2026-09-06, 17:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Är det SD som säkerhetsprövar? Jag trodde det var SÄPO eller regeringskansliet?

Ja, det ska bli intressant att följa. Jag tycker dock att Gellerbrant har agerat korrekt genom att ta någon form av timeout nu genom en föräldraledighet. Polina har tydligen nyligen fått barn och då är det fullt rimligt att fokusera på det och att hon och barnet mår bra.
My bad. I detta fallet är det tydligen Regeringskansliet där statsministern har det yttersta ansvaret.
Nu kommenterar statsminister Ulf Kristersson (M) de nya uppgifterna.

Var det, att han (Gellerbrant, min anmärkning) lämnat in dator och passerkort, någonting som ni önskade från regeringens sida?

– Ytterst är det här en fråga för Sverigedemokraterna. Mitt ansvar är att se till att alla säkerhetsprövningar i Regeringskansliet fungerar. De fungerar så att all personal som arbetar i Regeringskansliet är säkerhetsprövad och det sker löpande när ny information tillkommer, säger statsminister Ulf Kristersson (M).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-om-gellerbrants-ledighet-bra-losning
Citera
2026-09-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Expo vill fördriva svenskarna från Sverige så att lita på något som de säger om man är svensk kanske inte är det smartaste man kan göra.

Enligt Expo pågår det inget folkutbyte i Sverige för att alla som kommer hit är svenskar. Enligt Expo är alltså alla människor i hela världen svenskar.

Tar man denna källa seriöst så behöver man hjälp. Expo bör terrorstämplas.

Ja, logiken lyser med sin frånvaro. Alla som kommer hit blir svenskar och alltså har vi bara svenskar i Sverige. Med det resonemanget kan man ju annektera vilket landområde som helst, befolka det med sin egen befolkning, och bara konstatera att det fortfarande är ursprungsbefolkningen som bor där.
Citera
2026-09-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Enligt Expo pågår det inget folkutbyte i Sverige för att alla som kommer hit är svenskar. Enligt Expo är alltså alla människor i hela världen svenskar.
Tar man denna källa seriöst så behöver man hjälp. Expo bör terrorstämplas
Så oväntat att Expo släppte bomben strax innan valet
Citera
2026-09-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
My bad. I detta fallet är det tydligen Regeringskansliet där statsministern har det yttersta ansvaret.
Nu kommenterar statsminister Ulf Kristersson (M) de nya uppgifterna.

Var det, att han (Gellerbrant, min anmärkning) lämnat in dator och passerkort, någonting som ni önskade från regeringens sida?

– Ytterst är det här en fråga för Sverigedemokraterna. Mitt ansvar är att se till att alla säkerhetsprövningar i Regeringskansliet fungerar. De fungerar så att all personal som arbetar i Regeringskansliet är säkerhetsprövad och det sker löpande när ny information tillkommer, säger statsminister Ulf Kristersson (M).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kristersson-om-gellerbrants-ledighet-bra-losning

Okej, tack för att du kollade.

Det innebär alltså i mina ögon att SD, Gellerbrant och Polina alla är fria från ansvar.

Troligtvis är detta en storm i ett vattenglas. Men det kan också vara regeringskansliet, och då ytterst Kristersson, som inte har gjort korrekta bedömningar och tagit uppgifter på allvar.
Citera
2026-09-06, 17:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Okej, tack för att du kollade.

Det innebär alltså i mina ögon att SD, Gellerbrant och Polina alla är fria från ansvar.

Troligtvis är detta en storm i ett vattenglas. Men det kan också vara regeringskansliet, och då ytterst Kristersson, som inte har gjort korrekta bedömningar och tagit uppgifter på allvar.
Ja, jag tycker att det finns en viss slapphänthet här. Vissa personer kan vara olämliga pga vilka dom är, och inte för vad dom tycker. Man måste se till kretsen av människor som finns runtomkring personen. Om det finns sårbarheter som går att utnyttja av främmande makt.
Citera
2026-09-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ja, jag tycker att det finns en viss slapphänthet här. Vissa personer kan vara olämliga pga vilka dom är, och inte för vad dom tycker. Man måste se till kretsen av människor som finns runtomkring personen. Om det finns sårbarheter som går att utnyttja av främmande makt.

Ja, det håller jag med om. Med tanke på alla turer som varit kring Kristerssons säkerhetsrådgivare ser detta inte bra ut för honom. Han framstår i bästa fall som naiv och med tanke på rådande geopolitiska läge är naivitet inget vi kan ha överseende med längre.
Citera
2026-09-06, 17:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja, det håller jag med om. Med tanke på alla turer som varit kring Kristerssons säkerhetsrådgivare ser detta inte bra ut för honom. Han framstår i bästa fall som naiv och med tanke på rådande geopolitiska läge är naivitet inget vi kan ha överseende med längre.
Kristersson har varit en svag ledare. Han är erfaren och borde veta bättre.

Om han hade hållit samman Tidö bättre så hade utsikterna inför valet varit mycket bättre.
Citera
2026-09-06, 18:11
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag gissar att det var föräldraledighet eller avstängning Gellerbrant hade att välja på.

På det här sättet slipper Kristersson se dum ut som varit för slapp.
Citera
2026-09-06, 18:33
Medlem
Citat:
Kristersson har varit en svag ledare. Han är erfaren och borde veta bättre.

Om han hade hållit samman Tidö bättre så hade utsikterna inför valet varit mycket bättre.

Ja, det har han. Det kan mycket väl vara Kristersson som gör att Tidö inte blir återvalda.

Men handlar just detta verkligen om huruvida Kristersson varit svag som ledare? Jag tänker att just detta fall mer handlar om kompetens.

Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Jag gissar att det var föräldraledighet eller avstängning Gellerbrant hade att välja på.

På det här sättet slipper Kristersson se dum ut som varit för slapp.

Ja, antagligen hade han nog det att välja på. Väldigt fult att kasta Gellerbrant under bussen. Men de är väl desperata nu så tätt in på valet. Det gäller att skydda Kristersson från smolk. Om Gellerbrant har varit helt transparent med sin relation till Paulina så har han inte gjort något som helst fel.
Citera
2026-09-06, 18:43
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ja, det har han. Det kan mycket väl vara Kristersson som gör att Tidö inte blir återvalda.

Men handlar just detta verkligen om huruvida Kristersson varit svag som ledare? Jag tänker att just detta fall mer handlar om kompetens.

Ja, antagligen hade han nog det att välja på. Väldigt fult att kasta Gellerbrant under bussen. Men de är väl desperata nu så tätt in på valet. Det gäller att skydda Kristersson från smolk. Om Gellerbrant har varit helt transparent med sin relation till Paulina så har han inte gjort något som helst fel.
Tycker inte att han kastats under bussen. Han är inte sparkad.

Nu får det här utredas och stör inte valspurten.
Citera
2026-09-06, 18:44
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:

Svårt att avgöra vilka som är mer desperata just nu. EXPO som släpper det här "avslöjandet" precis när L börjar närma sig spärren och S slinker under 30% i opinionen eller Tidö som absolut inte behövde det här på strupen just här och nu.

Som sagt hoppas jag det här blir ett val likt 2018 som ingen egentligen vinner.
Citera
2026-09-06, 18:46
Medlem
Zlickas avatar
Oroa er för alla negrer, araber och andra parasiter i landet istället för detta nonsens med rysskontakter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in