och sagt till kameramannen ”Gissa om detta kommer starta konspirationsteorier”
Så troligtvis något liknande som hänt här.
Det är stor humor.
Citera
2026-09-07, 14:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Hade jag varit journalist på TV4 och sett samma ungdomar jag tidigare intervjuat hade jag givetvis gjort samma sak och sagt till kameramannen ”Gissa om detta kommer starta konspirationsteorier”
Så troligtvis något liknande som hänt här.
Det är stor humor.

TV4 får givetvis intervjua samma personer om och om igen men problemet här är att de ger sken av att glida runt på Avenyn och slumpmässigt välja ut ungdomar som ska rösta för första gången.
Citera
2026-09-07, 15:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Hmm. Det är ju rätt vanligt det. SVT gör ju samma när de är ute på stan. Brukar ju visas när de ska interjuva någon random vid macken. Som så klart kommer säga att det vore finemang detta att dieseln skulle kosta 5 ggr så mycket som idag. Att TV4 gör samma. Inte förvånande.

Väldigt ofta som de avslöjas sedan. Att den de interjuvade som vanlig svensk faktiskt var med i MP.
Citera
2026-09-07, 18:54
Medlem
Skulle inte förvåna mig om det är vänner till reportern som man ringt in.
"Mannen på gatan" är en påhittad myt. Det är uppstyrt som fan.
Citera
2026-09-07, 19:19
Medlem
Citat:

Skulle man inte värvat två statister till om det vore så? Men såg att första programmet var över 4 timmar. Hur långt måste man titta för att komma till saken? Reklamen går inte att gå förbi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in