2026-09-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
"Fritzarna" har nu totalt tappat huvudet och har för avsikt att stänga det Ryska konsulatet i Bonn.
Ytterligare "åtgärder" mot den av väst kallade skuggflottan/ej försäkrade av Lloyds.
Fattas bara att Merz (som förebilden Adolf) förklarade krig Tyskland mot Ryssland.

Ruslan Belov berättar:

AI-slop...

Varför använder du inte källor som är bättre?
Citera
2026-09-03, 07:52
Avstängd
Alexander går igenom och analyserar Zelenskys hot mot att attackera civilflyget i Ryssland och hur Putin reagerar på det
https://youtu.be/cnQkpazbnQ0?si=IZrYXHERiPOzUUnY
Turkiets regering har tagit Zeles hot på allvar och börjat ställa in en del flyg till Moskva redan.
Putin klassar (med rätta) detta som statsterrorism.
Vad betyder då det för hur Moskva kommer att agera framöver? Alexander utvecklar det som att hittills har Putin inte agerat mot den ukrainska regeringen direkt eftersom man tycker att det kan vara lämpligt att ha en fungerande regering att förhandla med när det blir dags för fredsavtal.
Zelenskys hot förändrar saken.
IMO: hade USA varit i konflikt med Ukraina skulle det första det gjort varit att döda eller oskadliggöra regimen (Iran, Venezuela osv).
Ryssland är inte lika dramatiska men nu är det förmodligen dags.
Jag tycker Putin ska göra en "Maduro" dvs fånga in Zelensky, ta honom till Moskva och hålla förhör. Det vore intressant.
Passa på att expropriera alla hans tillgångar utomlands i den mån det går.
Citera
2026-09-03, 08:02
Medlem
MuhammedSvensks avatar
South Front beskriver läget och nämner bland annat detta:

"Over the past two days, Russian forces claimed two more villages in Zaporizhzhya, Odessa lost its lights twice, Ukrainian drones burned a gas condensate plant on the Baltic – and Kiev’s own services traded fire in a residential courtyard."

"On the Zaporizhizya axis, the Russian Defense Ministry reported on September 1 that the “Vostok” grouping had taken Chervonaya Krinitsa – about 100 structures and more than 15 square kilometers of fortified ground – while the “Dnepr” grouping took Novopavlovka. Kiev has acknowledged neither loss, which is its habit. Around Orekhov the fighting has reached the town itself."

"On the night of September 2, Odessa was struck again: more than ten explosions, energy and port targets, a damaged 24-story apartment block, and every tram and trolleybus in the city standing still. Monitors listed “Banderol” S-8000 missiles, Iskander-M and Geran drones. The Russian MoD did not comment."

"For all the numbers of these two days, one thing stands out. On the front, everyone knows who is shooting at whom. In a Kiev courtyard, nobody will say."

https://southfront.press/russia-advances-kiev-shoots-itself/
Citera
2026-09-03, 08:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Kan du länka till
Citat:
Zelenskys hot mot att attackera civilflyget

Jag hittar inga sådana uttalanden.
Jag tror du ljuger igen.
Visserligen är detta ljugarbänken och allt du skriver saknar underlag, så man är van.

Edit. En Maurice?
Hostomel 2022. Ryssarna prövade men sprang på pumpen mot hemvärnet.

Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Alexander går igenom och analyserar Zelenskys hot mot att attackera civilflyget i Ryssland och hur Putin reagerar på det
https://youtu.be/cnQkpazbnQ0?si=IZrYXHERiPOzUUnY
Turkiets regering har tagit Zeles hot på allvar och börjat ställa in en del flyg till Moskva redan.
Putin klassar (med rätta) detta som statsterrorism.
Vad betyder då det för hur Moskva kommer att agera framöver? Alexander utvecklar det som att hittills har Putin inte agerat mot den ukrainska regeringen direkt eftersom man tycker att det kan vara lämpligt att ha en fungerande regering att förhandla med när det blir dags för fredsavtal.
Zelenskys hot förändrar saken.
IMO: hade USA varit i konflikt med Ukraina skulle det första det gjort varit att döda eller oskadliggöra regimen (Iran, Venezuela osv).
Ryssland är inte lika dramatiska men nu är det förmodligen dags.
Jag tycker Putin ska göra en "Maduro" dvs fånga in Zelensky, ta honom till Moskva och hålla förhör. Det vore intressant.
Passa på att expropriera alla hans tillgångar utomlands i den mån det går.
Citera
2026-09-03, 08:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Kan du länka till

