2026-09-02, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Vet inte vilken planet du bor på men att ta lån på en mille och att ovanpå det betala 7k i hyra är inte att bo i gratis. Sen att det inte är jättedyrt är en annan sak.

Var ska du annars bo? Och till vilket pris? Ska du hyra så betalar du betydligt mer för samma yta och standard.
Citera
2026-09-02, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Tillåta och tillåta...det är ingenting man kan reglera i striktare mening. Smäller det så får belånade hushållen ta smällen. Det är så bostadsmarknaderna fungerar i västvärlden.

Det beror väl på att bostadsmarknaden i Sverige har varit väldigt övervärderad? Priserna kan inte drivas upp hur mycket som helst. Så du kan inte förvänta dig att bostäder ska ha en prisutveckling som motsvarar börsindex.

Jag tror tvärt om. Den globala oron är på topp, räntorna är på väg upp, och det vi har ett rekordutbud av bostäder på marknaden.

Nu ökar bostadspriserna i augusti, på villor men framförallt bostadsrätter. Realt har priserna stått stilla i Sverige senaste 10åren men de ska fortsätta stå still ? Sämst utveckling i hela Eu men just svenska priser ska fortsätta utvecklas dåligt?
Citera
2026-09-02, 09:26
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Nu ökar bostadspriserna i augusti, på villor men framförallt bostadsrätter.
Vad som händer på en månadsbasis har ingen som helst betydelse för marknaden, för att du har en viss varians i marknaden. Utan det måste mätas på sikt.

Citat:
Realt har priserna stått stilla i Sverige senaste 10åren men de ska fortsätta stå still ? Sämst utveckling i hela Eu men just svenska priser ska fortsätta utvecklas dåligt?
Varför skulle priserna utvecklas uppåt? Du har rekordmånga objekt ute på marknaden, bostäderna i Sverige är bland de dyraste i världen i förhållande till lönerna, brygglån beviljas sällan, och det råder stor oro kring den globala ekonomin.

Det finns ingenting som säger att priserna måste upp i en viss takt. Detta gäller alla spekulationsobjekt.

Citat:
Var ska du annars bo? Och till vilket pris? Ska du hyra så betalar du betydligt mer för samma yta och standard.
Inte nödvändigtvis. Gamla hyresrätter slår generellt gamla bostadsrätter i det avseendet från vad jag har sett. Men det finns också en betydligt större efterfrågan på gamla hyresrätter med låga hyror.

Sedan beror det ju mycket på bostadsföreningen.
Senast redigerad av Tidvind 2026-09-02 kl. 09:39.
Citera
2026-09-02, 10:07
Medlem
Citat:
Vad som händer på en månadsbasis har ingen som helst betydelse för marknaden, för att du har en viss varians i marknaden. Utan det måste mätas på sikt.

Varför skulle priserna utvecklas uppåt? Du har rekordmånga objekt ute på marknaden, bostäderna i Sverige är bland de dyraste i världen i förhållande till lönerna, brygglån beviljas sällan, och det råder stor oro kring den globala ekonomin.

Det finns ingenting som säger att priserna måste upp i en viss takt. Detta gäller alla spekulationsobjekt.

Inte nödvändigtvis. Gamla hyresrätter slår generellt gamla bostadsrätter i det avseendet från vad jag har sett. Men det finns också en betydligt större efterfrågan på gamla hyresrätter med låga hyror.

Sedan beror det ju mycket på bostadsföreningen.

Det säljs betydligt mer idag på min ort. Budgivningar och bra omsättning på objekten där inte det handlar om spekulation utan någonstans att bo. Det är enorm skillnad mot 2025 och i våras, det går inte att säga något annat. Sen finns det mycket objekt ute men här har antal objekt minskat med 15% sedan i våras så något har uppenbarligen hänt. När utbudet minskar så går även priserna upp. Konjunkturen återhämtar sig och vi kommer gå ut ur lågkonjunkturen 2027. Bostadspriserna kommer inte att falla.
Citera
2026-09-02, 10:19
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Det säljs betydligt mer idag på min ort. Budgivningar och bra omsättning på objekten där inte det handlar om spekulation utan någonstans att bo. Det är enorm skillnad mot 2025 och i våras, det går inte att säga något annat. Sen finns det mycket objekt ute men här har antal objekt minskat med 15% sedan i våras så något har uppenbarligen hänt. När utbudet minskar så går även priserna upp. Konjunkturen återhämtar sig och vi kommer gå ut ur lågkonjunkturen 2027. Bostadspriserna kommer inte att falla.
Med tanke på den globala oron som råder så kan 2027 bli betydligt värre än 2026. Det är bara följa börsen.

