Citat:
Ursprungligen postat av
Svempa2014
Det stämmer att det är en bedömningsfråga. Och kanske svårt.
Jag bedömer att de inte borde kört där överhuvudtaget.
Jag jämför det med folk som kör bil utan att ha körkort.
Samhället borde åtala detta i preventivt syfte. Det borde vara olagligt att framföra en båt med en kalkylerad risk. Eftersom flera personer var "under deras beskydd" som körde båtarna.
Bröderna valde att göra en farlig sak. Och riskerade andras liv.
Sen behöver de ju inte få så stränga straff.
Det där är närmast filosofiskt/politiskt.
Vi har inga formella krav på "båtkörkort" för mindre båtar, fritidsbåt är en "folksport", att färdas på vattnet är fritt och tillåtet. Många seglar i småbåtar (Optimist och uppåt), kajakpaddling, dörjfiske, man tar ekan till semesterhuset på holmen. "En vecka eller två på kusten" är en vanlig semesterform.
All färd på sjön (precis som i trafiken, bil, tåg, flyg - vad du vill) innebär en kalkylerad risk. Till och med fritidssyselsättningar medför en viss risk - fjällvandring, Vätternrundan, korpfotboll - vad du vill.
Din omsorg (du vill inte se sådana här olyckor, inte jag heller) är sympatisk, men alla goda krafter har redan gjort så mycket det går, rent praktiskt och med allt inräknat, för att minska riskerna för den här typen av olyckor. Det finns inga krav på utbildning, men massor av båtägare utbildar sig frivilligt. Det finns ingen lagstiftning om flytväst, men ytterst få båtar saknar ändå flytvästar. Nästan alla "vanliga" fritidsbåtsolyckor handlar om ensamolyckor, ofta män, ofta äldre. Den här sticker ut genom att den är så tragisk och framförallt ovanlig.
Jag tror helt enkelt att de som är förbannade på snipans förare helt enkelt är förtvivlade över vad som hänt och inte inser att
det större felet gjordes av en frånvarande kapten och en lots som tog på sig för mycket, ombord på Misje Verde.
När man då inser att "det här kunde hänt mig!" är det djupt mänskligt att slå detta ifrån sig med förståndiga argument som gör att man slipper oroa sig:
"Det berodde på bristande sjövett" (dvs, det har jag, så det kunde inte hänt mig) eller
"Man skall inte vara i farleden" (jag undviker minsann alltid alla farleder),
"Man skall inte vara på sjön i mörker" (jag är aldrig på sjön i mörker),
"Alla skall ha flytväst" (jag har alltid flytväst)
"Alla på sjön borde ha båtkörkort" (för det har jag).
Alla inser vad som är rätt, förståndigt och vettigt. Ibland brister det och då är det viktigt att det sista skyddet fungerar - att också motparten gör det rätta. Denna gång gjorde snipans motpart inte sin del och det har till och med små fritidsbåtar rätt att förvänta sig..