2026-09-04, 20:44
Medlem
Israel har kärnvapen och trots alla anfall islamic league/arab League har gjort så har Israel aldrig aktiverat dem. Fattar du skillnaden lille gubben? Om arab League hade vart fredliga , så hade vi inte haft kärnvapen i MÖ.

Iran däremot HADE (efter Israel förintade den) en Domedags klocka och skriker "Död åt USA, Död åt Israel "

Ang Kina kommer aldrig slå USA... så har inga förhoppningar, så vassa är de inte.

Iran hade 60% anrikt Uran (du behöver 3% för fredliga skäl) och ökade till 90% och du undrar varför Israel slog till

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Likheterna ligger i att det är i samma område - och att usa & Israel är en av de aktiva parterna.
Många länder har förändratss. Kina är väl inte direkt indraget - men USA ser utrikespolitik som maktbalans.
Men det jag ville ha sagt är att det är Israel som ligger bakom dessa krig.
Och allt snack om massförstörelsevapen blir hyckleri, eftersom Israel är det landet i Mellanöstern som har 'bomben'. Och det måste ifrågasättas!
Citera
2026-09-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Likheterna ligger i att det är i samma område - och att usa & Israel är en av de aktiva parterna.
Många länder har förändratss. Kina är väl inte direkt indraget - men USA ser utrikespolitik som maktbalans.
Men det jag ville ha sagt är att det är Israel som ligger bakom dessa krig.
Och allt snack om massförstörelsevapen blir hyckleri, eftersom Israel är det landet i Mellanöstern som har 'bomben'. Och det måste ifrågasättas!

I och med att "väldens enda supermakt" Kina är Irans solklart största handelspartner, så kommer kineserna aldrig tillåta att mininollan USA besegrar Iran!
Sen om USA hittar på en massa sanktioner mot Iran, så är det i Kina straffbart för ett kinesiskt bolag att lyda eller rätta sig efter utländska sanktioner.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-09-04 kl. 21:28.
Citera
2026-09-04, 21:27
Medlem
Kina kommer inte göra ett skit i stor skala. Dela underrättelse, smuggla lite men komma med sin försvarsmakt så är du verkligen naiv.
Annars hade de redan gjort ngt.

Iranska regimen kommer falla ...precis som Libyen, Irak, Syrien... det tog tid men det kommer och Kina kommer bara sitta där och glo som en jävla uggla

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
I och med att "väldens enda supermakt" Kina är Irans solklart största handelspartner, så kommer kineserna aldrig tillåta att mininollan USA besegrar Iran!
Citera
2026-09-05, 00:15
Medlem
Acceptera bara att dina pojkvänner i Iranska regimen inte kommer räddas av Kina, Ryssland, tomten.... så sluta med dina våta drömmar

Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
En sak är i alla fall säker, och detta är.
-Trump är inte ensam i sina fantasier!
Citera
2026-09-05, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Basij-milisen används för att döda invånare och slå ner protester.

De kommer ju även bilder på att regimen flyttar tanks. Men de kan ju knappast vara till folket väl? Rimligtvis fruktar regimen även kurder från Irak.

Vill du se videor som kommer ut ur Iran som civila tagit måste du följa eller läsa medier som är pro-iranska folket. De har dels kontakter i landet och de större aktörerna får bildmaterial och upplysningar skickade till sig. Dessa medier består ju oftast av exil-iranier.

Vill du att jag ska ge dig länkar till några?

Om du vill ha en bred uppfattning om vad som sker måste du också ha en bredd i informationen du söker. Alltså läsa olika medier med olika agendor. Pro-regimen, pro-iranska folket. Några medier från gulf länderna, någon Israelsk och en röd och en blå amerikansk media. Kör du inte alla får du ju bara en bild och alla medier är minst lite vinklade.

Vilka pro-iranska folket läser du har du någon favorit. Så kan jag komplettera det med några som bemödar sig med att bara visa sådant de känner sig säkra på är riktigt och inte falskt.

De senaste dagarna har de jag ser på visat videor på detta.

Du ber om exakta antal, det tror jag bara regimen känner till och det går de inte ut med, förväntar du dig den öppenheten? Detta är vad folk i Iran filmat och berättat.

