2026-09-05, 22:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Avanza Global.
Ja, ett av de bättre tipsen i tråden. Tyvärr är det många troll i tråden som förlorat mycket pengar på högriskprodukter som nu vill dela sitt lidande med andra. Förhoppningsvis ser trådstartaren förbi detta och blir en framgångsrik investerare med hjälp av forskning och statistik.
Citera
2026-09-05, 22:10
Medlem
Köp Cereno Scientific
Citera
2026-09-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Lägg den största delen i en global indexfond. Ha en emerging markets fond och några aktier som satelliter.

Undvik kryptovaluta och volatila aktier om du inte tror mycket på bolaget.

Se vilka avgifter fonden/ETFn har. Den ska helst vara så låg som möjligt.

Det finns också aktier så som kinnevik och investor som nästan kan liknas vid fonder i aktieformat.
Citera
2026-09-05, 22:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honda11
Medelålders man här

Hyfsad ekonomi men mitt i livet med kids och svenssonliv som går i full fart.

Jag har mest investerat eller haft pengarna på isk/ sparkonton. Nu vill jag bli utkastad i Avansas värld.

Jag tar tacksamt emot tips och tänker köpa in mig i ett gäng olika aktier. Sammanlagt startar jag med 100k i ett första skede.
Jag postar gärna lite bilder för uppföljning och hoppas flasback kan göra gubben lite pensionpengar.

Eftersom jag har hängt på forumet långt innan min registering så inser jag att många säkert vill trolla bort mina stålar. Så någon form av research kommer jag givetvis att göra innan jag sätter mina hederliga stålar i rullning.

Hatten av i förväg för bra tips.

Min Avanza Zero-fond har gått upp över 100% på fem år. Tråkigt men stabilt.
Citera
2026-09-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Min Avanza Zero-fond har gått upp över 100% på fem år. Tråkigt men stabilt.
Sälj. Direkt på måndag och placera dina pengar på nåt som är lönsamt på riktigt.
Citera
2026-09-05, 22:33
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akjrvkrv

Spara inte i Svenska aktiemarknaden, den har underpresterat mot USA i minst 26 år.

Stämmer inte, 2000-2010 gick svenska index betydligt bättre. Dessutom är det jämnt om man jämför de senaste 50 år.
Citera
2026-09-05, 22:35
Medlem
eternussermos avatar
Köp en indexfond med låg avgift. Avanza zero t.ex
Citera
2026-09-05, 22:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Sälj. Direkt på måndag och placera dina pengar på nåt som är lönsamt på riktigt.

Jag sover gott om natten med mina bögfonder som växer långsamt. Men tack för omtanken.
Citera
2026-09-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Det finns tre bolag som tillsammans mer eller mindre äger världen: BlackRock, Vanguard, State Street, samtliga har gått från att vara bitcoinkritiker till att investera i BTC och erbjuda BTC-produkter.

Din förmåga till logik har jag en klar uppfattning om.

Stämmer det jag skrev om tech-aktier eller inte?

De ”äger” inte världen, de förvaltar pengar, precis som våra pensionspengar.

Men visst, de förvaltar jävligt mkt pengar.
Citera
2026-09-05, 23:13
Medlem
Citat:
Medelålders man här

Jag har mest investerat eller haft pengarna på isk/ sparkonton. Nu vill jag bli utkastad i Avansas värld.

Jag tar tacksamt emot tips och tänker köpa in mig i ett gäng olika aktier. Sammanlagt startar jag med 100k i ett första skede.
Jag postar gärna lite bilder för uppföljning och hoppas flasback kan göra gubben lite pensionpengar.

Eftersom jag har hängt på forumet långt innan min registering så inser jag att många säkert vill trolla bort mina stålar. Så någon form av research kommer jag givetvis att göra innan jag sätter mina hederliga stålar i rullning.

Svårt att veta vad som kommer gälla och hända under (25år) men dom 4 svenska storbankerna som grund kanske med 25.000kr i varje bank?!

Tror det är ganska bra utdelning också i bankaktier?
Citera
2026-09-05, 23:27
Medlem
Loreal Paris för att diversiera mot alla troll och män i forumet.

Axfood
Citera
2026-09-05, 23:27
Medlem
Citat:
Medelålders man här

Vad tänker du är skillnaden mellan att ha investerade pengar på ett ISK konto (någonstans som du inte nämner) och investerade pengar på ett ISK konto på nätbanken Avanza?

Detta känns ju bara som gratis reklam för Avanza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in