2026-09-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Vad exakt är det som talar för att något som är "statligt styrt" skulle gynna kvaliteten på utförandet av något av vård, skola, omsorg?

De flesta som ivrar för förstatliganden inom dessa områden, verkar inte förstå att genom att ha ett upphandlat system, så har vi redan "vinstintresserade" bolag inom sfären, och det är det ingen som klagar på inom vänstern? Vart är alla "statliga" medicinfabriker, omsorgsmaterialtillverkare, kontorsvarutillverkare osv?

Hycklerivarning..
Har jag påstått att jag är kommunist eller något sådant?

Det finns inget som talar för att privatägda företag gjort det bättre kan vi se över hela samhället. Risken för korruption minskar även när staten äger viktigare infrastruktur.

Klart folk ska kunna få visa framfötterna och bli rika som företagare men inte genom skola, vård, äldreomsorg osv. Inte genom telenäten och inte genom post, apotek, järnväg osv. Lika lite som vi ska ha en privat polismyndighet, socialtjänst, eller militär mm.

En stark stat med kontroll över sina viktigaste funktioner är lika värdefullt som att vi har den presentabla monarkin vi har istället för hjärndöda nötter ska kunna kosta samhället mycket på rena shitshows.

Folk vill så gärna lyfta att de är svenskar men inte ha ett smack som ens är presentabelt som.statligt ägt. Ni skulle likaväl kunna låta Nordkorea äga era streamingtjänster så länge det inte heter SVT. Era kalsonger skulle ni ge dem på köpet för det.

Det gör er om något till hycklare. Inte mig.
Ni som brölar om att ni är svenskar så länge ni inte behöver leva med att staten äger något överhuvudtaget eller presterar resultat, vad är det ni är så jäkla stolta över egentligen? Linjer i kartboken eller er ögonfärg?
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-09-02 kl. 01:37.
Citera
2026-09-02, 01:50
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren

Det finns inget som talar för att privatägda företag gjort det bättre kan vi se över hela samhället. Risken för korruption minskar även när staten äger viktigare infrastruktur.

Klart folk ska kunna få visa framfötterna och bli rika som företagare men inte genom skola, vård, äldreomsorg osv. Inte genom telenäten och inte genom post, apotek, järnväg osv. Lika lite som vi ska ha en privat polismyndighet, socialtjänst, eller militär mm.

En stark stat med kontroll över sina viktigaste funktioner är lika värdefullt som att vi har den presentabla monarkin vi har istället för hjärndöda nötter ska kunna kosta samhället mycket på rena shitshows.

Folk vill så gärna lyfta att de är svenskar men inte ha ett smack som ens är presentabelt som.statligt ägt. Ni skulle likaväl kunna låta Nordkorea äga era streamingtjänster så länge det inte heter SVT. Era kalsonger skulle ni ge dem på köpet för det.

Ni som brölar om att ni är svenskar så länge ni inte behöver leva med att staten äger något överhuvudtaget eller presterar resultat, vad är det ni är så jäkla stolta över egentligen? Linjer i kartboken eller er ögonfärg?

Posten: Blev konkurrensutsatt, renderade i fler utlämningsställen idag än t.ex. 1995. Samt mycket bättre öppettider.

Apoteken: Fler utförare, bättre öppettider.

Så "skit" har det ju knappast blivit, trots viss befogad kritik finns.

Sen så har ju företag tjänat stora pengar inom alla de områden du tar upp ändå, redan innan de privatiserades. Kolla hur upphandlingar fungerar. Där köps det in tonvis med material av "vinstjagande" företag. Därav hyckleriet. Hela kedjan borde egentligen vara "statlig" ifall man vill undvika att det tas ut vinster i välfärden.
Citera
2026-09-02, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Det är egentligen inget nytt att Sveriges statsskuld ökat, men att blåljuga såhär i sin valkampanj borde fan vara straffbart!

"När vi satte oss i regering ärvde vi ett Sverige som blivit fattigare.." kan man bl.a läsa i brevet undertecknat Ulf Kristersson som moderaterna skickat i min brevlåda.