Din påstående om Basij milisen stämmer delvis men du ger av uppenbar anledning inte hela bilden. Men jag har inte tid eller energi att berätta för tråden om Basij-milisen och ge en korrekt bild. Är man intresserad så finns information lätt tillgänglig

Absolut länka gärna.

Men på förekommen anleding så vill jag be dig undvika att länka till "medier "/kanaler som är helt eller delvis finansierade av Saudiska eller amerikanska/Israeliska intressen.

Det blev ju väldigt pinsamt för hela tråden sist när du länkade till en site som var uppenbart en del i en amerikansk/saudisk påverkans-eko system.

Jag har inga direkta "favoriter" bland olika regimkritiska grupper ,inte i Iran och inte någon annanstans, men jag föredrar helt klart åt sådana som inte använder våld mot civila och räddningstjänst eller har en direkt koppling till främmande makt. I slutändan så är ju det hela en fråga om vad som är objektivt sant och inte. En terroristorganisation kan begå hemska brott, men dom kan fortfarande tala sanning i ett ämne.

För att svara på din fråga, jag "läser " det mesta. Men tar också för vana att kolla upp påstående från dom med uppenbar bias/egen intresse, extra noggrant. Detta appliceras givetvis åt båda håll
Citera
2026-09-05, 09:10
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Din påstående om Basij milisen stämmer delvis men du ger av uppenbar anledning inte hela bilden. Men jag har inte tid eller energi att berätta för tråden om Basij-milisen och ge en korrekt bild. Är man intresserad så finns information lätt tillgänglig

Absolut länka gärna.

Men på förekommen anleding så vill jag be dig undvika att länka till "medier "/kanaler som är helt eller delvis finansierade av Saudiska eller amerikanska/Israeliska intressen.

Det blev ju väldigt pinsamt för hela tråden sist när du länkade till en site som var uppenbart en del i en amerikansk/saudisk påverkans-eko system.

Jag har inga direkta "favoriter" bland olika regimkritiska grupper ,inte i Iran och inte någon annanstans, men jag föredrar helt klart åt sådana som inte använder våld mot civila och räddningstjänst eller har en direkt koppling till främmande makt. I slutändan så är ju det hela en fråga om vad som är objektivt sant och inte. En terroristorganisation kan begå hemska brott, men dom kan fortfarande tala sanning i ett ämne.

För att svara på din fråga, jag "läser " det mesta. Men tar också för vana att kolla upp påstående från dom med uppenbar bias/egen intresse, extra noggrant. Detta appliceras givetvis åt båda håll
Vad det pinsamt av mig?

Du skrev om knivslagsmål på USS Abraham Lincoln med många döda. Men valde att dölja att denna information kom från Iranska regimens statliga medier och istället försökte väva in det i annan rapotering. Så hur gick det med det? Även en idiot kunde se att det var ren Iran propaganda. Men du svalde det och gottade dig i det.

Sedan finns det inte en chans att jag slutar länka som exempelvis till Iraninternational. Som Är otroligt bra med sin snabba och korrekta rapportering där de också är i direckt kontakt med det Iranska folket och kan också visa upp deras bild.

Jag tror de flesta vet vilka Basij är som lyder under IRGC och är regimens främsta verktyg för intern säkerhet, moralövervakning och brutal nedslagning av protester.

Men vad kanske inte alla vet är att Basij även driver som exempelvis den stora livsmedelskedjan Yas Stores och Basijis Consumer-Goods Provision Institution.

I dessa affärer kan Basijl:s medlemmar köpa mat och andra basvaror till kraftigt rabatterade priser. Så medans folket har lidit så här dessa levt i ett överflöd.

Men denna ekonomiska kris vi nu ser i Iran har börjat drabba även dem, kanske för första gången lider även de.

Basij värvar även barn från 12 år. En del lockas naturligtvis av alla dessa privilegium som regimen ger dem som även inkluderar utbildning och karriärmöjligheter men kräver total lydnad.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-09-05 kl. 09:15.
Citera
2026-09-05, 09:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men exakt antingen är ni med oss eller emot, EU har gått med Trump med i "ekonomic outcast" det menas vi knyter ännu starka band med Usa. det börja dela upp sig, Indien på irans sida med ryssen o kina, det menas väst strama åt o banden med Usa blir starkare.

Nu har ju EU faktiskt INTE gått med i "economic outcast".

