2026-09-06, 13:54
Medlem
Ja detta var nytt för mig:
Citat:
Danmark och fyra andra EU-länder förhandlar med Uganda och Rwanda om att skicka avvisade migranter från EU dit. Målet är att de första flygen ska kunna avgå redan nästa år. Svenska S ställer sig positiva till lägren.
https://www.svd.se/a/6q1l73/uganda-och-rwanda-ska-ta-emot-migranter-fran-eu

Haha man skall alltså skicka "oönskade migranter" från EU till återvändandehubbar (så trevligt ord!) i Uganda och Rwanda - hur i helvete ska det gå till i praktiken!? Låst artikel så det kanske klarnar, men det här låter ju helt bisarrt.
Citera
2026-09-06, 14:00
Medlem
va? är det sant?! haha hurra hej då!
Citera
2026-09-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
va? är det sant?! haha hurra hej då!
Ja det verkar så!
Citat:
While details of the proposed arrangements have not been publicly disclosed, Amnesty said negotiations between the five EU countries were reportedly at an advanced stage with Uganda and Rwanda.

It also cited reports of a planned facility in Uganda that could become operational in 2027 and accommodate up to 10,000 people.
https://www.independent.co.ug/amnesty-criticises-eu-plans-to-send-migrants-to-uganda-rwanda/

Så sossarna är positiva till koncentrationsläger?
Citera
2026-09-06, 14:14
Medlem
SvettigArabs avatar
En jättebra idé. Alla icke europeer som söker asyl i Europa borde sändas dit.
Citera
2026-09-06, 14:17
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
”Målet är att de första flygen ska kunna avgå redan nästa år.”

Herregud.. ingen Trump handlingskraft där inte.
Citera
2026-09-06, 14:22
Medlem
triptykens avatar
Måste fråga: hur tänkte ni att detta skulle gå till?

Rwanda är inte på tal. Det är ett slag i luften där Rwanda tar emot pengar för att bygga ett läger som alla involverade vet aldrig kommer användas på grund av extremt strikta regler kring hur "return-hubs" ska funka för att bli tillåtna. Rwanda är inte ens på kartan att bli tilltänkt.

Uganda är högre upp på listan men saknar flera garantier som krävs för att det ska gå igenom.

Danmarks ledarskap är antingen naiva och tror att det är bara att köra på känsla (för att sen gråta ut för att dom får kraftiga böter från EU om dom mot förmodan ens kommer till den punkten), eller så är dom sluga nog att inse att dom bara behöver säga att dom ska och betala ören i jämförelse för alla röster dom kan få. Väl medvetna om att det bara är fria fantasier.

Grejen är att om du är en stat som har någon i förvar har du plötsligt ansvar över situationen som du försätter den personen i. Det är därför man i Sverige till exempel inte kan säg... massavrätta alla som är gripna för fylla (för att ha ett svinextremt exempel) ELLER utvisa folk till länder där man vet att dom är förföljda trots att dom inte fått flyktingstatus.

Det är liksom därför migrations-hubbarna finns. En plats där du placerar folk du på grund av lagen inte kan skicka tillbaka, men du inte vill ha i landet.
Migrations-hubbarnas skapande motsäger just att ha dom i platser som Rwanda eftersom du inte får skicka dom till platser där du inte kan garantera deras säkerhet.

Vad S i EU sysslar med vet jag inte. Antagligen gurglande pung för en till röst på chatcontrol men vad vet jag?
Citera
2026-09-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Måste fråga: hur tänkte ni att detta skulle gå till?

Rwanda är inte på tal. Det är ett slag i luften där Rwanda tar emot pengar för att bygga ett läger som alla involverade vet aldrig kommer användas på grund av extremt strikta regler kring hur "return-hubs" ska funka för att bli tillåtna. Rwanda är inte ens på kartan att bli tilltänkt.

Uganda är högre upp på listan men saknar flera garantier som krävs för att det ska gå igenom.

