2026-09-02, 09:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Räknar med dom har flera uniformer som måste tvättas hemma, mycket lättare att ta på sig uniformen än att bära den.
Dessutom finns kanske inte garderober på för personal på alla flygplatser.
Sen sparar man tid, man släpper klä på sig två gånger om morgonen

Det finns omklädningsrum på de flesta flygplatser, men de kostar extra pengar utöver besättningsrummet och om flygpersonal övernattar så måste de ha med kläderna till övernattningslokalerna som ofta inte ligger i själva terminalen utan i regel i flygplatshotellet.

Hade en bekant vars pappa var flygkapten och han flög ofta med privatplan hemifrån till den flygplats han utgick från och använde alltså omklädningsrummet med skåp där man kunde låsa in sina privata kläder.
Senast redigerad av Megaforce 2026-09-02 kl. 09:21.
Citera
2026-09-02, 09:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Kan nämna direkt att jag även märkt detta hos piloter, men i mindre utsträckning. Dock ser jag det nästan aldrig med manliga flygvärdinnor.

Personal som jobbar i flygplan och åker fram och tillbaka över vår planet bor nog antagligast nära den flygplatsen där de utgår ifrån. Sannolikt tar nog en stor del av dom kollektivtrafiken till hjälp när dom tar sig dit eftersom parkeringen för dom på jobbet sannolikt är väldigt kostsam.

Eftersom du i kollektivtrafiken nästan inte kan registrera någon annan yrkesgrupp (om de inte jobbar just då), så är flygpersonal den yrkesgrupp som sticker ut.

Bor du som jag, på ett ställe där många ur yrkesgruppen pendlar till jobbet i så frågar jag mig varför de inte byter om på jobbet?

Det självklara svaret är kanske att kläderna blir mindre skrynkliga, men, de borde ju också kunna förvara sina kläder skrynkelfritt på jobbet?

Nästa svar, och kanske det rimligaste är att dessa inte utgår från sin "hemmaflygplats" utan har sovit hemifrån, på ett hotell eller lägenhet som bolaget har tillgång till. Jag har sett fullfjädrade flygvärdinnor dykt upp från de märkligaste portar i min stad, så då måste flygbolagen i sådant fall sitta på en försvarlig mängd lägenheter eller motsvarande nätverk. Betänk väl att även dessa borde kunna förvara sin uniform på flygplatsen, även om det inte är deras "hemflygplats".

Eller, är det som jag vill få det till, att de är så medvetna om sexigheten i deras utstyrsel och uppiffning så att de väljer att "lajva" sin yrkesroll även när de är på väg till eller från jobbet?

Edit: för att förekomma kritik så är jag väldigt medveten om att jag inte har en aning om hur många flygvärdinnor som använder sina privata kläder på väg till jobbet.

Tror de måste vara ombytta och redo när de blir inringda på sina pass. Ofta riktigt tidigt på morgonen Om ingen ringer före angivet klockslag kan de ta av sig kläderna och somna om.

FLYGPLANET är deras arbetsplats. De har inga skåp eller skrivbord eller så på flygplats.
Citera
2026-09-02, 10:06
Medlem
Nonchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Kan nämna direkt att jag även märkt detta hos piloter, men i mindre utsträckning. Dock ser jag det nästan aldrig med manliga flygvärdinnor.

Personal som jobbar i flygplan och åker fram och tillbaka över vår planet bor nog antagligast nära den flygplatsen där de utgår ifrån. Sannolikt tar nog en stor del av dom kollektivtrafiken till hjälp när dom tar sig dit eftersom parkeringen för dom på jobbet sannolikt är väldigt kostsam.

Eftersom du i kollektivtrafiken nästan inte kan registrera någon annan yrkesgrupp (om de inte jobbar just då), så är flygpersonal den yrkesgrupp som sticker ut.

Bor du som jag, på ett ställe där många ur yrkesgruppen pendlar till jobbet i så frågar jag mig varför de inte byter om på jobbet?

Det självklara svaret är kanske att kläderna blir mindre skrynkliga, men, de borde ju också kunna förvara sina kläder skrynkelfritt på jobbet?

