2026-09-03, 08:45
Medlem
Pinkuss avatar
Är lite orolig att ett word doc jag hade som var lösenordsskyddat kommit på villovägar. Hur pass lätt är det för någon att öppna det utan att ha lösenordet?
Citera
2026-09-03, 09:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Är lite orolig att ett word doc jag hade som var lösenordsskyddat kommit på villovägar. Hur pass lätt är det för någon att öppna det utan att ha lösenordet?

Hur långt lösenord har du på dokumentet och hur svårt är det att bara gissa?
Är det 123 eller liknande?
Citera
2026-09-03, 09:54
Medlem
triptykens avatar
Citat:

För det första hajar jag inte hur ett worddokument kan hamna på villovägar? Eller varför nån hade försökt ens att knäcka lösenordet?

Men men - beroende på hur bra lösenord det är tar det en viss mängd tid att få upp det.

Här har du en (tyvärr AI-slop) sida där dom har med en lista över ungefärliga tider. Notera att det kräver att nån faktiskt vet vad dom gör och använder rätt program och teknik

https://www.passwordstrength.io/blog/how-long-to-crack-a-password
Citera
2026-09-03, 10:35
Medlem
Det beror nog också mycket på vilken version av Word dokumentet är skapat i, hur svår krypteringen är att knäcka. Jag har för mig att det runt millennieskiftet sades, att det gick att räkna ut (alltså inte brute force-gissa) lösenordet till ett krypterat Worddokument om man bara kände till 12 tecken i rad av den okrypterade texten i det.
Rimligtvis borde krypteringen vara bättre i det modernare .docx -formatet än i det äldre .doc
Citera
2026-09-03, 11:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Vadå på villovägar? Ett World.doc är en datorfil. Den kan kopieras, raderas laddas upp, laddas ner osv. Är det någon som har stoppat in en USB-sticka i din dator och kopierat filen?

Låter snarare som att du försöker öppna en fil som du inte har rätt till.
Citera
2026-09-03, 11:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Hur långt är ett snöre?

Snöret i det här fallet beror på hur komplicerat lösenordet är.
Citera
2026-09-03, 20:44
Medlem
BackToHegels avatar
Jag har knäckt skyddade doc-filer men det var länge sedan. Det var hur som helst inte svårt då och en snabb sökning antyder att det fortfarande är busenkelt.

"Microsoft Office 97 and 2000: these versions of Microsoft Office use 40-bit encryption exclusively
Microsoft Office XP and 2003: 40-bit encryption is used by default; adds optional CSP support
Newer versions of Microsoft Office: documents saved as “Word 97-2003 .doc” or “Excel 97-2003 .xls” still using 40-bit encryption

[...]

For compatibility reasons, Microsoft Office apps are still using legacy encryption when a document is saved as a .DOC instead of a .DOCX."

https://blog.elcomsoft.com/2022/04/decrypting-password-protected-doc-and-xls-files-in-minutes/
Citera
2026-09-03, 22:59
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag har knäckt skyddade doc-filer men det var länge sedan. Det var hur som helst inte svårt då och en snabb sökning antyder att det fortfarande är busenkelt.

Visst, fortfarande busenkelt om man sparar i filformatet DOC vilket ingen gjort på tjugo år. Läs vad du själv klistrar in.

Dokumenten krypteras väl med AES-256 så som andra varit inne på beror det mest på lösenordets längd och motivationen hos den som vill knäcka dokumentet, dvs om man vill spendera pengar på compute.
Citera
2026-09-04, 03:06
Medlem
Pinkuss avatar
OK, många onödiga kommentarer här som vanligt. Men om jag förstår saken rätt så är det enda sättet att öppna dokumentet att ha lösenordet och är det långt med bokstäver och siffror så kan det ta många år att knäcka även för ett proffs.
Citera
2026-09-04, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Visst, fortfarande busenkelt om man sparar i filformatet DOC vilket ingen gjort på tjugo år. Läs vad du själv klistrar in.

Det står doc i trådstarten. Troligen är det väl docx men otroligt nog är det fortfarande en del .doc-dokument i omlopp.
Citera
2026-09-04, 10:16
Moderator
memymos avatar
Vi skickar över den till en bättre avdelning för denna fråga.

Programvara: Windows --> IT-säkerhet
/Moderator
Citera
2026-09-04, 18:31
Medlem
0x539s avatar
Citat:
OK, många onödiga kommentarer här som vanligt.

Är det "onödigt" att påpeka att det är stor skillnad på om filformatet är DOCX eller DOC? Något du fortfarande inte svarat på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in