Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
https://www.svt.se/
Varför har unga män blivit mer vänster, tror ni?
Tidö ljög, helt enkelt. Det är i alla fall vad jag hör, med tre utflugna i den åldern. 2022 var det första valet de hade rätt att rösta, och därför första gången de följde med politiken. De trodde på Tidös löften, om jag förstått rätt så gick rösterna till M och L (jag har inte förhört dem

) och nu känner de sig dragna vid näsan. För två av dem är Tidös klimatlögner helt avgörande, de känner uppriktigt att Tidö-regeringen gett fan i deras framtid. Och det är rätt stora känslor, om de håller i sig kommer de aldrig nånsin att rösta på ett Tidö-parti.
Alla har studerat under "Tidö-perioden", vilket har gjort Tidös invandrarhat väldigt påtagligt. De har studiekompisar och kompisars pojk- och flickvänner som är rädda för att bli utslängda eller för att familj och/eller småsyskon ska åka ut. Detsamma gäller forskare och lektorer som föreläser för dem på högskolor/universitet. Säkert är en stor del av rädslorna obefogade, men det spelar mindre roll. Det är känslan att politiska partier i Sverige vill slänga ut deras kompisar som skaver. Ordentligt.
Ingen följer med politiken närmare, så det de känner till är "rubriker" eller det som kommer i flödet. Men de behärskar internet fullständigt, så om nåt intresserar gräver de sig snabbt ner till bottnen/sanningen. Min uppfattning är att det inte har varit helt lyckat för Tidöregeringen det heller.
Så jag är inte det minsta förvånad över de nya siffrorna. Och det har inte ens egentligen nåt med Tidö-regeringens egentliga politik att göra, utom då klimatpolitiken och invandrarretoriken. Det är helt enkelt så att de var naiva förstagångsröstare (som alla trodde att de var smartare än vad de var), och nu känner de sig svikna och dragna vid näsan. Och då tittar man på "alternativen".
För just den här väljargruppen har antagligen blockbildningen dessutom spelat in negativt. Detta eftersom de garanterat inte tänker rösta på det parti som "svek" sina löften på nytt, men det kan de nu inte undvika ifall de röstar på ett annat Tidö-parti. Då känns det som att stöda "samma skit" på nytt, och det är otänkbart. Annars är det inte helt osannolikt att de skulle ha valt ett annat "högerparti", men det blockar nu "blocket".
En av dem var hemma förra helgen och sa en sån där grej i förbifarten som jag kom att tänka på ur den här aspekten. Ungefär "varför är det mycket roligare att diskutera politik med vänstersidan?". Nu ska man förstås komma ihåg att det är unga människor som studerar, men det oaktat ligger det nog nånting i det. I den åldern och i den omgivningen.