Bessent ljuger (som vanligt). Orsaken är (som vanligt) att nationellt inom USA ge sken av att Trump-regimens politik fungerar. Och orsaken till det är för tillfället det pressade läget inför mellanårsvalet, där Trump-regimen nu vill låtsas att det egentligen inte finns nåt pågående krig mot Iran (eftersom över två tredjedelar av alla amerikaner och över 80% av de obundna väljarna tycker att kriget är "skit").

EU har sagt att man "välkomnar USAs ekonomiska påtryckning för att få Iran till förhandlingsbordet". Och det är dessutom bara ett kort statement från G20-mötet i USA, det finns överhuvudtaget ingen process inom EU för att "gå med".

Statement in context of G20 Finance Ministers and Central Bank Governors meetings on 31 August and 1 September, in Asheville, US
Citera
2026-09-05, 09:47
Medlem
Explosioner har hörts på den iranska oljeön Kharg i Persiska viken, uppger iransk statsmedia enligt AFP.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=69ec3d9d-d951-4057-b468-c9fa085a1408
Citera
2026-09-05, 09:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nu har ju EU faktiskt INTE gått med i "economic outcast".

Bessent ljuger (som vanligt). Orsaken är (som vanligt) att nationellt inom USA ge sken av att Trump-regimens politik fungerar. Och orsaken till det är för tillfället det pressade läget inför mellanårsvalet, där Trump-regimen nu vill låtsas att det egentligen inte finns nåt pågående krig mot Iran (eftersom över två tredjedelar av alla amerikaner och över 80% av de obundna väljarna tycker att kriget är "skit").

EU har sagt att man "välkomnar USAs ekonomiska påtryckning för att få Iran till förhandlingsbordet". Och det är dessutom bara ett kort statement från G20-mötet i USA, det finns överhuvudtaget ingen process inom EU för att "gå med".

Statement in context of G20 Finance Ministers and Central Bank Governors meetings on 31 August and 1 September, in Asheville, US
Detta är vad EU sagt.

The EU has adopted extensive sanctions to prevent Iran from exploiting the global economy and financial system to sustain its hostile actions and undermine international security. It remains ready to take further measures, where necessary, to safeguard its security and interests, including freedom of navigation through the Strait of Hormuz.

The EU welcomes efforts at ensuring that Iran ceases its destabilising activities and engages in peace negotiations with good faith, also through additional economic pressure, including through the US led Operation Economic Outcast.

The EU will continue to work closely with the United States and other G7 and international partners to maintain pressure on Iran and contribute to de-escalation and regional stability.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_26_1777
Bättre länk och direckt.

Även om det är öppet för tolkning, låter vi mycket positiva.
Citera
2026-09-05, 10:46
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Detta är vad EU sagt.

The EU has adopted extensive sanctions to prevent Iran from exploiting the global economy and financial system to sustain its hostile actions and undermine international security. It remains ready to take further measures, where necessary, to safeguard its security and interests, including freedom of navigation through the Strait of Hormuz.

The EU welcomes efforts at ensuring that Iran ceases its destabilising activities and engages in peace negotiations with good faith, also through additional economic pressure, including through the US led Operation Economic Outcast.

The EU will continue to work closely with the United States and other G7 and international partners to maintain pressure on Iran and contribute to de-escalation and regional stability.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/statement_26_1777
Bättre länk och direckt.

Även om det är öppet för tolkning, låter vi mycket positiva.

Yep, EUs strategi mot Trump-USA är som en hustru som insett att hon gängat ihop sig med en lynnig, halvgalen, despotisk hustrumisshandlare och som nu kör "ja älskling, javisst älskling" medan hon förbereder skilsmässa och ett nytt liv utan den värdelösa slusken. Sen en vacker dag när allt är förberett så är det ett tomt utflyttat hus och en "hej då"-lapp på diskbänken som väntar avskummet när han kommer hem...

Det irriterar mig, eftersom jag är mera "ge aldrig efter och slåss till sista blodsdroppen"-typen, men visst förstår jag den realpolitiska logiken i EU:s handlande. Och det är väldigt tydligt att det både har varit nyttigt för EU (och hela Europa) och satt sprätt på Bryssel. Vi har nu nya enorma handelsavtal, en mer enhetligt intern politik med tydligt sikte framåt (nåt man kunde kalla "via post-USA till fästningen Europa") och en gemensam försvarspolitik på väg (som USA kan välja att vara med i eller bli lämnad ensam där på andra sidan atlanten).

