Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det normala är att (S) alltid gör ett sämre val än vad opinonsmätningarna visar. Med reservation för att olika opinionsmätningar har olika siffror och de kanske blir bättre än den som visade det sämsta resultatet men på det stora hela bör (S) gå sämre.
Det är möjligt att du har rätt. Möjligtvis är det VALU jag tänker på, har för mig att deras resultat under valnatten brukar bli något bättre än vad de första vallokalsundersökningarna visar.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
På ett sätt är Novus undersökningen vettig också. Alla som kan tänka inser ju att en (S)+(V) regering är något helt annat än en (S)+(C) regering. Maggan själv verkar ju inte tycka något alls så man förstår ju att (S) väljare inser att valet står mellan att starkt (V) som inte går att stänga ute eller mellan starkare (C) och kanske (KD) som gör en mitten regering möjligt. Att rösta (S) är en röst på varken eller....alltså inget egentligt beslut alls.
Visst är Novus-siffrorna vettiga. Som du säger, en regering med (S)+(V) är ju något helt annat än en regering med (S)+(C). Samtidigt så är ju denna osäkerhet ingen nyhet. De som svarade (S) i undersökningarna före sommaren visste väl lika väl då som nu att en röst på (S) är att köpa grisen i säcken, vilket borde tyda på att dessa väljare egentligen inte tycker det är så jättenoga vilken slags politik vi får. Det viktiga för dem är att hålla "högern" borta från makten.
Personligen är jag ju övertygad om att Maggan har för avsikt att bilda en minoritetsregering med bara sossarna, och jag skulle inte alls utesluta att övriga röda partier i slutändan accepterar det.
Och för högern hänger nu allt på att liberalerna klarar spärren, vilket jag fortfarande inte tror att de gör. Nu har väl Mohamsson varit duktig på att sälja in att liberalerna är ett lojalt samarbetsparti men det är nog långt ifrån alla tidöväljare som är helt övertygade. Skulle de få precis 4% och därmed omkring 14 mandat, vågar man lita på att samtliga 14 följer den officiella partilinjen när det ska hållas votering om en regering där sverigedemokraterna ingår? Jag skulle inte känna mig helt säker på det.