2026-09-02, 21:56
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag har aldrig sett det som något extremt konstigt att svara på mejl eller meddelanden efter ganska lång tid. Det är nästan snarare så att jag gillar det. Jag vet inte varför men det känns på något sätt lite spännande att trycka på svara på ett mail man fick för flera år sedan.

Bland annat svarade jag en gång på ett jobberbjudande 4,5 år senare. En annan gång tog jag kontakt med en gammal bekant mer än 13 år senare (alltså genom att svara på hans sista mejl)

Är detta nödvändigtvis så konstigt beteende? Jag ser helt ärligt inte vad som är så konstigt med det. Vad är det längsta ni själva har väntat med att svara på ett mail eller meddelande?
Dina exempel är ganska roliga och inte fel alls, tycker jag.

Kör på.

Jag har en stalker. Hon skickade ett email... kanske gjort varje år men var 2-3 år sedan senast och det damp ner den 1 April 2026 i skräpkorgen. Ska man svara eller inte? Oavsett vad man gör så blir det skit och jag vill ju inte svara ändå.

Men ja. Om man vill kan man ju svara på samma sätt där kommunikationen var tidigare eller så startar man en ny flik och börjar en ny konversation. Jag har fått några av dessa förfrågningar och det är helt okey också och de är oftast några år som gått än ett helt decennium.

Vad är ditt syfte annars med att du vill återta kontakter?
Citera
2026-09-02, 23:10
Medlem
Ja, jättekonstigt.

Mejl bör man svara på inom max en vecka.
Citera
2026-09-02, 23:25
Medlem
FunAndGamess avatar
Skicka ett meddelande till nån du aldrig överhuvudtaget interagerat med och formulera det som om det är ett svar på ett åtta år gammalt meddelande istället.
Citera
2026-09-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Dina exempel är ganska roliga och inte fel alls, tycker jag.

Kör på.

Jag har en stalker. Hon skickade ett email... kanske gjort varje år men var 2-3 år sedan senast och det damp ner den 1 April 2026 i skräpkorgen. Ska man svara eller inte? Oavsett vad man gör så blir det skit och jag vill ju inte svara ändå.

Men ja. Om man vill kan man ju svara på samma sätt där kommunikationen var tidigare eller så startar man en ny flik och börjar en ny konversation. Jag har fått några av dessa förfrågningar och det är helt okey också och de är oftast några år som gått än ett helt decennium.

Vad är ditt syfte annars med att du vill återta kontakter?

Haha tack. Jag tycker bara att det är kul, inte minst det där med jobbet. Den gamla bekanten hade jag nog bara utväxlat några mejl med och sedan var det typ that's it. Det är väl lite så det brukar vara. Läs gärna nästa svar också.

Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Skicka ett meddelande till nån du aldrig överhuvudtaget interagerat med och formulera det som om det är ett svar på ett åtta år gammalt meddelande istället.

Nej, jag kan inte kontakta random folk. Det hela handlar alltså om hur jag upplever tid och rum haha. Typ om jag lyssnar på en dokumentär om ett mord som skedde klockan 21:52 den 4 februari 2008 så börjar jag fundera på var jag själv kan ha befunnit mig exakt då. Sedan börjar jag utesluta olika möjligheter, och på vägen dyker det upp minnen av olika människor som funnits i mitt liv och saker som hände under den perioden. Tyvärr minns man väl bara kanske 15–25 % av alla människor man haft någon form av kontakt med genom åren, men det är ändå ett rätt bra sätt att på något sätt ”förflytta sig tillbaka i tiden”.
Citera
2026-09-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Beror väl lite på anledningen till dröjsmålet kan jag tänka mig.

Jag har ett par vänner som jag inte har hört av mig till, på flera år. På grund av sjukdom och skam över min belägenhet.

Jag har tänkt att ändå höra av mig, för att berätta att jag lever och så. Men det är mest för att jag skall kunna leva med mig själv, eller vad man skall säga. Dvs inte för att jag har några större förhoppningar att kontakten skall återupptas.

För jag räknar inte med att en vänskap skall återuppstå, som jag själv i praktiken har avbrutit.

Kan du inte bara säga till dina vänner precis som det är? Att det är pga sjukdom och skam som du slutat höra av dig? Det kanske är det du har tänkt göra - jag vet ju inte. Men jag hade iallafall reagerat väldigt annorlunda på en vän som kom med en sådan ärlig (och sårbar) förklaring än någon som bara dök upp som gubben i lådan efter några år.
Citera
2026-09-03, 12:53
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sett det som något extremt konstigt att svara på mejl eller meddelanden efter ganska lång tid. Det är nästan snarare så att jag gillar det. Jag vet inte varför men det känns på något sätt lite spännande att trycka på svara på ett mail man fick för flera år sedan.

Bland annat svarade jag en gång på ett jobberbjudande 4,5 år senare. En annan gång tog jag kontakt med en gammal bekant mer än 13 år senare (alltså genom att svara på hans sista mejl)

Är detta nödvändigtvis så konstigt beteende? Jag ser helt ärligt inte vad som är så konstigt med det. Vad är det längsta ni själva har väntat med att svara på ett mail eller meddelande?

Fick du jobbet?
Citera
2026-09-03, 12:57
Medlem
Lite konstigt är det, men absolut inte dumt.

Skulle nog själv tycka att det var roligt att få ett sånt svar efter att orimligt lång tid har passerat.
Citera
2026-09-03, 16:05
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Kan du inte bara säga till dina vänner precis som det är? Att det är pga sjukdom och skam som du slutat höra av dig? Det kanske är det du har tänkt göra - jag vet ju inte. Men jag hade iallafall reagerat väldigt annorlunda på en vän som kom med en sådan ärlig (och sårbar) förklaring än någon som bara dök upp som gubben i lådan efter några år.

Hej fina du, tack för din omtanke och pepp 😽

Jo det är precis vad jag tänker göra, och nog tror jag att den eller dom kommer att vara förstående också. Och jag hade inte precis tänkt att våldgästa nån av dom heller, så det ska nog vara lugnt.

Egentligen så har jag ju jättefina nyheter att komma med. Nämligen att jag har fått tillbaka en hälsa som jag aldrig hade kunnat drömma om, och att jag inte längre är i en evig konflikt med mig själv och mina närmaste.

Tack igen, önskar dig en fin kväll!
Citera
2026-09-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Fick du jobbet?

Haha självklart inte. Jag blev ju t.o.m förvånad att mailet kom fram då det inte var säkert ifall personen jobbade kvar på företaget ens.
Citera
2026-09-03, 16:16
Medlem
KastlosaBerits avatar
Nyligen hamnade jag i en politisk diskussion med en polare. Eftersom man vet att vare sig den ena eller den andra ger sig så undrade jag varför jag hela tiden skulle läsa det senaste meddelandet. Man är ju ändå bara irriterad och det är ju den andra också. Om man vet att varje meddelande är nyttigt eller roligt så klickar man på det.

Såvida man inte är en populär typ. Vem orkar hålla igång med en massa konversationer då?
Citera
2026-09-03, 17:44
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Ja det låter lite märkligt att svara på gamla meddelanden om man inte har legat i koma eller liknande.
Citera
2026-09-03, 18:02
Medlem
brianmolkos avatar
Låter som brevvän, svar i en gammal tidning, då skriver man till den personen och då är vuxen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in