Iran är ett slags oskrivet blad i den strategin, ett fritt demokratiskt Iran skulle i mångt och mycket vara en perfekt partner för EU, man behöver bara titta på kartan och naturtillgångarna för att inse det. Därför är det en balansgång, man behöver vara "mot" den teokratiska regimen men utan att vara "mot befolkningen". Och också utan att vara mot den "islamiska republiken", eftersom det faktiskt var det iranska folkets val 1979. Också om det var en slags rekyl mot shahens förtryck och fast folket snabbt tappade kontrollen. Men det är vad Iran är idag, och det är inte läge att klanka på det nu när 80% av det iranska folket själv vill "göra om och göra rätt".

Jag tror inte det går genom "krig", tvärtom tror jag att det är "frihet och välstånd" som kommer att öka det inre trycket i Iran så att "mullah-maffian" förlorar kontrollen.
Citera
2026-09-05, 10:49
Medlem
Citat:

Tycker faktiskt det är rent pinsamt att lyssna på nollorna i Bryssel, som tror det är någon som bryr sig vad man tycker!
Bara för att EU har 10 gånger så stor handel med Iran som USA, så tror EU man är en betydelsefull storspelare.
EU har väl ca 1% av Irans totala utrikeshandel medan USA har 0,1%.
Citera
2026-09-05, 10:54
Medlem
Citat:
Vad det pinsamt av mig?

Du skrev om knivslagsmål på USS Abraham Lincoln med många döda. Men valde att dölja att denna information kom från Iranska regimens statliga medier och istället försökte väva in det i annan rapotering. Så hur gick det med det? Även en idiot kunde se att det var ren Iran propaganda. Men du svalde det och gottade dig i det.

Sedan finns det inte en chans att jag slutar länka som exempelvis till Iraninternational. Som Är otroligt bra med sin snabba och korrekta rapportering där de också är i direckt kontakt med det Iranska folket och kan också visa upp deras bild.

Jag tror de flesta vet vilka Basij är som lyder under IRGC och är regimens främsta verktyg för intern säkerhet, moralövervakning och brutal nedslagning av protester.

Men vad kanske inte alla vet är att Basij även driver som exempelvis den stora livsmedelskedjan Yas Stores och Basijis Consumer-Goods Provision Institution.

I dessa affärer kan Basijl:s medlemmar köpa mat och andra basvaror till kraftigt rabatterade priser. Så medans folket har lidit så här dessa levt i ett överflöd.

Men denna ekonomiska kris vi nu ser i Iran har börjat drabba även dem, kanske för första gången lider även de.

Basij värvar även barn från 12 år. En del lockas naturligtvis av alla dessa privilegium som regimen ger dem som även inkluderar utbildning och karriärmöjligheter men kräver total lydnad.

Du vet mycket väl på vilket sätt det var pinsamt, detta behöver vi inte dryfta ännu en gång

Du hade alltså inga länkar från kanaler som inte finansieras av den wahabistiska diktaturen eller den sionistiska apartheidstaten. Tråkigt men fullt förståeligt att du uteslutande hämtar din info från denna typ av källor.

Förövrigt

Terrorstaten fortsätter sina angrepp, ockupation och etniska rensning i grannländera. Senaste dygnet är det framförallt Libanon som drabbas av självförsvars attacker från terrorstaten

Citat:
Israel launches two raids in southern Lebanon’s Tyre district
Israeli aircrafts have carried out two consecutive raids on the town of al-Mansouri, Lebanon’s National News Agency (NNA) has reported.

The attacks targeted multiple homes in the southern Tyre district, NNA said.

As we reported earlier, Israel also shelled the areas of Wadi al-Salouqi and Wadi al-Hujeir this morning

Från al Jazeera

Och nu visar det sig att den svenska riksdagen är full av "antisemitier"(om man applicerar kriterierna som används av epstein-runkare i tråden)

Citat:
En majoritet av de svenska riksdagspartierna stöder betydligt kraftfullare åtgärder mot den israeliska regeringens kränkningar av internationell rätt i Palestina.

Förfärligt

https://www.amnesty.se/aktuellt/riksdagsvalet-avgorande-for-sveriges-framtida-israel-palestina-politik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in