2026-09-01, 19:04
Medlem
Citat:
Utvisningsbeslut stoppar inte rösträtt – kan få röstkort ändå

Personer med gällande utvisningsbeslut kan fortfarande få rösta i svenska kommun- och regionval.

Avgörande är bland annat om personen fortfarande är folkbokförd i Sverige, uppger Valmyndigheten.

För personer som inte är medborgare i Sverige, ett annat EU-land, Norge eller Island gäller att de ska ha varit folkbokförda i Sverige i tre år i följd före valdagen för att få rösta i kommun- och regionval.

Det framgår av kommunallagen. Ett utvisningsbeslut innebär inte i sig att Valmyndigheten utesluter personen ur röstlängden.

Riks har tagit del av ett svar från Valmyndigheten där myndigheten förklarar hur reglerna fungerar när en person har ett utvisningsbeslut men fortfarande är folkbokförd.

https://riks.se/nyheter/personer-med-utvisningsbeslut-kan-rosta-i-svenska-val

Vad tycker ni? Bör detta ändras eller inte?
Citera
2026-09-01, 19:16
Moderator
tobess avatar
Jag kan väl tyck att det för nordiska medborgare är helt okej. Tack var dom avtal som finns sedan decennier tillbaka kan bo, leva och jobba utan att för den delen nödvändigtvis behöva bli medborgare, i andra nordiska länder (med brasklappen att jag då tycker att om man röstat i ena landet så frånsäger man sig rättigheten att rösta i det andra).

Vad gäller dom som fått utvisningsbeslut så tycker jag det borde vara en ren självklarhet att dom inte får rösta.

Vad gäller resten så beror det lite på handläggningstider. Både för utvisningsbeslut och självklart också beviljade medborgarskap.
Citera
2026-09-01, 19:17
Medlem
triptykens avatar
... I kommunvalen. Inte allmäna val till riksdag

Samma gäller Svennar i bland annat England
Citera
2026-09-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag kan väl tyck att det för nordiska medborgare är helt okej. Tack var dom avtal som finns sedan decennier tillbaka kan bo, leva och jobba utan att för den delen nödvändigtvis behöva bli medborgare, i andra nordiska länder (med brasklappen att jag då tycker att om man röstat i ena landet så frånsäger man sig rättigheten att rösta i det andra).

Vad gäller dom som fått utvisningsbeslut så tycker jag det borde vara en ren självklarhet att dom inte får rösta.

Vad gäller resten så beror det lite på handläggningstider. Både för utvisningsbeslut och självklart också beviljade medborgarskap.

Det borde väl inte vara det som det kommer an på? Om man nu har en ordning där man har rätt att rösta i kommunalval om man är folkbokförd där så borde det ju gälla alla som är folkbokförda där?

Enda haken här är ju det dar lilla med utvisningsbeslutet - ja det kan ju tyckas att man som utvisad inte borde få vara här. Men här borde det inte hjälpa om man är nordisk medborgare - de där avtalen som finns ger inte utvisade medborgare i andra nordiska länder rätt att vära här, än mindre arbeta.

Skillnaden är dessutom att eftersom nordiska länder är välordnade länder så finns det heller inte något hinder för att verkställa utvisningen heller, det kan det göra om du är medborgare i någon bananrepublik däremot.
Citera
2026-09-01, 20:24
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det borde väl inte vara det som det kommer an på? Om man nu har en ordning där man har rätt att rösta i kommunalval om man är folkbokförd där så borde det ju gälla alla som är folkbokförda där?

Enda haken här är ju det dar lilla med utvisningsbeslutet - ja det kan ju tyckas att man som utvisad inte borde få vara här. Men här borde det inte hjälpa om man är nordisk medborgare - de där avtalen som finns ger inte utvisade medborgare i andra nordiska länder rätt att vära här, än mindre arbeta.

Skillnaden är dessutom att eftersom nordiska länder är välordnade länder så finns det heller inte något hinder för att verkställa utvisningen heller, det kan det göra om du är medborgare i någon bananrepublik däremot.

Nej, självklart borde ju samma regler gälla för utvisade danskar, finnar, norrmän och islänningar. Jag har dock en känsla av att det kanske inte finns så många såna

Poängen var ju snarare att om någon norrbagge nu bott här i tre år så tycker jag dom kan få rösta, genom att de nödvändigtvis inte tack vare avtal och praktiska orsaker ens behöver ett medborgarskap.
Citera
2026-09-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13

Ännu en ickenyhet som bara ett fåtal på Flashback bryr sig om.
Även döende människor får rösta och då till och med i riksdagsvalet.
Citera
2026-09-01, 21:10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Ja och det är illa nog! De ska ska naturligtvis inte ha några rätt Alls!
Citera
2026-09-01, 21:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ännu en ickenyhet som bara ett fåtal på Flashback bryr sig om.
Även döende människor får rösta och då till och med i riksdagsvalet.

Är man dömd till utvisning ska man inte ha några rättigheter alls. Man ska sättas på första bästa flyg hem till sitt skithålsland.
Citera
2026-09-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Är man dömd till utvisning ska man inte ha några rättigheter alls. Man ska sättas på första bästa flyg hem till sitt skithålsland.
Dömd?
Citera
2026-09-01, 23:35
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13

Nej det är väl ok att de får rösta i region och kommunvalen!
Citera
2026-09-01, 23:58
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Stackars britter.
Citera
2026-09-02, 00:14
Medlem