Jag hittar inga sådana uttalanden.
Jag tror du ljuger igen.
Visserligen är detta ljugarbänken och allt du skriver saknar underlag, så man är van.
Zelensky har formellt begärt att civilflyget i Ryssland ska stängas ner
Antagligen för att han tänker använda drönare som flyger högre än tidigare och därför kan krocka med civilflyget.
Konsekvenserna blir densamma som för att hota civilflyget.
Det har ju fungerat bra hittills att hålla drönare på lägre höjd så det här är naturligtvis avsiktligt.
Citera
2026-09-03, 08:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det har ju fungerat bra hittills att hålla drönare på lägre höjd så det här är naturligtvis avsiktligt.
Ryssland har använt ballistiska missiler mot Ukraina under en lång tid och Ukraina har stängt ner sitt luftrum för att skydda civila.

Nu kanske Ukraina kommer använda ballistiska missiler mot Ryssland.

Är det olika spelregler för olika länder alltså?

Väntar för övrigt spänt på när du ska svara mig. Du ville ju ha en hövlig diskussion men när du inte ens kan bemöta argument så utgår jag från att du har fel i allt du skriver.
Citera
2026-09-03, 08:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ryssland har använt ballistiska missiler mot Ukraina under en lång tid och Ukraina har stängt ner sitt luftrum för att skydda civila.

Väntar för övrigt spänt på när du ska svara mig. Du ville ju ha en hövlig diskussion men när du inte ens kan bemöta argument så utgår jag från att du har fel i allt du skriver.
Se videon här där Zelensky förklarar att ryska luftrummet för civilflyg inte längre kommer att vara säkert
Citera
2026-09-03, 08:36
Avstängd
Citat:

https://youtu.be/p9mWrWWG4cQ?si=IpDNqGjavmNoR37_
Se videon där Zelensky säger att luftrummet för ryskt civilflyg inte längre kommer att vara säkert för ukrainska drönare.
Tidigare har de inte påverkat civilflyget pga olika höjder men nu vill Zele (CIA) öka på det
Syftet är ju självklart att stänga ner civilflyget som inte har drabbats hittills.
Citera
2026-09-03, 08:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
https://youtu.be/p9mWrWWG4cQ?si=IpDNqGjavmNoR37_
Se videon där Zelensky säger att luftrummet för ryskt civilflyg inte längre kommer att vara säkert för ukrainska drönare.
Tidigare har de inte påverkat civilflyget pga olika höjder men nu vill Zele (CIA) öka på det
Syftet är ju självklart att stänga ner civilflyget som inte har drabbats hittills.
Förstår du fortfarande inte vad jag menar?

Ryssland gjorde en likadan varning vid inledningen av kriget. De framförde offentligt att Ukraina kommer att beskjutas med missiler och kan inte garantera civilflygets säkerhet.

Då stängde Ukraina ner luftrummet.

Nu har Ukraina förmågan att slå mot Ryssland på samma sätt och varnar civilflyget i Ryssland att det är farligt.

Vad ska Ryssland göra då tycker du?

Gråta?
Citera
2026-09-03, 08:47
Avstängd
Citat:
Förstår du fortfarande inte vad jag menar?

Ryssland gjorde en likadan varning vid inledningen av kriget. De framförde offentligt att Ukraina kommer att beskjutas med missiler och kan inte garantera civilflygets säkerhet.

Då stängde Ukraina ner luftrummet.

Nu har Ukraina förmågan att slå mot Ryssland på samma sätt och varnar civilflyget i Ryssland att det är farligt.

Vad ska Ryssland göra då tycker du?

Gråta?
De har möjligheten att inte attackera civilflyget.
Vad Ryssland ska göra enligt Putin är att klassa det som statsterrorism och agera i enlighet med det.
På samma vis som USA skulle gjort mot en regim som hotar amerikansk civil säkerhet.
Du får väl fundera på det.
Citera
2026-09-03, 08:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Zelenskys hot mot att attackera civilflyget

Kan du länka till något.
Dina ord har liksom tappat värde, efter ex beslagtagna laster…
Citat:
Zelensky har formellt begärt att civilflyget i Ryssland ska stängas ner
Antagligen för att han tänker använda drönare som flyger högre än tidigare och därför kan krocka med civilflyget.
Citera
2026-09-03, 08:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
De har möjligheten att inte attackera civilflyget.
Vad Ryssland ska göra enligt Putin är att klassa det som statsterrorism och agera i enlighet med det.
På samma vis som USA skulle gjort mot en regim som hotar amerikansk civil säkerhet.
Du får väl fundera på det.
Så Ukraina kan alltså göra samma sak när Ryssland beskjuter Ukraina med missiler?

Klassa det som statsterrorism?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in