2026-09-05, 20:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kvinnofrågor lyfts ständigt fram i mainstream media och i riksdagspartiernas politik, och nu inför valet så tävlar alla partier om kvinnornas röster genom att lägga extremfeministiska och rättsosäkra förslag som riktar sig mot i huvudsak män, vilka man alltid betraktar som potentiella förövare. Så här har det varit i snart 30 år. Varför undrar jag, halva väljarkåren består ju av män? Bygger det på direktiv från internationella oligarkiska krafter? Känner sig politikerna säkra på makten utan männens röster, eller vad är orsaken? Satsningar på försvaret och stängda gränser kommer många att ange som mansfrågor, men det är ju inte frågor som värnar ensilda män män i deras vardag. Jag talar mer om sociala och sexual- och reproduktionspolitiska frågor. Där är det alltid männens fel om de mår dåligt eller misslyckas, samtidigt är det alltid synd om kvinnornma när de drabbas eller påstås drabbas av något. De som driver mansfrågor etiketteras, bespottas och stigmatiseras i media och politik som kvinnohatare och incels.

Topic: varför bortser samtliga åtta riksdagspartier från manliga röster, och i hög grad enbart driver kvinnofrågor, men inga mansfrågor inom områden där män har det svårt? Är det inte dags att rösta in nytt blod i riksdagen som inte diskriminerar män?
De kommer märka att det inte var så smart gjort. Kanske inte redan detta val, men framöver när gamla sossar dött och alla pojkar som blivit utsatta för detta når åldern för att rösta.
Många kvinnor som också tycker det gått över styr. Speciellt de som inte bor i storstan.
Otroligt kass taktik om man tänker långsiktigt.
Men nu kan det nog bli fyra år med vita heteromän hatpolitik.
Fyra år en kort tid, sen kommer det rätta till sig och denna hemska tid kommer aldrig återkomma.
Citera
2026-09-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Nästan inga kvinnor röstar på Tidö pga deras kvinnofientliga politik.

Tidö vill vinna valet, så Tidö låtsas nu att de äääälskar kvinnor.

Vänstern har alltid lyft kvinnosaksfrågan, så inget nytt där.

Kvinnor har det jävligt bra i dagens samhälle i jämförelse med män.
Citera
2026-09-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag är medveten om det.

Jag är bara störd på alla sådan "heterosexuella vita män" som tillbringar timmar och åter timmar i sin "manosfärer" och sen kliver tillbaka i verkligheten och tycker synd om sig själv när de inte får det det att gå ihop med vad de just har "lärt" sig.

Det mest ironiska av allt är att det tammefan är antitesen av manlighet. Dvs. "det är synd om mig för jag får inte som jag vill".

Det finns problem, t.o.m. sådana som man skulle kunna kalla "woke"-problem, i modern svensk lagstiftning. Men det har inget med män och kvinnor att göra, orsaken är man tappat bort varför man egentligen har ett rättsväsende. Och det är för att brottsoffer ska få upprättelse (så de inte tar saken i egna händer), att den upprättelsen ska vara rättvis (så att alla som begår samma brott mot ett offer får samma straff) och att samhället behöver en sådan fungerande struktur för att själv kunna fungera ("land ska med lag byggas"). Sexuella trakassier och våldtäkt hör till de områden där lagstiftaren delvis har tappat greppet. Men det är inte riktat mot heterosexuella män, det är följd av ett gärningsmanna- och rehabiliteringsfokuserat rättsväsende.

Vad gäller relationer så är det ett typiskt manosfär-fnatteri att man skulle kunna lagstifta om nåt sånt. Det är så ini helvete korkat att alla normala männsikor direkt förstår att de inte vet vad en partnerskapsrelation är. En grundförutsättning för att en sån relation ska funka är att man är sig själv, så att man samtidigt kan anpassa sig själv till sin partner. De sitter i sin manosfär och lär sig hur man ska förställa sig, ljuga, låtsas och vilka trick man ska ta till för att få kvinnor på kroken. Och sen sitter de och gråter över att det fejkbygge de själva bidragit med "inte fungerar". Och skyller det på sin kvinnliga partner. Det är så patetiskt att det inte går att tala om "manlighet" i samma mening...

