Citat:
Ursprungligen postat av
Knegare
Om det här stämmer visar det tydligt på hur fel det är med straffålder på 15 år.
Det funkar inte, begår man vuxna brott ska man straffas med vuxna straff.
Jävla dalt med kriminella våldsverkare i det här landet.
Exakt så. Och jag tror inte att det är så svårt att avgöra vad som är ett vuxet brott eller inte.
Brott som planerats i förväg är överlag vuxna brott. Som tex om letat upp offer att skada eller våldta, om stjäl/köper/säljer stöldgods mer än en gång, eller om deltagit i gängkriminalitet.
Men unga kan ofta göra dumma saker som inte är vuxna brott. Tillfälliga impulshandlingar där inte klarat att förutse konsekvenserna på grund av sin ungdom. Jag gissar att ett vanligt fall är att någon blivit arg och slagit någon, en impulshandling som troligen inte hade gjort om varit mognare.
Vi har inte fakta än, men misshandeln i Rågsved låter som ett planerat brott. Även om "impuls" att skicka ut till många att samlas för att utföra brottet så fanns mycket tid att ångra sig. Speciellt att fortsätta och sparka någon i huvudet efter att ligger ned kan inte ses som impuls.
Så det kan ses som ett vuxet brott. Personligen vill jag ha sådana som sparkar på någon som ligger inlåsta, men jag antar att rättsväsendet kan vilja ta hänsyn till att unga har lättare dras med på grund av grupptryck och se det som ett ungdomsbrott.