2026-09-05, 23:30
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De ”äger” inte världen, de förvaltar pengar, precis som våra pensionspengar.

Men visst, de förvaltar jävligt mkt pengar.

Det är ett slags ägande.

Kontrollerar man något så äger man detta något (det är t ex inte fritt fram för alla kunder att ta ut allt de "äger" på en gång, antydan till sådan aktivitet har stoppats tidigare av BlackRock).

De styr skulder, policys, krediter, ägande, priser och mycket mer.

Poängen med resonemanget är att alla tre numera erbjuder BTC-produkter.

BlackRocks Bitcoin-ETF (IBIT) är världshistoriens mest framgångsrika ETF.

BlackRock erbjuder även ETH-produkter (Ethereum).
Citera
2026-09-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Om det nån gång skulle ske att du vaknade upp och insåg att allt bara var en fantasi i din lägenhet i Rinkeby skulle jag vilja se det filmat.

Han vill ha hjälp med att placera 100.000 kr.

Varför inte köpa en Rolex submariner i stål från Ad?

Han kan njuta av en fin klocka. Ett manligt smycke som singnalerar sophistication. Han kan också sedan ge denna klocka till sitt barn.
Allt detta och inte förlora en kr i värde.

Sedan kan du fortsätta vara avundsjuk på allt och alla!!!!

Jag bor i ett villaområde i Connecticut!👍😄🇺🇸
Citera
2026-09-05, 23:55
Medlem
OneTaps avatar
lägg allt på bit coin o tacka mig senare :P
Citera
2026-09-06, 05:30
Medlem
particulum1s avatar
En blankning av AI-bubblan, som till stor del bärs upp av de ”fantastiska sju” bolagen i S&P 500, Nvidia, Apple, Microsoft, Google, Amazon och Meta, är sinnessjukt lockande.

Jag måste dagligen disciplinera mig själv för att inte göra det, trots att jag oundvikligen ser ett sjukt uppblåst värde.

Mycket hög risk, men också potential för mycket hög avkastning.

Ta inte mitt råd.
Citera
2026-09-06, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
En blankning av AI-bubblan, som till stor del bärs upp av de ”fantastiska sju” bolagen i S&P 500, Nvidia, Apple, Microsoft, Google, Amazon och Meta, är sinnessjukt lockande.

Jag måste dagligen disciplinera mig själv för att inte göra det, trots att jag oundvikligen ser ett sjukt uppblåst värde.

Mycket hög risk, men också potential för mycket hög avkastning.

Ta inte mitt råd.

Kollade faktiskt på CDS-spreadarna på NVDA, MU, SNDK och AVGO igår. Tror inte det syns något än där. Tänker mig att det är i CDS-spreadarna det syns först.
Citera
2026-09-06, 08:21
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Kollade faktiskt på CDS-spreadarna på NVDA, MU, SNDK och AVGO igår. Tror inte det syns något än där. Tänker mig att det är i CDS-spreadarna det syns först.

Offentlig data är inte din vän här.

Denna blankning är en Michael Burry.
Citera
2026-09-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag har några frågor till dig TS som jag anser att alla som vill ge en seriös kommentar bör få reda på innan de svarar dig.

Mina frågor är:

Hur är du som person vad gäller säkerhet vs risk. På en 10-gradig skala där 1 = 100% säker (typ bankkonto) och där 10 är extremt hög risk a la värdepapper med stor hävstång. Vilken siffra är du? Svara ärligt nu och inte något generellt svar som du "vill" tro att du är. De flesta VILL tro att de är mer riskbenägna än vad de är. Särskilt vi män.

Tål du som människa att se röda siffror utan att du sover dåligt om natten?

Du skrev orden "medelålders" samt "pension". Innebär det att din tidshorisont är 15-20 år? Om inte, vad är din tidshorisont?

Hur mycket tid är du villig att lägga på ditt sparande? Timmar i veckan/månaden/år?

Är du villig att lära dig förstå hur man placerar pengar eller vill du låta någon annan sköta allt?

Kommer du att kunna hålla ditt sparande över tid eller kommer du att "nalla" från det när du får "feeling"?

Svara på ovan frågor så ska jag ge dig ett seriöst svar. Om du inte vill eller kan svara, då är mitt råd att investera någon annanstans än på börsen. Någonstans där du har intresse om det så är t ex fastigheter, bilar, konst m.m.

