2026-09-03, 14:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Lottning till både ligafasen i Champions League och andra kvalrundan Europa Cup imorgon.

Champions League: De 18 lagen är indelade i tre Grupper (pot) efter rankingpoäng. Häcken är i grupp 2. Alla lag skall möta två lag från respektive grupp (enkelmöten antingen hemma eller borta). Drömlottning vore att möta PSG från grupp 1 och att slippa Manchester City från grupp 3. Vilket av de övriga lagen i grupp 1 (Barcelona, Lyon, Chelsea, Bayern München och Arsenal) som Häcken får möta går väl på ett ut. Från grupp 2 vore det ju läckert att få möta Real Madrid på hemmaplan. Jag tänker att Juventus eller Roma borde vara enklare än Benfica eller Paris FC. I grupp 3 borde OH Leuven, Køge, Austria Wien eller Servette vara enklare än Inter.

Europa Cup: Jag har inte fullständig koll på formatet men om jag minns rätt så lottas det nu till den andra kvalrundan där 16 seedade lag möter 16 oseedade lag. Hammarby är seedat vilket gör att de inte kan möta Frankfurt, Wolfsburg, St Pölten, Real Sociedad, Sporting, Ajax eller någon av de norska lagen. Malmö är därmed oseedat och jag tänker att en drömlottning vore typ Breidablik, Minsk eller Metalist. Malmö kan bli lottade mot Frankfurt eller Vålerenga som de spelade mot i miniturneringen i Champions League-kvalet. Vinnarna av dessa dubbelmöten går sedan vidare till knockoutfasen i Europa Cup.
Citera
2026-09-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lottning till både ligafasen i Champions League och andra kvalrundan Europa Cup imorgon.

Champions League: De 18 lagen är indelade i tre Grupper (pot) efter rankingpoäng. Häcken är i grupp 2. Alla lag skall möta två lag från respektive grupp (enkelmöten antingen hemma eller borta). Drömlottning vore att möta PSG från grupp 1 och att slippa Manchester City från grupp 3. Vilket av de övriga lagen i grupp 1 (Barcelona, Lyon, Chelsea, Bayern München och Arsenal) som Häcken får möta går väl på ett ut. Från grupp 2 vore det ju läckert att få möta Real Madrid på hemmaplan. Jag tänker att Juventus eller Roma borde vara enklare än Benfica eller Paris FC. I grupp 3 borde OH Leuven, Køge, Austria Wien eller Servette vara enklare än Inter.

Europa Cup: Jag har inte fullständig koll på formatet men om jag minns rätt så lottas det nu till den andra kvalrundan där 16 seedade lag möter 16 oseedade lag. Hammarby är seedat vilket gör att de inte kan möta Frankfurt, Wolfsburg, St Pölten, Real Sociedad, Sporting, Ajax eller någon av de norska lagen. Malmö är därmed oseedat och jag tänker att en drömlottning vore typ Breidablik, Minsk eller Metalist. Malmö kan bli lottade mot Frankfurt eller Vålerenga som de spelade mot i miniturneringen i Champions League-kvalet. Vinnarna av dessa dubbelmöten går sedan vidare till knockoutfasen i Europa Cup.

Tror inte Juventus är lättare än Benfica eller Paris FC. Skulle säga att Benfica och Paris FC är det bästa lottningarna alltså svagaste motståndet man kan dra där från pott 2. Benfica är väl inte så överdrivet bra? De har ju direktkvalat tack vare portugisiska ligans ranking. Juventus däremot har kvalat in, dock fick de bästa tänkbara lottning mot St Pölten. Pot 1 spelar nog inte så stor roll vem man får för det blir svårt att vinna oavsett, men PSG känns som svagaste kortet helt klart. Att få en bra lottning från pott 3, framförallt slippa City, är nog en förutsättning för att Häcken ska kunna hamna bra i tabellen.

