2026-09-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorstorm
Hört talas om motorcyklar?

De börjar dyka upp elektriska sådana med, har du hört talas om det….?
Citera
2026-09-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
De börjar dyka upp elektriska sådana med, har du hört talas om det….?
Stark Varg är jag grymt imponerad av, men inte gatuhojar. Elcyklar, elmoppar funkar la.
Harley Davidsons försök är exempelvis ett skämt i fan miljardklassen, men den läker inte olja åtminstone.
Citera
2026-09-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Man kör bil mer, i stället för att åka. Man har kontrollen. Man kan åka på vilket motorvarvtal som önskas. Föraren bestämmer.

Och tyvärr så har ändå majoriteten av förarna inte lika bra koll på när det ska växlas och vilka varvtal etc, för att t ex få bästa ekonomi eller bästa acceleration, eller ens bästa funktion i aktuell situation. Utan det handlar mest bara om känsla och tro, att det de gör är rätt och har ”kontrollen”. Men det handlar mest om vad de har lust med för stunden.
Citera
2026-09-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Det går åt det hållet ja, varit en del i tidningarna om detta. Bara ca. 40% tar nu körkort med manuell.
Ett problem är att det är svårt för skolarna att få tag på bilar utan automat, så blir även svårt att lära sig senare.

Låter bra. Då slipper man ge efter för att låna ut bilen till snorungar i familjen och bekantskapskretsen.
Citera
2026-09-05, 12:02
Medlem
Citat:
Och tyvärr så har ändå majoriteten av förarna inte lika bra koll på när det ska växlas och vilka varvtal etc, för att t ex få bästa ekonomi eller bästa acceleration, eller ens bästa funktion i aktuell situation. Utan det handlar mest bara om känsla och tro, att det de gör är rätt och har ”kontrollen”. Men det handlar mest om vad de har lust med för stunden.
Precis, varför ska allting bli så enkelt? Det fördummar. Gäller allt.
Citera
2026-09-05, 12:07
Medlem
Citat:
Precis, varför ska allting bli så enkelt? Det fördummar. Gäller allt.

Nu syftade jag ju på hur det varit med majoriteten av alla vardagliga manuella förare i alla tiden. Det växlas jag, men ändå ”lite hur som” som de tror blir bäst men sällan ändå är optimalt.
Citera
2026-09-05, 12:12
Medlem
Citat:
Nu syftade jag ju på hur det varit med majoriteten av alla vardagliga manuella förare i alla tiden. Det växlas jag, men ändå ”lite hur som” som de tror blir bäst men sällan ändå är optimalt.
Man växlar med gaspedalen på en modern automatväxlad, så tänkte jag när jag postade. Givetvis finns de de som är så slappa som missar växeln på en bil med manuell låda med, exempelvis. Eller glömmer att växla ner i en korsning. . 🙂
Senast redigerad av allvar66 2026-09-05 kl. 12:14.
Citera
2026-09-05, 12:38
Medlem
Gäller folk här också, tre(av tre totalt som nyligen tagit körkort) yngre släktingar som jag vet enbart köra automat.
Citera
2026-09-05, 12:45
Medlem
Citat:
Man växlar med gaspedalen på en modern automatväxlad, så tänkte jag när jag postade. Givetvis finns de de som är så slappa som missar växeln på en bil med manuell låda med, exempelvis. Eller glömmer att växla ner i en korsning. . 🙂

Nu var jag mer inne på det många tjatar om ang manuella bilar, att man då minsann har kontrollen. Men de allra flesta har inte alls så stor kontroll som de tror, utan deras växlingar ”funkar” såklart men är ofta inte direkt optimala för vare sig förbrukning eller t ex bästa acceleration. Men ändå tycker folk att de minsann ”kan köra bil” för de minsann kör manuellt.

Automatväxlade bilar sköter generellt sett växlingarna mer optimalt för aktuell situation etc, än vad folk klarar själva med manuell växling.
Citera
2026-09-05, 13:55
Medlem
Citat:
Nu var jag mer inne på det många tjatar om ang manuella bilar, att man då minsann har kontrollen. Men de allra flesta har inte alls så stor kontroll som de tror, utan deras växlingar ”funkar” såklart men är ofta inte direkt optimala för vare sig förbrukning eller t ex bästa acceleration. Men ändå tycker folk att de minsann ”kan köra bil” för de minsann kör manuellt.

Automatväxlade bilar sköter generellt sett växlingarna mer optimalt för aktuell situation etc, än vad folk klarar själva med manuell växling.
Än vad vissa klarar vill jag påstå. Men det finns knep för att hålla ner varvtalet, nämligen gaspedalen. 🙂
Citera
2026-09-05, 14:11
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Tråkigt att inte kunna köra en äldre bil dock om man vill eller måste, t.ex en veteranbil.
Det är bara gamla gubbar som vill köra en veteranbil. Varför skulle man vilja köra omodernt skit?
Citera
2026-09-05, 15:04
Medlem
Citat:
Än vad vissa klarar vill jag påstå. Men det finns knep för att hålla ner varvtalet, nämligen gaspedalen. 🙂

Jag pratar över huvud taget inte om just bara hålla ner varvtalet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in