2026-09-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Brodern, som är sjökapten, vet hur en korrekt rapport görs. Göteborg Radio skickar sedan ut en navigationsvarning. Han kan givetvis ljuga om situationen, men om han måste ösa vatten över en överhettad maskindel som sedan orsakar en brand…är båten då fungerande?
Ok så du menar på allvar att alla fritidsbåtar men motor som strular ska anmäla det? Det var nytt och inget jag fick lära mig i utbildningar jag gått. Tänk dig själv när alla fritidsbåtar börjar anmäla. Btw. de flesta mindre fritidsbåtar saknar VHF.
Motorns jobb är att skjuta båten framåt och så länge den gör det så utför den det arbete den är avsedd att göra..
Citera
2026-09-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin

Skriver om förordningar för att lägga ansvar på lotsar som medger att fartygets befäl drar sig tillbaka o s v. Och att 2-3 huvuden rullar från Sjöfartsverket, A****s A**stam som Affärsområdes chef och chefen för Marstrandslotsarna har lite att svara på.

Jag tycker det inte behövs skrivas om regler. Kaptenen har ansvar över sitt fartyg. Oavsett vad lotsen säger eller vill göra.

Marstrandslotsarna:
Beror på om detta var standard eller om lotsen jobbade enligt sina helt egna regler.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-09-02 kl. 10:26.
Citera
2026-09-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du delar den uppfattningen med experterna. Notera att mig veterligen så är ingen av de som finns på FB såpass erfaren kring sjöfart så att media anlitar dom, så vi får förlita oss på bättre vetande:

" – Fritidsbåtsförarens viktigaste navigationsinstrument är utan tvekan ögonen, säger Ramsay. Elektroniska hjälpmedel är ett stöd, men får inte ersätta uppsikten. Vid dimma eller kraftiga regnskurar bör fritidsbåtsförare undvika att ge sig ut – eller lämna farleden och vänta tills sikten förbättras"

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/sekunder-fran-fara-nar-fritidsbatar-moter-jattelika-fartyg

Tack. Det låter som en bra sammanfattning.
Citera
2026-09-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Tack. Det låter som en bra sammanfattning.

Ja och enligt SMHI va det kraftigt regn mellan 21.20 och 21.35 vid olycksplatsen, mitt under tiden för olyckan
Citera
2026-09-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Om du läser denna artikeln tror jag du kan vara lugn. De flesta är nog väl medvetna om att hålla uppsikt framåt och bakåt i farleder och att ge fartyg fri väg.

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/vi-var-tvungna-att-vaja-anne-om-motet-med-fraktfartyget-vid-vaxholm
Nja, tror inte du varit på ett större fartyg i genom någon av våra mer trafikerade farleder. Har man det vet man att fritidsbåtar inte går att lita på. Många har inte har koll förstår inte hur snabba större fartyg är och det MÅSTE man vara beredd på och hålla utkik för.
Citera
2026-09-02, 10:40
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Brodern är väl ännu värre som tar med pappan som bogserhjälp och kör ut med en båt som han vet kan börja brinna?
Vilket den gör och sen ligger han också i vägen för fartyget och nästan blir överkörd han med.

Darwin Award tror jag det kallas i USA.

Det är naturligtvis riktigt skrämmande, jag visste faktiskt inte om att det var så. Skruvar till det hela ytterligare ett snäpp. Men som sagt, ett bevis på riktigt miserabelt sjömanskap. Även om han frikänns så får han ju leva med att frun och dottern strök med pga hans nonchalans/idioti.
Citera
2026-09-02, 10:44
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Precis så är det.

Problemet är bara att i många appar/program så är det en fördröjning på visade AIS, men det visar ju åtminstone att man, som i det här fallet, är på väg att bli upphunnen av ett större fartyg och kan underlätta dess förbipassering.
Citera
2026-09-02, 10:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det stämmer att det är en bedömningsfråga. Och kanske svårt.

Jag bedömer att de inte borde kört där överhuvudtaget.
Jag jämför det med folk som kör bil utan att ha körkort.
Samhället borde åtala detta i preventivt syfte. Det borde vara olagligt att framföra en båt med en kalkylerad risk. Eftersom flera personer var "under deras beskydd" som körde båtarna.
Bröderna valde att göra en farlig sak. Och riskerade andras liv.

Sen behöver de ju inte få så stränga straff.

Det där är närmast filosofiskt/politiskt.

Vi har inga formella krav på "båtkörkort" för mindre båtar, fritidsbåt är en "folksport", att färdas på vattnet är fritt och tillåtet. Många seglar i småbåtar (Optimist och uppåt), kajakpaddling, dörjfiske, man tar ekan till semesterhuset på holmen. "En vecka eller två på kusten" är en vanlig semesterform.

All färd på sjön (precis som i trafiken, bil, tåg, flyg - vad du vill) innebär en kalkylerad risk. Till och med fritidssyselsättningar medför en viss risk - fjällvandring, Vätternrundan, korpfotboll - vad du vill.