Men ska vi se ett ras så blir det ju till följd av en kris. Folk säljer inte till miljonförluster om de inte måste.
Citera
2026-09-02, 10:22
Medlem
Citat:
Med tanke på den globala oron som råder så kan 2027 bli betydligt värre än 2026. Det är bara följa börsen.

Men ska vi se ett ras så blir det ju till följd av en kris. Folk säljer inte till miljonförluster om de inte måste.

Börsen har gått väldigt bra i år, bara kolla på global fonder. Om börsen går bra så sprider det sig till bostadsmarknaden också. Trots oro i världen så tuggar det på.
Citera
2026-09-02, 10:31
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Börsen har gått väldigt bra i år, bara kolla på global fonder.
Absolut. Men den håller på att vända till följd av världsläget. Det jag syftar på är den nyliga utvecklingen med USA:s statsobligationer. Det är många som fruktar en korrigering eller krasch de kommande månaderna.

Själv sålde jag mina fonder nyligen för mer stabila alternativ.
Citera
2026-09-02, 10:35
Medlem
Utom de riktigt bra objekten tror jag på sjunkande priser de närmaste åren-
särskilt när det gäller förstagångsköparna.

Undantag här de allra minsta lägenheterna i sämre lägen o nyproduktion.

Motiv för detta: Hyror har blivit så höga ink andra kostnader så folk har
fått det allt svårare att få ihop till kontantinsatsen.

Ytterligare undantag för de som kan köpa - de som flyttat till första köpebostaden
direkt från mamzen/papzen

Ni som köpt bostad på lån - hur mycket ökade eller minskade era kostnader med
från månad 1 i nya köpebostaden?

O ni som cashade er köpebostad - hur mycket minskade era kostnader från dag 1
i köpebostaden?

Exempel från verkligheten 2005-2006 - 116 kvm ombildningspris (gröndal)
1,440,000 - oäkta BR - hyra ca 8,000 kr mån - BR avgift 390 kr kvm år = 3,800
som sen sjönk till 3,100 men det fanns förmånsvärde som då var måttligt.
En siemensdirektör som bodde där var den ende som cashade fullt ut.
O han bodde för typ nästan halva priset - efter något år bodde han för
halva hyrespriset o efter ytterligare något år bodde han för mindre än
halva hyrespriset.

Bertil M bodde på typ 150 kvm på Bergsgatan - ombildningspris 1,6 mkr
han frågade mig om jag tyckte han skulle köpa. Jag har du pengarna kan det
aldrig bli fel - men har du inte pengarna så du måste leva som en råtta efter
köp jfrt med idag är det ju inte lika kul. BM jag har pengarna o har inga
problem att casha - jag go for it o eftersom du har pengar kvar så minskar
du dina månadskostnader o kan leva ett ännu högre liv på de inkomster
du har.
Citera
2026-09-02, 10:47
Medlem
DVikings avatar
MSM har upptäckt Ödeshögskonceptet:

https://www.dagensps.se/privatekonomi/salj-din-bostad-i-stockholm-kop-villa-och-bli-skuldfri/

En trea i Stockholms innerstad kan räcka till en villa på 130 kvadratmeter, utan något nytt bolån. På ett håll blir det till och med pengar över efter husköpet.
Citera
2026-09-02, 14:15
Medlem
Attans. Priserna verkar ha fortsatt upp. Hur länge ska vansinnet pågå egentligen?
Citera
2026-09-02, 15:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
MSM har upptäckt Ödeshögskonceptet:

https://www.dagensps.se/privatekonomi/salj-din-bostad-i-stockholm-kop-villa-och-bli-skuldfri/

En trea i Stockholms innerstad kan räcka till en villa på 130 kvadratmeter, utan något nytt bolån. På ett håll blir det till och med pengar över efter husköpet.
Fast då måste man ju bo i Ödeshög...
Citera
2026-09-02, 15:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Attans. Priserna verkar ha fortsatt upp. Hur länge ska vansinnet pågå egentligen?
Kan vara tillfällig "augustiuppgång" som kan studsa tillbaka senare i höst, särskilt om räntan höjs vilket verkar vara sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in