Nästa svar, och kanske det rimligaste är att dessa inte utgår från sin "hemmaflygplats" utan har sovit hemifrån, på ett hotell eller lägenhet som bolaget har tillgång till. Jag har sett fullfjädrade flygvärdinnor dykt upp från de märkligaste portar i min stad, så då måste flygbolagen i sådant fall sitta på en försvarlig mängd lägenheter eller motsvarande nätverk. Betänk väl att även dessa borde kunna förvara sin uniform på flygplatsen, även om det inte är deras "hemflygplats".

Eller, är det som jag vill få det till, att de är så medvetna om sexigheten i deras utstyrsel och uppiffning så att de väljer att "lajva" sin yrkesroll även när de är på väg till eller från jobbet?

Edit: för att förekomma kritik så är jag väldigt medveten om att jag inte har en aning om hur många flygvärdinnor som använder sina privata kläder på väg till jobbet.

Stör det dig lika mycket med folk som åker till jobbet i blåkläder? Detta ser jag dagligen, även med folk som åker kollektivt. Det är ett sätt för arbetsgivaren att spara pengar att inte låta sin personal byta om under arbetstid, och då vill arbetstagaren inte komma till jobbet en kvart tidigare för att byta om på plats. Ingenting konstigt i det.
Citera
2026-09-02, 11:38
Medlem
Stark-Senaps avatar
Jag som trodde det bara var präster och soldater t.o.m. sov i sin uniform
Citera
2026-09-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
De brukar väl dra rullväskor efter sig?

Är det någon som vet förresten om personalens väskor förvaras ihop med övriga passagerares i lastutrymmet?

Om dom har bagage i lastutrymet så lastas det på sist och lastas av först.

Om det inte är stopover utan bara flygning under dagen och hem till basen så har dom inget
bagage alls.
Citera
2026-09-02, 12:14
Medlem
Blaskas avatar
Vart finns alla dessa omklädningsrum dom kan använda?
Citera
2026-09-02, 13:57
Medlem
För att visa upp sig för andra att man är flygvärdinna , vilket jag inte alls förstår hur man kan vilja de? i min värld är det ett av de mest fruktansvärda jobb jag skulle kunna tänka mig ,
Citera
2026-09-02, 14:27
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Kabinpersonalens främsta uppgift är inte att vara "servitriser". Deras främsta uppgift är att se till att säkerhetsreglerna i kabinen efterlevs och se till att få ut passagerarna fortast möjligt vid en nödsituation.

Luftens plitar helt enkelt.
Se till att klientelet håller sig lugna på sina tilldelade platser.
Citera
2026-09-02, 14:59
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Luftens plitar helt enkelt.
Se till att klientelet håller sig lugna på sina tilldelade platser.
Njaaaa. . . . .så kan man ju också se det.
Jag misstänker att du aldrig flygit med något kommersiellt flygbolag. I så fall hade du varit tacksam att det inte rådde anarki i kabinen.
Vänligen
Citera
2026-09-02, 16:22
Medlem
Jag jobbade en gång i tiden som lokförare. Jag åkte alltid till jobbet i uniform.

En gång blev jag stoppad av polisen, som ville göra en flygande kontroll av min bil, när jag var på väg till jobbet. När jag steg ur bilen och de såg min uniform frågade de var jag var på väg.

Jag sa att jag var på väg till jobbet för att köra ett tåg. De ursäktade sig och sa att jag kunde fortsätta. Bilen hade säkerligen fått anmärkningar.

Det var nyttigt att bära uniformen!
Citera
2026-09-02, 17:27
Moderator
Neksnors avatar
Många som inte är flygvärdinnor åker också till jobbet i arbetskläder.
För många år sedan åkte övernattande flygbesättingar taxi till/från några hotell här i stan. Då var alla jobbklädda. Nu har jag sett att Ryan air-klädda människor, inte alltid från skidåkande kultur, åker flygbuss och sedan kollektivtrafik till en sorts lägenhetshotell.
Ibland har besättningar beredskap i hemmet, då kan man beroende på restid mellan platsen man befinner sig på, exempelvis hemmet, och jobbet, en viss flygplats, kräva att man konstant är mer eller mindre jobbklädd. Är man inte helt efterbliven så har man samtidigt koll på vilka flyg man riskerar att bli inringd till och anpassar sin beredskap till det.
Citera
2026-09-02, 19:50
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Lite OT, men är det ett krav från arbetsgivarna, eller bär de sexiga heels eller stövlar bara för att de blir lite småkåta av det?
Heels lyfter arslet och de vet det. Inne på planet ser det ut att vara bekvämma lågskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in