Jag deklarerar härmed att vi har ett nytt ord för svenska akademins ordlista: "manosfär-fnatteri".

men, jag har viss förståelse och även sympati för män med problem i dagens samhälle. Kan inte vara lätt hitta ett fäste nånstans och speciellt inte för de individer som inte är den vassaste kniven i lådan.
Det manliga könet har ju varit rejält utmanade, kritiserade och synade under rätt lång tid nu, så jag kan förstå att vissa slår bakut, speciellt de som inte har möjligheter slå sig fram i livet, så där "manligt" som nu "manligheten" kräver.

Problemet är ju när utmanade män tar till idiotiska, destruktiva lösningar på sina problem...ex. skyller sin situation på kvinnor eller ännu värre tar ut sin frustration på kvinnor, eller män för den delen. Det löser ju absolut ingenting.

Män skulle behöva gå ihop och forma en värdigare maskulinitet som inte handlar om att dominera andra eller kränka andras rättigheter.
och precis som kvinnor gjort, ändra på idéerna kring sitt kön, och de behöver göra detta för sig själva först och främst och inte för kvinnor.
Citera
2026-09-05, 20:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag deklarerar härmed att vi har ett nytt ord för svenska akademins ordlista: "manosfär-fnatteri".

men, jag har viss förståelse och även sympati för män med problem i dagens samhälle. Kan inte vara lätt hitta ett fäste nånstans och speciellt inte för de individer som inte är den vassaste kniven i lådan.
Det manliga könet har ju varit rejält utmanade, kritiserade och synade under rätt lång tid nu, så jag kan förstå att vissa slår bakut, speciellt de som inte har möjligheter slå sig fram i livet, så där "manligt" som nu "manligheten" kräver.

Problemet är ju när utmanade män tar till idiotiska, destruktiva lösningar på sina problem...ex. skyller sin situation på kvinnor eller ännu värre tar ut sin frustration på kvinnor, eller män för den delen. Det löser ju absolut ingenting.

Män skulle behöva gå ihop och forma en värdigare maskulinitet som inte handlar om att dominera andra eller kränka andras rättigheter.
och precis som kvinnor gjort, ändra på idéerna kring sitt kön, och de behöver göra detta för sig själva först och främst och inte för kvinnor.
Du är ju ett praktexempel på att inte förstå vad som pågår.
Citera
2026-09-05, 20:26
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kvinnofrågor lyfts ständigt fram i mainstream media och i riksdagspartiernas politik, och nu inför valet så tävlar alla partier om kvinnornas röster genom att lägga extremfeministiska och rättsosäkra förslag som riktar sig mot i huvudsak män, vilka man alltid betraktar som potentiella förövare. Så här har det varit i snart 30 år. Varför undrar jag, halva väljarkåren består ju av män? Bygger det på direktiv från internationella oligarkiska krafter? Känner sig politikerna säkra på makten utan männens röster, eller vad är orsaken? Satsningar på försvaret och stängda gränser kommer många att ange som mansfrågor, men det är ju inte frågor som värnar ensilda män män i deras vardag. Jag talar mer om sociala och sexual- och reproduktionspolitiska frågor. Där är det alltid männens fel om de mår dåligt eller misslyckas, samtidigt är det alltid synd om kvinnornma när de drabbas eller påstås drabbas av något. De som driver mansfrågor etiketteras, bespottas och stigmatiseras i media och politik som kvinnohatare och incels.

Topic: varför bortser samtliga åtta riksdagspartier från manliga röster, och i hög grad enbart driver kvinnofrågor, men inga mansfrågor inom områden där män har det svårt? Är det inte dags att rösta in nytt blod i riksdagen som inte diskriminerar män?

