Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Jag kan väl tyck att det för nordiska medborgare är helt okej. Tack var dom avtal som finns sedan decennier tillbaka kan bo, leva och jobba utan att för den delen nödvändigtvis behöva bli medborgare, i andra nordiska länder (med brasklappen att jag då tycker att om man röstat i ena landet så frånsäger man sig rättigheten att rösta i det andra).
Vad gäller dom som fått utvisningsbeslut så tycker jag det borde vara en ren självklarhet att dom inte får rösta.
Vad gäller resten så beror det lite på handläggningstider. Både för utvisningsbeslut och självklart också beviljade medborgarskap.
Det borde väl inte vara det som det kommer an på? Om man nu har en ordning där man har rätt att rösta i kommunalval om man är folkbokförd där så borde det ju gälla alla som är folkbokförda där?
Enda haken här är ju det dar lilla med utvisningsbeslutet - ja det kan ju tyckas att man som utvisad inte borde få vara här. Men här borde det inte hjälpa om man är nordisk medborgare - de där avtalen som finns ger inte utvisade medborgare i andra nordiska länder rätt att vära här, än mindre arbeta.
Skillnaden är dessutom att eftersom nordiska länder är välordnade länder så finns det heller inte något hinder för att verkställa utvisningen heller, det kan det göra om du är medborgare i någon bananrepublik däremot.