Europa cup ja av någon anledning så kallar man 16-delsfinalerna för kval, medan 8-delsfinaler räknas som huvudturneringen. Men det görs en ny lottning då av hela slutspelsträdet. Jag tror det borde bli så att Hammarby inte kommer kunna få Wolfsburg eller Frankfurt förrän i semi, förutsatt att man går så långt. Hoppas inte Malmö åker på något av de få riktigt tuffa lagen direkt.
Citera
2026-09-03, 17:53
Medlem
Är det någon som vet vilka pengar det är i ligafasen i Champions League?
Citera
2026-09-03, 18:16
Medlem
Man har delat upp lottningen till 2a kvalrundan i Europa cup i tre seedade grupper och tre oseedade. Oklart varför. Officiellt så är det pga undvika att lag från samma länder lottas mot varandra tror jag. Det är faktiskt väldigt många länder som har tre lag var med. Det förklaras såhär:

” Before the draw, UEFA can divide the teams into groups of seeded and unseeded teams per the principles set by the UEFA Women's Football Committee. ”

Men det betyder alltså att istället för 16 möjliga motståndare så har varje lag bara 5-6 möjliga motståndare redan på förhand. Se lite regler och grupperna här:

https://www.uefa.com/womenseuropacup/news/02a8-216475b83d4f-d4542e4d81bf-1000--uefa-women-s-europa-cup-second-qualifying-round-draw/

Hammarby kan möta:

Spartak Myjava (Slovakien)
PSV
Rangers
Hafnarfjördur (FH) (Island)
Heart of Midlothian (Skottland)
HJK Helsinki

33 % chans att det blir skotskt motstånd alltså. Svåraste bland dessa är rimligtvis PSV. Bra för ranking-fighten om ett svenskt lag slår ut ett holländskt lag tidigt dock.

Malmö kan möta:

St Pölten
Vålerenga
Breidablik
Sporting
Rosenborg

Lite mer namnkunniga lag här än bland Hammarbys motståndare, dock ingen av Frankfurt, Wolfsburg eller Real Sociedad så det är ju bra. Två norska lag potentiellt. Återigen bra för Sveriges rankning om Malmö slår ut någon av dem tidigt. Men dåligt om det blir tvärtom… Breidablik nog svagaste bland dessa, men alla lag är överkomliga. Vålerenga vann ju Malmö mot redan i CL-kvalet.

Gillar inte detta med att de delar upp redan seedade och seedade lag i grupper inför lottning, det känns orättvist. Men det går väl bort så pass många lottningar för att ingen ska möta eget land så de vill spara tid på lottningen, gör grovjobbet i förväg via räknesnurra i datorn. Men ändå. Inte så roligt att bli ett av bara 5 lag av totalt 16 oseedade som kan ställas mot Wolfsburg redan nu. Sverige får ju hjälp i rankingen t ex om Wolfsburg slår ut Torreense nu, och så kunde Malmö inte ens lottas mot dem. Känns lite för godtyckligt.
Citera
2026-09-03, 18:47
Medlem
Helt random alltså, man kan få Wolfsburg eller så kan man få Minsk, de är i samma ”lottningsgrupp”. Oseriöst.

Det som är bra är att nu när Europa cup finns så kommer rankingen inom några år att bli ett allt bättre verktyg för att bedöma lagens nivå. Just nu är det än så länge väldigt många lag som har mellan 2-7 poäng pga att de nästan aldrig kvalat in till Europa förut, och det kan även vara lag från bra ligor, som t ex Malmö, Feyenoord, PSV, Torreense. Real Sociedad har 3 i ranking men får då istället använda Spaniens nationskoefficient som är 14,999, vilket räcker för att bli seedad och det är så det ska funka. De får säga tack till Barcelona. Malmö har Sveriges nationskoefficient 5,7 men det räcker tyvärr inte riktigt för att bli seedad. Medan många lag från lite sämre ligor kan ha bättre rankning pga att de sedan många år tillbaka ofta vunnit sina ligor och därmed gått till CL-kval.
Citera
2026-09-03, 20:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tror inte Juventus är lättare än Benfica eller Paris FC. Skulle säga att Benfica och Paris FC är det bästa lottningarna alltså svagaste motståndet man kan dra där från pott 2. Benfica är väl inte så överdrivet bra? De har ju direktkvalat tack vare portugisiska ligans ranking. Juventus däremot har kvalat in, dock fick de bästa tänkbara lottning mot St Pölten. Pot 1 spelar nog inte så stor roll vem man får för det blir svårt att vinna oavsett, men PSG känns som svagaste kortet helt klart. Att få en bra lottning från pott 3, framförallt slippa City, är nog en förutsättning för att Häcken ska kunna hamna bra i tabellen.