// CC

Bra frågor där.
Jag skulle nog säga max en 5a på risk. Förmodligen en 4a. Där är väl anledningen till att jag inte har testat aktier. Skulle värdet halveras skulle förmodligen sömnen drabbas 😄
Jag är i 50års åldern så tid finns det ju fortfarande. Tänker helt klart långsiktigt och kanske något försiktigt.
Tid att lägga är inte mycket då jag har hyfsat mycket att göra på dagarna. Jag tänker lägga in 5k i månaden efter min grundinvestring på 100k som är på väg in på avansa nu.
Jag kommer inte nalla på stålarna här under kommande år framåt. Jag önskar hyfsat trygga aktier så man mest kan checka in och kolla hur de går för dem. Intresset lär väl iofs växa med utvecklingen.
Fastigheter finns då jag hade turen att köpa relativt tidigt i livet. Samma gäller fordon. Jag har nog runt 270k i olika fordon som går att sälja i dagsläget. Då är inte bilarna med.
Citera
2026-09-06, 08:29
Medlem
tchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlassBilsGlass
Köp put optioner NVIDIA strike 200 slutdatum oktober. Grattis till dina 300k.

Kan du utveckla varför den avkastningen skulle ske?
Citera
2026-09-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Det finns tre bolag som tillsammans mer eller mindre äger världen: BlackRock, Vanguard, State Street, samtliga har gått från att vara bitcoinkritiker till att investera i BTC och erbjuda BTC-produkter.
De investerar kundernas pengar och lever på avgifterna. Om de kan tjäna pengar på att kunderna vill köpa och sälja bitcoin så kommer de att leverera en möjlighet för kunderna att köpa och sälja bitcoin så att de utan att riskera sina egna pengar kan håva in avgifterna och bli ännu rikare.
Citera
2026-09-06, 10:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
De investerar kundernas pengar och lever på avgifterna. Om de kan tjäna pengar på att kunderna vill köpa och sälja bitcoin så kommer de att leverera en möjlighet för kunderna att köpa och sälja bitcoin så att de utan att riskera sina egna pengar kan håva in avgifterna och bli ännu rikare.
Det har potentiellt snarare att göra med att jänkarna fifflar med en plan för att transformera dollarn till en digital valuta. Det är i dagsläget inte en plan som har trätt i kraft, men de arbetar på det, eftersom de måste göra någonting åt sin astronomiska statsskuld.

Jag tror, eller snarare gissar, att de kommer att välja den vägen. "Stablecoin”. Sedan kommer de snikna jänkarna att värdera denna valuta mot guldet. Och sen ska du fråga varför guld har gått upp sjukt i värde.
Citera
2026-09-06, 10:27
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honda11
Medelålders man här

Hyfsad ekonomi men mitt i livet med kids och svenssonliv som går i full fart.

Jag har mest investerat eller haft pengarna på isk/ sparkonton. Nu vill jag bli utkastad i Avansas värld.

Jag tar tacksamt emot tips och tänker köpa in mig i ett gäng olika aktier. Sammanlagt startar jag med 100k i ett första skede.
Jag postar gärna lite bilder för uppföljning och hoppas flasback kan göra gubben lite pensionpengar.

Eftersom jag har hängt på forumet långt innan min registering så inser jag att många säkert vill trolla bort mina stålar. Så någon form av research kommer jag givetvis att göra innan jag sätter mina hederliga stålar i rullning.

Hatten av i förväg för bra tips.

Sov lugnt o låt kapitalet växa.

SEB Sverigefond A (SEK) acc
Utv. 1 år +28,50%
Utv. 4 sep. +0,33%
Citera
2026-09-06, 10:31
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13

Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det har potentiellt snarare att göra med att jänkarna fifflar med en plan för att transformera dollarn till en digital valuta. Det är i dagsläget inte en plan som har trätt i kraft, men de arbetar på det, eftersom de måste göra någonting åt sin astronomiska statsskuld.

Jag tror, eller snarare gissar, att de kommer att välja den vägen. "Stablecoin”. Sedan kommer de snikna jänkarna att värdera denna valuta mot guldet. Och sen ska du fråga varför guld har gått upp sjukt i värde.

USA planerar mycket riktigt att inflatera bort sin statsskuld med hjälp av krypto och guld: https://finance.yahoo.com/news/putin-advisor-accuses-us-using-214522644.html

BTC lär alltså knappast sjunka i värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in