Detta är definitivt inte mitt ämne men tycker ändå att jag bör kasta in en
BRASK-lapp här:
Citat:
Ursprungligen postat av
Muslimfitta
Här verkar det vara någon med lite insyn som skvallrar.
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1dn84sn/coop_kommer_ans%C3%B6ka_om_konkurs_inom_3_%C3%A5r/
Det rapporteras även från MSM att det går åt helvete för företaget.
https://www.dn.se/ekonomi/coops-kris-tilltar-nu-ar-det-upp-till-varje-forening/
Min egen upplevelse är att jag körde förbi butikerna i mitt område häromdagen och på Willys parkering var det näst intill fullt med parkerade bilar, på Coops var det helt tomt, trots att de också hade öppet.
Själv slutade jag handla där helt och hållet när de bojkottade israeliska varor och stödde Ship to Gaza. Jag fick även hela min familj och släkt att göra samma sak.
Go woke go broke.
Kommer COOP att gå i konkurs om 2-3 år? Hur går det för COOP på era orter?
MSN har fel, viisst finns det säkert många COOP affärer som just nu går dåligt.
COOP är ett kooperativ, inte ett AB eller HB eller något sådant.
Kooperativt betyder medlemsägt, ägt av medlemmarna alltså.
Alltså rent tekniskt juridiskt så kan inte COOP gå i konkurs, med mindre än att samtliga medlemmar i COOP röstar för att sätta föreningen i konkurs.
Tingsrätten kan dock avslå en sådan begäran, och istället sätta COOP under tvångsförvaltning.
Tingsrätten har tex en möjlighet att neka en konkursbegäran om det finns tillräckligt med
likvida medel att täcka löner och leverantörsskulder osv.
Det är inte såsom i somliga skitländer att företag kan konkursas utan vidare och att ägarna
rymmer med pengarna, och lämnar alla andra i sticket.
Tex Turkiet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skuggans
Coop närmast mig är en stor butik i utkanten av huvudstaden, trots det gapar många hyllor tomma, andra har varorna så långt bak att man inte ser dem om man inte böjer sig ner.
Det känns som att Coop har gett upp, de har ju trots allt bara plöjt ner 600 miljoner kronor i denna butiken som är deras egen.
De fick välja plats först när centrumet byggdes och valde den sämsta platsen, Willy’s högg snabbt den bästa därefter.
Man blir typ deprimerad av att gå in i den butiken, både Willys och ICA Maxi är knökfulla av människor medans på Coop är det ett tiotal kunder där samtidigt.
Har nog aldrig sett dem ha mer än en kassa öppen, man ser aldrig någonsin någon ur personalen inne i butiken, alla är samlade vid självscanningen, några står utanför och försöker ragga medlemmar efter att folk har handlat.
Coop har ett gammalt förlegat sätt att sälja, de tror att om folk får gå runt och blir förbannade för att de inte hittar worchestersåsen så kommer de ser fler varor i butiken och spendera mer pengar.
Men det är precis tvärtom, folk ruttnar och drar därifrån.
Hmm, bläddrade runt bland riktigt gamla artiklar och hittade artiklar om
OBS i Rotebro utanför Stockholm. Att det var också en satsning som alla skakade på huvudet åt.
Att den butiken skulle få slå igen ganska snart.
KF/COOP hade dock de större ekonomiska resurserna i botten för att gå iland med
byggkostnaderna och att få snurr på verksamheten.
Någon nedläggning av OBS blev det inte. Trots olyckskorparna, så överlevde OBS i Rotebro även de dåliga åren då på 1990-talet.
Folk åkte från när och fjärran till OBS. Bussresor ordnandes främst från städerna i Norrland och folk härdade ändå ut de långa resorna.
Och det var tidvis så tjockt av folk att lokalborna blev irriterade.
Alltså som man idag åker till GEKÅS i Ullared utanför Varberg.