Håller inte riktigt med, Benfica har väl ändå tagit en del poäng i gruppspelet i Champions League (bara utifrån min minnesbild, har inte kollat upp det.

Citat:
Man har delat upp lottningen till 2a kvalrundan i Europa cup i tre seedade grupper och tre oseedade. Oklart varför. Officiellt så är det pga undvika att lag från samma länder lottas mot varandra tror jag. Det är faktiskt väldigt många länder som har tre lag var med. Det förklaras såhär:

” Before the draw, UEFA can divide the teams into groups of seeded and unseeded teams per the principles set by the UEFA Women's Football Committee. ”

Men det betyder alltså att istället för 16 möjliga motståndare så har varje lag bara 5-6 möjliga motståndare redan på förhand. Se lite regler och grupperna här:

https://www.uefa.com/womenseuropacup/news/02a8-216475b83d4f-d4542e4d81bf-1000--uefa-women-s-europa-cup-second-qualifying-round-draw/

Hammarby kan möta:

Spartak Myjava (Slovakien)
PSV
Rangers
Hafnarfjördur (FH) (Island)
Heart of Midlothian (Skottland)
HJK Helsinki

33 % chans att det blir skotskt motstånd alltså. Svåraste bland dessa är rimligtvis PSV. Bra för ranking-fighten om ett svenskt lag slår ut ett holländskt lag tidigt dock.

Malmö kan möta:

St Pölten
Vålerenga
Breidablik
Sporting
Rosenborg

Lite mer namnkunniga lag här än bland Hammarbys motståndare, dock ingen av Frankfurt, Wolfsburg eller Real Sociedad så det är ju bra. Två norska lag potentiellt. Återigen bra för Sveriges rankning om Malmö slår ut någon av dem tidigt. Men dåligt om det blir tvärtom… Breidablik nog svagaste bland dessa, men alla lag är överkomliga. Vålerenga vann ju Malmö mot redan i CL-kvalet.

Gillar inte detta med att de delar upp redan seedade och seedade lag i grupper inför lottning, det känns orättvist. Men det går väl bort så pass många lottningar för att ingen ska möta eget land så de vill spara tid på lottningen, gör grovjobbet i förväg via räknesnurra i datorn. Men ändå. Inte så roligt att bli ett av bara 5 lag av totalt 16 oseedade som kan ställas mot Wolfsburg redan nu. Sverige får ju hjälp i rankingen t ex om Wolfsburg slår ut Torreense nu, och så kunde Malmö inte ens lottas mot dem. Känns lite för godtyckligt.

OK, tack för den fördjupade genomgången. Jag gick mer hur jag mindes hur det fungerade förra året.
Citera
2026-09-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Håller inte riktigt med, Benfica har väl ändå tagit en del poäng i gruppspelet i Champions League (bara utifrån min minnesbild, har inte kollat upp det.

OK, tack för den fördjupade genomgången. Jag gick mer hur jag mindes hur det fungerade förra året.

De hade två oavgjorda förra året, en mot Twente och en mot PSG. Men så tänkte jag på att Hammarby slog ju ut dem i CL-kvalet för två år sedan, då man nådde gruppspelet. Men vi får se helt enkelt, menar inte att de är dåliga. Men jag tror det är ett lag Häcken kan slå. Tror Häcken kan slå de flesta lag egentligen, med undantag för att City och lagen i pot 1 nog blir numret för stora. Det är ju också ett Häcken som nu har tappat Schröder och Jusu Bah. De har fyllt på bra, men det är inte spelare man ersätter så lätt.