När 2022 avslutades hade Sverige en statsskuld på 1 093 miljarder. Under 2022 hade staten dessutom ett mycket stort budgetöverskott på 164 miljarder kronor och statsskulden minskade med 112 miljarder under året.

Sedan dess har utvecklingen vänt. Skulden var 1 151 miljarder 2024 och 1 244 miljarder 2025. För 2026 räknar Riksgälden med 1 430 miljarder och ett budgetunderskott på 196 miljarder kronor.

Statsskuld 2022: 1 093 mdkr

Statsskuld 2026: 1 430 mdkr

Källa: https://www.riksgalden.se/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/pressmeddelanden/2026/riksgalden-lanar-mer-for-att-tacka-statens-underskott

Be Chatgpt göra en jämförelse och sammanfattning om ni själva inte orkar läsa på.

Hur kan moderaterna påstå att ekonomin är bättre än tidigare styre när fakta visar annat?
Seriöst, hur tänker ni som ska rösta på Moderaterna? Detta kommer i slutändan att slå på oss "vanliga" medans ultra-korrupta Ulf med sina vänner som fått sina fickor fyllda skrattar sig gott.
M menar att ekonomin är bättre eftersom socialgrupp 4 fått det sämre och vi har fått fler miljardärer. SD och M har en amerikansk måttstock på vilka som ingår i ett land och dess ekonomi.
Citera
2026-09-02, 01:59
Medlem
Den som lånar är satt i skuld. Tidö sänker skatten och lånar till driften. Precis samma sak gjorde M+C+FP på 70-talet. Alliansen, där bl.a. vår nuvarande statsminister ingick, la ner försvaret och sålde ut deras tillgångar och mark för en billig peng. Nu lånar man dyrt, pga att alla andra länder vill göra samma sak samtidigt, för att bygga upp det igen. Tidö är inte den smartaste regering vi haft. De framställer dock sig som något de inte är.
Citera
2026-09-02, 02:01
Medlem
Pungsvings avatar
Borgarna vinner när ekonomin förväntas bli sämre. Vänstersidan vinner när ekonomin förväntas bli bättre. Eller, borgarna fixar ekonomin, vänstersidan förstör ekonomin.
Citera
2026-09-02, 02:15
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren

Det finns ju en hel drös med exempel på varför förstatligande av allt inte fungerar. Har du någon gång varit i eller träffat någon som varit i Östtyskland under de år de led som mest, alltså under kommunisttiden?

De som varit där och gått på restaurang vet att servicen var obefintlig. Det fanns ingen anledning för personalen att arbeta effektivt eller att vara trevlig mot gästerna. Magdalena Andersson valde frivilligt att studera i det landet, vilket för mig är helt ofattbart att det inte diskuteras mer om.

Jag önskar så att sådana som du fick uppleva ett helt statligt land. Det är en utopi, att allting skulle bli bra av det. Tvärtom. Människors frihet försämras. Oliktänkande blir paria. Ojämlikheten blir heller inte mindre. Tvärtom; bara ett hundratal inom det absolut högsta hönset kommer sko sig på den stackars arbetande människan. Den sistnämnde kommer ha det betydligt sämre idag. Ingen har råd med utlandssemester, och levnadsstandarden som du har vant dig vid kan du glömma. Samhället blir dessutom inte heller mer trevligt. Folk blir sura när någon, t ex grannen har ny bil. Jantelagen som vi känner den är ingenting mot hur det skulle vara om allt blev statligt.

Visst, du säger att bara "viktiga" saker ska vara statliga. Men du rabblar upp rätt många viktiga saker, tycker du inte? Varför inte ha statliga mataffärer också? Det vill ju Nooshin. Det förbättrar säkert tillgången på matvaror

Jag minns när Gudrun Schyman skulle operera höften, då var det helt plötsligt inte så dumt att det fanns privat vård. Då blev hon lite röd i ansiktet nör hon ertappades. För, du vet, människan är en opportunist. Oavsett partifärg eller ideologi. Folk röstar på det som gynnar dem mest. Så länge inte konsekvenserna av det skadar dem själva. Det är t ex lätt för en miljöpartist i Södermalm att säga att Sverige kan ta in oändligt med invandrarmän i 220-årsåldern.De ser nämligen aldrig konsekvenserna av det. Samma människor kan också säga att det är helt ok att bensinpriset stiger till 50 kr litern. De kör ju elbil och bor i stan. Det gör väl alla, eller?