Din omsorg (du vill inte se sådana här olyckor, inte jag heller) är sympatisk, men alla goda krafter har redan gjort så mycket det går, rent praktiskt och med allt inräknat, för att minska riskerna för den här typen av olyckor. Det finns inga krav på utbildning, men massor av båtägare utbildar sig frivilligt. Det finns ingen lagstiftning om flytväst, men ytterst få båtar saknar ändå flytvästar. Nästan alla "vanliga" fritidsbåtsolyckor handlar om ensamolyckor, ofta män, ofta äldre. Den här sticker ut genom att den är så tragisk och framförallt ovanlig.

Jag tror helt enkelt att de som är förbannade på snipans förare helt enkelt är förtvivlade över vad som hänt och inte inser att det större felet gjordes av en frånvarande kapten och en lots som tog på sig för mycket, ombord på Misje Verde.

När man då inser att "det här kunde hänt mig!" är det djupt mänskligt att slå detta ifrån sig med förståndiga argument som gör att man slipper oroa sig:

"Det berodde på bristande sjövett" (dvs, det har jag, så det kunde inte hänt mig) eller
"Man skall inte vara i farleden" (jag undviker minsann alltid alla farleder),
"Man skall inte vara på sjön i mörker" (jag är aldrig på sjön i mörker),
"Alla skall ha flytväst" (jag har alltid flytväst)
"Alla på sjön borde ha båtkörkort" (för det har jag).

Alla inser vad som är rätt, förståndigt och vettigt. Ibland brister det och då är det viktigt att det sista skyddet fungerar - att också motparten gör det rätta. Denna gång gjorde snipans motpart inte sin del och det har till och med små fritidsbåtar rätt att förvänta sig..
Citera
2026-09-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPucko
Motorns jobb är att skjuta båten framåt och så länge den gör det så utför den det arbete den är avsedd att göra..

Nope.

Den aktuella skadan handlade om ett skuret lager till propelleraxeln.
Det är inget man behöver anmäla precis - båten skulle aldrig lämnat bryggan.
Ett skuret lager blir aldrig "bättre", det reparerar inte sig självt. Istället befinner det sig ute på ett sluttande plan och problemet kan bara bli värre - med katastrofala följdskador som resultat.

Bottenlöst oansvarigt att ta ut en såpass skadad båt ut på havet igen.
Citera
2026-09-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är närmast filosofiskt/politiskt.

Vi har inga formella krav på "båtkörkort" för mindre båtar, fritidsbåt är en "folksport", att färdas på vattnet är fritt och tillåtet. Många seglar i småbåtar (Optimist och uppåt), kajakpaddling, dörjfiske, man tar ekan till semesterhuset på holmen. "En vecka eller två på kusten" är en vanlig semesterform.

All färd på sjön (precis som i trafiken, bil, tåg, flyg - vad du vill) innebär en kalkylerad risk. Till och med fritidssyselsättningar medför en viss risk - fjällvandring, Vätternrundan, korpfotboll - vad du vill.

Din omsorg (du vill inte se sådana här olyckor, inte jag heller) är sympatisk, men alla goda krafter har redan gjort så mycket det går, rent praktiskt och med allt inräknat, för att minska riskerna för den här typen av olyckor. Det finns inga krav på utbildning, men massor av båtägare utbildar sig frivilligt. Det finns ingen lagstiftning om flytväst, men ytterst få båtar saknar ändå flytvästar. Nästan alla "vanliga" fritidsbåtsolyckor handlar om ensamolyckor, ofta män, ofta äldre. Den här sticker ut genom att den är så tragisk och framförallt ovanlig.

Jag tror helt enkelt att de som är förbannade på snipans förare helt enkelt är förtvivlade över vad som hänt och inte inser att det större felet gjordes av en frånvarande kapten och en lots som tog på sig för mycket, ombord på Misje Verde.

När man då inser att "det här kunde hänt mig!" är det djupt mänskligt att slå detta ifrån sig med förståndiga argument som gör att man slipper oroa sig:

"Det berodde på bristande sjövett" (dvs, det har jag, så det kunde inte hänt mig) eller
"Man skall inte vara i farleden" (jag undviker minsann alltid alla farleder),
"Man skall inte vara på sjön i mörker" (jag är aldrig på sjön i mörker),
"Alla skall ha flytväst" (jag har alltid flytväst)
"Alla på sjön borde ha båtkörkort" (för det har jag).

Alla inser vad som är rätt, förståndigt och vettigt. Ibland brister det och då är det viktigt att det sista skyddet fungerar - att också motparten gör det rätta. Denna gång gjorde snipans motpart inte sin del och det har till och med små fritidsbåtar rätt att förvänta sig..

Du har rätt till din åsikt.
Men i så fall behöver det ändras på regler och lagar.
Citera
2026-09-02, 10:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du har rätt till din åsikt.
Men i så fall behöver det ändras på regler och lagar.

Vilka regler vill du då ändra på. Berätta!
Citera
2026-09-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Det är naturligtvis riktigt skrämmande, jag visste faktiskt inte om att det var så. Skruvar till det hela ytterligare ett snäpp. Men som sagt, ett bevis på riktigt miserabelt sjömanskap. Även om han frikänns så får han ju leva med att frun och dottern strök med pga hans nonchalans/idioti.

Sonen lär ju inte bli nöjd när har växt upp och förstår att pappan och farbrorn slarvade så att hans mamma och syster dödades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in