Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
NIS2 gäller inte merparten av alla företag. Om det skulle gälla alla företag uppstår en merkostnad för alla inom EU och det blir en stor konkurrensnackdel. Politikerna kommer inte att föreslå det.
Om de ändå skulle driva igenom det innebär det bara att många företag blir bötfällda till konkurs. De kan inte hindra AGI-hackingen oavsett hur mycket du vill tvinga fram en säkerhetsnivå som nästan ingen IT-avdelning klarar av.
Det som följer sedan är enorm arbetslöshet och en ekonomi i fritt fall.
NIS2 är utformat på ungefär exakt det sätt som jag förespråkar, så vi kan tänka oss en NIS3 som lägger till den typ av åtgärder jag föreslagit. Jag har aldrig påstått att alla företag måste omfattas av lagen. Det vore såklart bra om det fanns olika grader av efterföljande beroende på typ av verksamhet och hur samhällskritiskt det är.
Det görs redan och går således att genomföra. Det uppstår ingen konkurrensnackdel eftersom att alla företag inom en affärssektor måste uppfylla samma nivå av säkerhet.
GDPR följs t.ex. av många amerikanska företag eftersom de vill kunna verka inom EU, detsamma skulle därmed kunna gälla för denna lag.