Jag skulle aldrig få för mig att rösta på vänsterpartiet, för jag vet hur jävla sjukt ett sådant samhälle blir. Kanske inte i början, men när frihet efter frihet försvinner, och oliktänkande 'försvinner', ja då är det redan för sent. Förutom de som tillhör Partiet då såklart. Ungefär som i en fabrik som ska läggas ner, så är det alltid de som arbetar och gör jobbet som sägs upp först. Den fackliga, icke-arbetande, ordföranden sitter kvar till sist.

Om du inte tror att detta skulle kunna hända i Sverige, så fråga någon som växte upp på 60-talet och fråga denne om det var ok att ha högeråsikter. Om man blev behandlad på ett bra sätt, så att säga, om man kom ut med att man inte var socialdemokrat. Speciellt bland unga människor var det sjukt rött, och det fanns endast EN korrekt åsikt.

Det är lätt att sitta i ett demokratiskt land och hoppas på att vi ska bli knallröda. Fråga en Kambodjan vad han anser om systemet.

De "kommunistländer" som det går bra för idag har nått sina framgångar genom att kombinera ett auktoritärt enpartistyre med kapitalistiska och marknadsekonomiska principer. Typ Kina.

Oj oj oj, sicken j-vla ordsallad jag producerat. Men blir bara lite upprörd över denna vurm av förstatligande. Du behöver inte svara förresten. Har fått ut det jag ville genom att ordbajsa lite grand.

Kram peace!)
Citera
2026-09-02, 02:25
Medlem
Ja, det finns tydlig officiell statistik över de totala skatteintäkterna i Sverige (från SCB och Ekonomifakta) som sträcker sig tillbaka lång tid.
​Tittar man på utvecklingen av de totala skatteintäkterna i Sverige (vilket inkluderar stat, kommun och region) under de senaste tio åren, ser de nominella siffrorna ut så här:
​2016: 1 820 miljarder kronor
​2017: 1 907 miljarder kronor
​2018: 1 974 miljarder kronor
​2019: 2 018 miljarder kronor
​2020: 1 993 miljarder kronor (Pandemiår med tillfällig inbromsning)
​2021: 2 183 miljarder kronor
​2022: 2 329 miljarder kronor
​2023: 2 392 miljarder kronor
​2024: 2 452 miljarder kronor
​2025: 2 512 miljarder kronor
​Siffrorna visar svart på vita att de totala skatteintäkterna har ökat nästan varje år och vuxit kraftigt i nominella termer under det senaste decenniet.
​Det är just den här kurvan som gör att debatten uppstår: en sida ser tillväxten och konstaterar att pengar i strida ström flödat in till det offentliga trots skattesänkningar, medan den andra sidan menar att kurvan hade varit ännu brantare (och intäkterna högre) om skatterna inte hade sänkts. Men grundstatistiken över vad som faktiskt har betalats in är helt glasklar.
Citera
2026-09-02, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Posten: Blev konkurrensutsatt, renderade i fler utlämningsställen idag än t.ex. 1995. Samt mycket bättre öppettider.

Apoteken: Fler utförare, bättre öppettider.

Så "skit" har det ju knappast blivit, trots viss befogad kritik finns.

Sen så har ju företag tjänat stora pengar inom alla de områden du tar upp ändå, redan innan de privatiserades. Kolla hur upphandlingar fungerar. Där köps det in tonvis med material av "vinstjagande" företag. Därav hyckleriet. Hela kedjan borde egentligen vara "statlig" ifall man vill undvika att det tas ut vinster i välfärden.