Bra idé. Bilda det partiet. Lycka till.
Citera
2026-09-05, 20:35
Medlem
Citat:
Och vad ska politker gör för att ändra "den manliga ensamheten"?

Jag svarade på inlägget
"Kan du ge några exempel på frågor där män har det svårt?"

Man måste se problemet innan man kan börja fundera på lösningarna. Och TS tes var ju att politikerna inte ser problemet.

Men eftersom du frågar:
Män och kvinnor vill ju ofta bilda familj. Det blir lättare för kvinnor när det går 11 killar på 10 tjeuer. Fler att välja på, och man behöver kanske inte anstränga sig lika mycket, utan kan vänta på att de intresserade svansar runt en.
Men tvärt om blir det svårare för killar att hitta en tjej. Så man kunde ju sluta med massimporten av ensamma unga män, och även skicka tillbaka de som kom hit och inte hade assylskäl, t.ex. de som "gymnasielagen" skapades för (dvs illegaler utan asylskäl men som inte ville lämna landet).
Citera
2026-09-05, 20:47
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

Ja, jag håller med om det. Och det kommer sig i grunden av ett fokus på yttre saker, när det är de inre grejerna som avgör. Det är inte pengar, det är inte utseende, det är inte nån roll man kan spela eller hur mycket man kan göra sig till. Och om man rakar sin pung eller inte har väldigt liten effekt på förhållanden överlag.

Det kan man utan tvekan skylla på det svenska samhället. Men det underliga är att det är ännu mer fokus på det yttre för kvinnor, och lik förbaskat är majoriteten av dem tillräckligt smarta för att inse att det sist och slutligen bara är fluff som behöver läggas åt sidan. Den lilla inre resan verkar de göra enkelt och chosefritt, medan förvånansvärt många män har svårigheter att alls göra den. Trots att de har precis samma "livspusslande" framför sig som alla andra. Om de vill ha en riktig, fungerande relation. Och fast samhället är som det är, så måste man nog ta ansvar för vem man själv är. Det är liksom ett helt eget ansvar, till 100%.

En klok kvinna jag känner sa en gång att om män skulle se på sitt förhållande till sin fru på samma sätt som de ser på sitt förhållande till sin manliga bästa vän så skulle skilsmässorna minska med hälften. Det låter banalt, men det är en så djup tanke att man kan grotta ner sig i den riktigt på allvar...
Citera
2026-09-05, 20:48
Medlem
Twitterturkens avatar
Kvinnor röstar på det som gynnar dom själva, män rösta på det som gynnar sin familj.
Därav skillnaden.
Citera
2026-09-05, 20:51
Medlem
utforskarens avatar
Precis. Kvinnor utgör ca 50% av befolkningen, och kan de locka merparten av dem till sig (med mjuka värden, 6 timmars arbetsdag och andra naiva idéer som tilltalar dem) så har de i praktiken vunnit.

Kvinnorna hittar ju inte det de söker hos den ”blå-gula” sidan, så varför inte spela på det kortet fullt ut?

Sedan kommer det alltid dessutom finnas en del män som också röstar (framförallt på C och S), och män som blir övertalade av sina fruar att lägga en rödgrön röst. Tänk Lesbos.
Citera
2026-09-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Kvinnor röstar på det som gynnar dom själva, män rösta på det som gynnar sin familj.
Därav skillnaden.

Varför röstar så många män på högern då? Högerpolitik har aldrig varit familjevänlig.
Citera
2026-09-05, 21:18
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Kvinnor har det jävligt bra i dagens samhälle i jämförelse med män.

Vad har det att göra med vad jag skrev?
Citera
2026-09-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Därav skillnaden.

Trams.

Det sakfrågor som kvinnor uppger är vad som avgör vad de röstar på: välfärdspolitik, klimat och vård och omsorg etc...gynnar alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in