2026-09-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Politikerna kan reglera det här, om vi väljer politiker som har en fungerande hjärna.

Det kommer vi aldrig att göra. Läs Sokrates. Det ligger i den mänskliga naturen att välja de mest korkade och inkompetenta till ledare.
Citera
2026-09-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det kommer vi aldrig att göra. Läs Sokrates. Det ligger i den mänskliga naturen att välja de mest korkade och inkompetenta till ledare.

Nä. Räcker ju att kolla historien. Läs på om Sokrates =)
Citera
2026-09-03, 10:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nä. Räcker ju att kolla historien. Läs på om Sokrates =)

Galen idé: Prova att läsa något som är skrivet efter 1950.
Citera
2026-09-03, 11:11
Medlem
Citat:
Hur menar du? Vi ska sluta använda Internet i stor skala? Det kommer ju inte att hända.
Jag tycker jag har varit ganska tydlig med vad jag menar. Jag vet inte varför du väljer att missförstå?

Ingenstans har jag påstått att vi ska sluta använda Internet utan systemen måste segmenteras på så sätt att det som har potential att vara kritiskt för samhället inte är åtkomligt utifrån.

För att gå tillbaka till kärnkraftverk så kan det t.ex. finnas ett behov av fjärravläsning av data från reaktorerna, men all möjlighet att påverka måste ske fysiskt på plats, av en eller flera människor med rätt behörighet.
Citera
2026-09-03, 11:32
Medlem
Alla förstår att detta bara är ett marknadsföringstrix. Det påstås ha hänt - i en dator. Hur autistiskt kan det bli?? Det är som med mycket när det gäller AI - det har nästan inte hänt. Tänk bort skiten så finns den inte. Brukar aldrig tycka strutstaktiken är något att förorda, men när det gäller just AI och autizzzt-boyz så är det kanske just det. Ghosta bort det.
Citera
2026-09-03, 11:45
Medlem
Citat:
Galen idé: Prova att läsa något som är skrivet efter 1950.

Jag samlar på böcker och är nog en av få som ens läser böcker här ;D
Jag gillar det mesta. Filosofi är så viktigt i livet anser jag.
Citera
2026-09-03, 12:20
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag tycker jag har varit ganska tydlig med vad jag menar. Jag vet inte varför du väljer att missförstå?

Ingenstans har jag påstått att vi ska sluta använda Internet utan systemen måste segmenteras på så sätt att det som har potential att vara kritiskt för samhället inte är åtkomligt utifrån.

För att gå tillbaka till kärnkraftverk så kan det t.ex. finnas ett behov av fjärravläsning av data från reaktorerna, men all möjlighet att påverka måste ske fysiskt på plats, av en eller flera människor med rätt behörighet.
Tror du verkligen att vanliga handelsföretag kommer att bygga upp kärnkrafts-säkerhet i sina ordersystem där de beställer trä och plast? De måste det, enligt din nya lagstiftning? Men politiker kommer inte vilja tvinga på företagen de enorma kostnaderna. Det blir för stor konkurrensnackdel då något sådant knappast kan införas i alla länder samtidigt.

Dessutom, åter igen, det spelar ingen roll vilka lagar vi har när AI:n ändå inte bryr sig. Detta har ju redan demonstrerats ett flertal gånger.
Citera
2026-09-03, 12:30
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att vanliga handelsföretag kommer att bygga upp kärnkrafts-säkerhet i sina ordersystem där de beställer trä och plast? De måste det, enligt din nya lagstiftning? Men politiker kommer inte vilja tvinga på företagen de enorma kostnaderna. Det blir för stor konkurrensnackdel då något sådant knappast kan införas i alla länder samtidigt.

Dessutom, åter igen, det spelar ingen roll vilka lagar vi har när AI:n ändå inte bryr sig. Detta har ju redan demonstrerats ett flertal gånger.
Återigen, vi har redan liknande lagar i NIS2 och GDPR där mångmiljonviten måste betalas om företagen inte uppfyller dessa. Vad är skillnaden med mitt förslag?
Citera
2026-09-03, 12:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Återigen, vi har redan liknande lagar i NIS2 och GDPR där mångmiljonviten måste betalas om företagen inte uppfyller dessa. Vad är skillnaden med mitt förslag?
NIS2 gäller inte merparten av alla företag. Om det skulle gälla alla företag uppstår en merkostnad för alla inom EU och det blir en stor konkurrensnackdel. Politikerna kommer inte att föreslå det.

Om de ändå skulle driva igenom det innebär det bara att många företag blir bötfällda till konkurs. De kan inte hindra AGI-hackingen oavsett hur mycket du vill tvinga fram en säkerhetsnivå som nästan ingen IT-avdelning klarar av.

Det som följer sedan är enorm arbetslöshet och en ekonomi i fritt fall.
Citera
2026-09-03, 13:09
Medlem
Citat:
NIS2 gäller inte merparten av alla företag. Om det skulle gälla alla företag uppstår en merkostnad för alla inom EU och det blir en stor konkurrensnackdel. Politikerna kommer inte att föreslå det.

Om de ändå skulle driva igenom det innebär det bara att många företag blir bötfällda till konkurs. De kan inte hindra AGI-hackingen oavsett hur mycket du vill tvinga fram en säkerhetsnivå som nästan ingen IT-avdelning klarar av.

Det som följer sedan är enorm arbetslöshet och en ekonomi i fritt fall.
NIS2 är utformat på ungefär exakt det sätt som jag förespråkar, så vi kan tänka oss en NIS3 som lägger till den typ av åtgärder jag föreslagit. Jag har aldrig påstått att alla företag måste omfattas av lagen. Det vore såklart bra om det fanns olika grader av efterföljande beroende på typ av verksamhet och hur samhällskritiskt det är.

Det görs redan och går således att genomföra. Det uppstår ingen konkurrensnackdel eftersom att alla företag inom en affärssektor måste uppfylla samma nivå av säkerhet.

GDPR följs t.ex. av många amerikanska företag eftersom de vill kunna verka inom EU, detsamma skulle därmed kunna gälla för denna lag.
Citera
2026-09-03, 13:10
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det görs redan och går således att genomföra. Det uppstår ingen konkurrensnackdel eftersom att alla företag inom en affärssektor måste uppfylla samma nivå av säkerhet.
Inom EU kanske. Men det finns fler världsdelar som konkurrerar med EU.
Citera
2026-09-03, 13:14
Medlem
Citat:
Inom EU kanske. Men det finns fler världsdelar som konkurrerar med EU.
Det stämmer, men såvida dessa företag inte vill skärma av sig totalt från den europeiska marknaden så behöver de ändå uppfylla samma säkerhetskrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in