Nej hela kedjan behöver inte vara statlig för att betydelsefull infrastruktur bör vara det.
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det finns ju en hel drös med exempel på varför förstatligande av allt inte fungerar. Har du någon gång varit i eller träffat någon som varit i Östtyskland under de år de led som mest, alltså under kommunisttiden?

De som varit där och gått på restaurang vet att servicen var obefintlig. Det fanns ingen anledning för personalen att arbeta effektivt eller att vara trevlig mot gästerna. Magdalena Andersson valde frivilligt att studera i det landet, vilket för mig är helt ofattbart att det inte diskuteras mer om.

Jag önskar så att sådana som du fick uppleva ett helt statligt land. Det är en utopi, att allting skulle bli bra av det. Tvärtom. Människors frihet försämras. Oliktänkande blir paria. Ojämlikheten blir heller inte mindre. Tvärtom; bara ett hundratal inom det absolut högsta hönset kommer sko sig på den stackars arbetande människan. Den sistnämnde kommer ha det betydligt sämre idag. Ingen har råd med utlandssemester, och levnadsstandarden som du har vant dig vid kan du glömma. Samhället blir dessutom inte heller mer trevligt. Folk blir sura när någon, t ex grannen har ny bil. Jantelagen som vi känner den är ingenting mot hur det skulle vara om allt blev statligt.

Visst, du säger att bara "viktiga" saker ska vara statliga. Men du rabblar upp rätt många viktiga saker, tycker du inte? Varför inte ha statliga mataffärer också? Det vill ju Nooshin. Det förbättrar säkert tillgången på matvaror

Jag minns när Gudrun Schyman skulle operera höften, då var det helt plötsligt inte så dumt att det fanns privat vård. Då blev hon lite röd i ansiktet nör hon ertappades. För, du vet, människan är en opportunist. Oavsett partifärg eller ideologi. Folk röstar på det som gynnar dem mest. Så länge inte konsekvenserna av det skadar dem själva. Det är t ex lätt för en miljöpartist i Södermalm att säga att Sverige kan ta in oändligt med invandrarmän i 220-årsåldern.De ser nämligen aldrig konsekvenserna av det. Samma människor kan också säga att det är helt ok att bensinpriset stiger till 50 kr litern. De kör ju elbil och bor i stan. Det gör väl alla, eller?

Jag skulle aldrig få för mig att rösta på vänsterpartiet, för jag vet hur jävla sjukt ett sådant samhälle blir. Kanske inte i början, men när frihet efter frihet försvinner, och oliktänkande 'försvinner', ja då är det redan för sent. Förutom de som tillhör Partiet då såklart. Ungefär som i en fabrik som ska läggas ner, så är det alltid de som arbetar och gör jobbet som sägs upp först. Den fackliga, icke-arbetande, ordföranden sitter kvar till sist.

Om du inte tror att detta skulle kunna hända i Sverige, så fråga någon som växte upp på 60-talet och fråga denne om det var ok att ha högeråsikter. Om man blev behandlad på ett bra sätt, så att säga, om man kom ut med att man inte var socialdemokrat. Speciellt bland unga människor var det sjukt rött, och det fanns endast EN korrekt åsikt.

Det är lätt att sitta i ett demokratiskt land och hoppas på att vi ska bli knallröda. Fråga en Kambodjan vad han anser om systemet.

De "kommunistländer" som det går bra för idag har nått sina framgångar genom att kombinera ett auktoritärt enpartistyre med kapitalistiska och marknadsekonomiska principer. Typ Kina.

Oj oj oj, sicken j-vla ordsallad jag producerat. Men blir bara lite upprörd över denna vurm av förstatligande. Du behöver inte svara förresten. Har fått ut det jag ville genom att ordbajsa lite grand.

Kram peace!)
Jag är knappast någon som inte klarar av att människor skriver längre texter och inte tillräckligt korkad för att hjärnan ska koka så fort det inte är endast enda sak som tas upp.

Ja du har väldigt rätt i att jag säger att bara de viktigaste sakerna ska vara statliga främst. Såsom åtminstone skola, barnomsorg, äldreomsorg, vård.