Danmarks ledarskap är antingen naiva och tror att det är bara att köra på känsla (för att sen gråta ut för att dom får kraftiga böter från EU om dom mot förmodan ens kommer till den punkten), eller så är dom sluga nog att inse att dom bara behöver säga att dom ska och betala ören i jämförelse för alla röster dom kan få. Väl medvetna om att det bara är fria fantasier.

Grejen är att om du är en stat som har någon i förvar har du plötsligt ansvar över situationen som du försätter den personen i. Det är därför man i Sverige till exempel inte kan säg... massavrätta alla som är gripna för fylla (för att ha ett svinextremt exempel) ELLER utvisa folk till länder där man vet att dom är förföljda trots att dom inte fått flyktingstatus.

Det är liksom därför migrations-hubbarna finns. En plats där du placerar folk du på grund av lagen inte kan skicka tillbaka, men du inte vill ha i landet.
Migrations-hubbarnas skapande motsäger just att ha dom i platser som Rwanda eftersom du inte får skicka dom till platser där du inte kan garantera deras säkerhet.

Vad S i EU sysslar med vet jag inte. Antagligen gurglande pung för en till röst på chatcontrol men vad vet jag?
Haha, ja, det här låter ju som ett skämt! Rwanda?! Märkligaste jag läst på mycket länge.

Kom att tänka på Empire of Dust:
https://m.youtube.com/watch?v=MkEqI3_J4xg
Citera
2026-09-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja detta var nytt för mig:

https://www.svd.se/a/6q1l73/uganda-och-rwanda-ska-ta-emot-migranter-fran-eu

Haha man skall alltså skicka "oönskade migranter" från EU till återvändandehubbar (så trevligt ord!) i Uganda och Rwanda - hur i helvete ska det gå till i praktiken!? Låst artikel så det kanske klarnar, men det här låter ju helt bisarrt.

Sossarna positiva till detta!
Håller tummarna för att de även införa tvångsblandning där nere också!
Så har sossarna äntligen börjat vaknat till och insett att de har förlorat mer röster på massinvandringen än de fått nya och dessutom så har vi två muslimska partier med ganska radikala förslag som också likt Örebropartiet siktar på att försöka ta sig in i Riksdagen.
Citera
2026-09-06, 14:42
Medlem
Det är inget nytt. Redan 2022 hade Danmark planer på detta.
https://www.sverigesradio.se/artikel/danmark-vill-skicka-asylsokande-flyktingar-till-rwanda

Jag har inte läst artikeln i ts då jag vägrar SvD:s cookies men om det stämmer att svenska S är positiva så är det dags att börja utkräva svar från dom om detta i utfrågningarna inför valet. Deras samarbetspartier lär ju inte bli glada om det stämmer.
Citera
2026-09-06, 14:49
Medlem
SvettigArabs avatar
Flyg

Hur har de tänkt att detta ska genomföras?

Ska det va nån typ av fraktplan med negrer och araber som sitter fastkedjade som i Con Air?

Eller som tv serien Rötter fast man forslar negrer åt andra hållet
Citera
2026-09-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Det är inget nytt. Redan 2022 hade Danmark planer på detta.
https://www.sverigesradio.se/artikel/danmark-vill-skicka-asylsokande-flyktingar-till-rwanda

Jag har inte läst artikeln i ts då jag vägrar SvD:s cookies men om det stämmer att svenska S är positiva så är det dags att börja utkräva svar från dom om detta i utfrågningarna inför valet. Deras samarbetspartier lär ju inte bli glada om det stämmer.
Ja, det bör ju dyka upp i debatter kan man ju tycka! Men förmodligen är detta något som redan bestämts bakom stängda dörrar, inget för pöbeln att bry sig om.
Citera
2026-09-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Vad yrar du om? Varför skulle afghanerna och somalierna vara osäkra i Rwanda? Antyder du att afrikaner är aggressiva och ociviliserade på något sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in