Du hade rätt om Europa cup det funkar som du skrev. Den där uppdelningen i grupper är nog bara att man i praktiken redan gjort en del av lottningen genom att låta en dator ta fram möjliga möten som säkerställer att alla villkor uppfylls, dvs att inga lag från samma länder ska möta varandra. Tjeckien, Nederländerna, Österrike, Island, Portugal, Sverige och Danmark har alla lag både på den seedade och oseedade halvan. Det blir väldigt många villkor som måste uppfyllas så man har nog gjort grupperna utifrån möjliga lottningar, även fast det inte ser ut att vara de enda möjliga grupperna. Torreense borde kunna byta plats med något lag i grupp 3 t ex utan att någon kan lottas mot ett lag från samma land. Uefa kunde vara lite mer transparenta kring metoden så man inte får känslan av att Uefa bara väljer vilka som ska kunna möta vilka.
Citera
2026-09-04, 12:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Häcken möter Chelsea, Lyon, Juventus, Paris FC, Manchester City och Inter. Ingen tur med lottningen. Lotta Schelins fel .
Senast redigerad av Alkibiades 2026-09-04 kl. 12:45.
Citera
2026-09-04, 12:39
Medlem
Vilken jäkla mardrömslottning för Häcken 🤣😬 värsta man har sett. Paris FC och Inter kan man förhoppningsvis slå. Borde vara förbjudet att få både Man City och Inter från pott 3, sjukt orättvist. Benfica fick Köge och Wien …
Citera
2026-09-04, 12:51
Medlem
Men är det Champions league så är det! Bara att gå all in och Häcken är garanterade 6 matcher. 6 poäng räckte för att bli 12a i tabellen förra säsongen, alltså slutspelsplats.

Alltså, kan Häcken vinna mot Paris FC och Inter så kan de gå vidare. Helst ska de också ha minst 1 p mot Juventus. Vinner de mot Paris, Inter och Juventus och får 9 poäng så bör det räcka säkert till avancemang. Lyon, Chelsea och Man City kan man nog räkna bort, alla poäng som kan tas mot dem får ses som bonus. Häcken kommer gå in som underdog i de matcherna och allt kan hända, det är bara en match mot varje lag, det kommer vara vinter mot vissa osv.
Citera
2026-09-04, 12:55
Medlem
1efter1s avatar
Citat:
Vilken jäkla mardrömslottning för Häcken 🤣😬 värsta man har sett. Paris FC och Inter kan man förhoppningsvis slå. Borde vara förbjudet att få både Man City och Inter från pott 3, sjukt orättvist. Benfica fick Köge och Wien …

Var det inte sjukt att de lättare lagen alltid lyckades bli dragna av den där botten först? Austria Wien och OH Leuven drogs ju direkt i Pot 1 och 2 #riggat.

Det blir ju iallafall kul motstånd och förhoppningsvis bra bortaföljen på NWA. Ska bli kul att slå spaghettilenarna två gånger.

Inser nu att vi möter just 2 engelska lag, 2 franska, och 2 italienska lag.
Citera
2026-09-04, 12:58
Medlem
Citat:
Men är det Champions league så är det! Bara att gå all in och Häcken är garanterade 6 matcher. 6 poäng räckte för att bli 12a i tabellen förra säsongen, alltså slutspelsplats.

Alltså, kan Häcken vinna mot Paris FC och Inter så kan de gå vidare. Helst ska de också ha minst 1 p mot Juventus. Vinner de mot Paris, Inter och Juventus och får 9 poäng så bör det räcka säkert till avancemang. Lyon, Chelsea och Man City kan man nog räkna bort, alla poäng som kan tas mot dem får ses som bonus. Häcken kommer gå in som underdog i de matcherna och allt kan hända, det är bara en match mot varje lag, det kommer vara vinter mot vissa osv.

Håller i stort med, man går inte in som given favorit i någon av matcherna. Tror att man har störst chans hemma mot Juventus. Tycker inte dem imponerade mot Bajen och har därefter sålt ytterligare någon spekare. Paris FC har jag ingen koll på, kanske är möjligheten till poäng stor.
Inter borta kan man säkert hota, inget lag som ger en skrämselhicka.
Lyon, Chelsea och Manchester City har man nog inte mycket att hämta emot.
Kanske att man kan ha lite flyt i när man möter dessa lag. Är exempelvis Chelsea och City redan klara för kvarten så lär dem inte ställa ut sitt bästa lag utan istället prioritera WSL.
Sen är förstås deras andrauppställning oavsett en motståndare av rang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in