Skillnaden mellan mig och de flesta röda är att jag vuxit upp under riktig fattigdom och hela tiden fått mitt liv saboterat av diskriminering. De har ärvt sina åsikter och stolar. Du vet väl att man säger att sossarna sitter på ärvda stolar? De är med andra ord inte riktig arbetarklass/underklass/proletäritet vad fasen de nu vill mea sig vara.

Självklart hade även jag om jag haft privilegier, sett fördelar med att kunna köpa mig allt jag vill. Det jag har istället är värdefulla erfarenheter vilka jag verkligen tvivlar att Nooshi eller Schyman har att jämföra egna mot mina med.

Generation X är rätt elaka överlag så jag förstår att det var tufft att växa upp bland dem då jag själv gjort det men utan politisk styrning. Ni har helt enkelt mobbning i blodet. Idag sitter många ur din generation och uppträder som as i Facebooks kommentarsfält. Det är en generationsfråga, inte så mycket politisk. Högern som gapar är förövrigt lila dryga som vänstern. Har aldrig påstått att jag blir glad av vänstern när den börjar ge hals men jag är knappast mer imponerad av högern, koranbränningar, järnrör eller aggressiva attityder och fjanterier om att leka "alpha" (odräglig priviligerad och applåderad man) i politiken.

Man vet inte mycket om mig om man vill tro att jag pratar som en typisk vänsterpartist i allt
Jag pratar om landet Sverige, inte kommunism. Du missar den biten rätt bra. Jag pratar om vad som är bäst för det svenska folket i genomsnitt och inte bara de med resurser så då är det rätt skitsamma om politikerna fixar privatvård. Trots allt har de inte kämpat för ett samhälle där det fungerar som det ska. Vänsterpartiet vet vi även aldrig komme rsläppas fram jist för att sossarna är ett rödblått parti och de gillar inte tonårskänslan i Vänsterpartiet. Det är ett parti som aldrig kommer växa upp. Förövrigt är de t.ex emot monarkin som jag vill ha kvar så länge som möjligt (tills monarkerna själva inte vill bara med Sverige mer).

Ibland behöver man lyssna på vad folk säger för att höra dem.
Citera
2026-09-02, 02:50
Medlem
När sossarna lämnade över ansvaret 2022 så var landet i brand, det var en skjutning per dag i princip, bensinpriserna sköt i höjden och tillväxten var i Europas bottenskikt.

Detta har Tidö vänt på fullständigt. Bensinpriserna har chocksänkts, slutningarna har minskat på 80% samtidigt som Sverige tillväxt numera är i toppskiktet av Europa.

Bryr man sig om Sverige så är det tydligt vad man ska rösta på men det är det inte för vönstermupparna som är salig blandning av islamister, dementa gamlingar, feminister och sojapojkar.
Citera
2026-09-02, 04:51
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Det vet vi inte eftersom regeringen undvek att hålla en folkomröstning om NATO-inträdet. Men det är ju bekvämt att komma och påstå det i efterhand som om det vore en sanning. Ditt jävla fitt-pucko.
Så du missade min länk....
Citera
2026-09-02, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Vill du hellre ha V, MP och S som styrande? I så fall måste du vara idiot, helvete gosse!

Då hade vi sluppit idiotupprustningen och Nato, mångmiljardgåvor till Zeleskys krig som bara leder fler döda i Ukraina samt feta lyxyachter i Medelhavet. Vi hade stoppat de orättfärdiga utvisningarna och erbjudet dem som vill stanna kvar här en bra start istället, vi hade bekämpat fattigdomen som lockar unga till kriminella gäng. Vi hade organiserat bort trångboddhet och misär med reformer på bostadsmarknaden.
Citera
2026-09-02, 06:39
Medlem
Mailmanss avatar
Du behöver inte ens gå in n kurs i världs-ekonomi för att lista ut vad han syftar på.
TS du har till och med använt AI för att försöka förstå men jag är 100% säker på att du ställt frågorna som en åsna för jag får helt annat svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in