2026-09-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ska du ta tåget mot Bollstah, Westerås eller Älingsauce?

Sedan 1 september gör Trafikverket utrop på både svenska och engelska på över 500 stationer – men de svenska ortsnamnen har fått ett minst sagt engelskt uttal.

Enligt Trafikverket är uttalet inget misstag. Tanken är att göra det enklare för resenärer som inte talar svenska att koppla ihop det de hör i högtalarna med ortsnamnet de ser på sin biljett eller på stationsskyltarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-utrop-pa-500-stationer-darfor-pratar-trafikverket-svengelska

Reagerade själv på detta då jag inte fattade vad rösten sade.

Är det verkligen en rimlig ordning? De som faktiskt vill lära sig svenska får ju då lära sig fel uttal? Tycker man går för långt i sin iver att vara till lags. Gör man så här i andra länder?
Citera
2026-09-06, 21:34
Medlem
BombaySaphires avatar
(FB) Kätrajnhålm eller Älingsauce - svengelska utrop nu på 500 svenska tågstationer
Citera
2026-09-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
(FB) Kätrajnhålm eller Älingsauce - svengelska utrop nu på 500 svenska tågstationer

Fast mitt inlägg handlar inte om integration och invandring specifikt utan är intresserad utifrån ett rent språkligt perspektiv.
Citera
2026-09-06, 21:43
Avslutad
Fast de får ju som du skrivit redan höra orterna på svenska först. Ofta är det ju inte en gång utan 2-3 gånger som ortsnamnen ropas ut.
Citera
2026-09-06, 22:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Efter alla dessa sketcher om fånig svenska för fåreigners (tex nedanstående), självklart vill man nu hoppa på tåget.

https://www.youtube.com/watch?v=9PZJZrYu72Y
Citera
2026-09-06, 23:39
Medlem
sk33s avatar
Ok, det här är en kulle jag är beredd att dö på. Vilka partier är emot detta? Jag har en röst att lägga.

De borde sparat detta till 1 april.
Citera
2026-09-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-utrop-pa-500-stationer-darfor-pratar-trafikverket-svengelska

Reagerade själv på detta då jag inte fattade vad rösten sade.

Är det verkligen en rimlig ordning? De som faktiskt vill lära sig svenska får ju då lära sig fel uttal? Tycker man går för långt i sin iver att vara till lags. Gör man så här i andra länder?

Ja, om man försöker lära sig svenska genom att lyssna på engelska utrop så är man nog bortom allt hopp.

Sen låter ju de exemplena du gav inte som att de riktigt träffar målen med det. Varför skulle en engelsman tro att Västerås skulle uttalas så? För det första så är det ju enkel-vi början och då är det inte w-uttal som är goto för engelsmannen. Sen kan man ju fundera på varför engelsmannen skulle på någon automatik inse att ringen över a:t och prickarna över a/o ha för betydelse? Och varför skulle de få för sig att -ås uttalas olika i Västerås och Allingsås?

Eller det kanske är exempel som inte är helt överensstämmande med vad som ropas ut?

Men man kanske skulle hålla sig till att göra utrop på svenska, de som inte förstår svenska kanske inte heller förstår att de där utropen skall tas med en rejäl nypa salt...
Citera
2026-09-07, 00:36
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Och varför skulle de få för sig att -ås uttalas olika i Västerås och Allingsås?

Haha, humor. Idioterna har översatt sås i det senare fallet till sauce men behållit ås i det första för där var det ju ingen sås bara en ås! Ås på engelska heter ridge kanske man borde meddela dem. Eller att Allingsås faktiskt inte slutar med sås utan ås det också.
Senast redigerad av GusFring 2026-09-07 kl. 00:38.
Citera
2026-09-07, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Haha, humor. Idioterna har översatt sås i det senare fallet till sauce men behållit ås i det första för där var det ju ingen sås bara en ås! Ås på engelska heter ridge kanske man borde meddela dem. Eller att Allingsås faktiskt inte slutar med sås utan ås det också.

Ja, för det första en engelsman tänker på när han ser "Allingsås" är "sauce"?

Det man kanske borde fråga sig är vad det är för röstskådespelare man använt och vem som beslutat hur det skall uttalas. Hade jag gjort det så hade jag nog letat upp en enbart engelsktalande gett honom lappar med ortsnamnet och bett honom uttala efter hur han tror det skall uttalas - det är så jag tänker man får ett uttal som stämmer överens med hur engelsmännen tror att ortsnamnen skall uttalas.
Citera
2026-09-07, 08:34
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Är det verkligen en rimlig ordning?

En rimlig ordning vore att regionen ansvarar för utrustningen. De har kompetensen att hitta en konsensus mellan så många som möjligt av:

1. Hur ett ortnamn borde uttalas av historiska skäl,
2. hur ett ortnamn uttalas av de vars släkt kommer från orten sedan många generationer, och
3. hur ett ortnamn uttalas av majoriteten av regionens innevånare.

Vi kan inte förvänta oss att en statlig myndighet ska kunna förhålla sig konservativt till en så regional angelägenhet som ortnamnsskicket. Dessutom jobbar väl svenska myndigheter mer och mer på uppdrag av EU nu i diverse frågor?
Citera
2026-09-07, 08:38
Medlem
LKKINGENs avatar
Hur många länder känner ni till där saker ropas ut på svenska förutom i Sverige?

Snart blir det väl hets mot folkgrupp när man beklagar sig över att alla på Ica pratar orten svenska..
Citera
2026-09-07, 09:43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Man kan fortfarande åka tåg till Venice. Men inte till You.

Dessa engelska utrop känns som om Sverige var ockuperat.

Next stop Hell. Slutstation. Avstigning för samtliga resenärer.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-09-07 kl. 09:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in