2026-04-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViCenterpartister
https://www.fri-kopenskap.se/article/view/1223428/matning_lidls_dominans_overcoops_kundklubb_i_botte n

Den kundklubb som landar sist är Coop Medlem. På två år har den backat med 13 poäng och får 2026 -9 i NPS. Ett tufft slag mot Coop som ofta lyfter sitt medlemsprogram som särskilt starkt och givande för kunderna.

– Men det är inte vad kunderna upplever. Kunderna upplever att värdet de får tillbaka är sämre – trots Coops egen kommunikation, säger Jan Borg.

Coop Medlem tappar bland annat vad gäller rykte där man ligger näst sist – när det kommer till kommunikation ligger man sist.

– Hos Ica får du till exempel löpande information om din bonus. Hos Coop måste du själv logga in för att se vad du har tjänat. Det är för krångligt i dagens samhälle.

Ändå lite märkligt eftersom man på Coop ser sin bonus i displayen varje gång man drar kortet medan man på ICA måste logga in på deras hemsida för att få info. Dvs tvärtom mot artikeln.

Men kanske jag är udda med att ha separata medlemskort och inte kör med kopplat kort. (Betalar med olika kort. Vem fan har bara ett bankkonto liksom?)

Håller dock med om att Icas är bättre, men spelar väldigt liten roll i praktiken.
Citera
2026-04-22, 17:38
Medlem
Känns som att det är mer folk på min stora Coop sedan prissänkning. Typ 15 personer istället för 5.

Rätt bra priser de har på äpplen (även svenska) och annan frukt. Billigare än Lidl. Kanske tillfälligt, men längre var deras normalpris på svenska äpplen 39 kr.
Citera
2026-04-22, 17:43
Medlem
Något som säkert kommer att påverka alla livsmedelsföretag, är alla dessa bantningspiller som fungerar toppen och vars priser blir allt lägre.
Citera
2026-06-30, 22:47
Medlem
En lokal Coopbutik skall läggas ner pga bristande lönsamhet (läs: gör brakförlust), så de säljer ut hela sortimentet med 30% rabatt. Jag tittade in för att se om det gick att göra några fynd, men lyckades bara handla för 60:-. Även med 30% rabatt hamnar Coop på samma prisnivå som Willys och Lidl när de har normalt extrapris.
Citera
2026-07-01, 02:13
Medlem
Detta är definitivt inte mitt ämne men tycker ändå att jag bör kasta in en BRASK-lapp här:

Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Här verkar det vara någon med lite insyn som skvallrar.
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1dn84sn/coop_kommer_ans%C3%B6ka_om_konkurs_inom_3_%C3%A5r/

Det rapporteras även från MSM att det går åt helvete för företaget.
https://www.dn.se/ekonomi/coops-kris-tilltar-nu-ar-det-upp-till-varje-forening/

Min egen upplevelse är att jag körde förbi butikerna i mitt område häromdagen och på Willys parkering var det näst intill fullt med parkerade bilar, på Coops var det helt tomt, trots att de också hade öppet.

Själv slutade jag handla där helt och hållet när de bojkottade israeliska varor och stödde Ship to Gaza. Jag fick även hela min familj och släkt att göra samma sak.

Go woke go broke.

Kommer COOP att gå i konkurs om 2-3 år? Hur går det för COOP på era orter?

MSN har fel, viisst finns det säkert många COOP affärer som just nu går dåligt.

COOP är ett kooperativ, inte ett AB eller HB eller något sådant.
Kooperativt betyder medlemsägt, ägt av medlemmarna alltså.
Alltså rent tekniskt juridiskt så kan inte COOP gå i konkurs, med mindre än att samtliga medlemmar i COOP röstar för att sätta föreningen i konkurs.

Tingsrätten kan dock avslå en sådan begäran, och istället sätta COOP under tvångsförvaltning.
Tingsrätten har tex en möjlighet att neka en konkursbegäran om det finns tillräckligt med
likvida medel att täcka löner och leverantörsskulder osv.

Det är inte såsom i somliga skitländer att företag kan konkursas utan vidare och att ägarna
rymmer med pengarna, och lämnar alla andra i sticket.
Tex Turkiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Coop närmast mig är en stor butik i utkanten av huvudstaden, trots det gapar många hyllor tomma, andra har varorna så långt bak att man inte ser dem om man inte böjer sig ner.
Det känns som att Coop har gett upp, de har ju trots allt bara plöjt ner 600 miljoner kronor i denna butiken som är deras egen.
De fick välja plats först när centrumet byggdes och valde den sämsta platsen, Willy’s högg snabbt den bästa därefter.

Man blir typ deprimerad av att gå in i den butiken, både Willys och ICA Maxi är knökfulla av människor medans på Coop är det ett tiotal kunder där samtidigt.
Har nog aldrig sett dem ha mer än en kassa öppen, man ser aldrig någonsin någon ur personalen inne i butiken, alla är samlade vid självscanningen, några står utanför och försöker ragga medlemmar efter att folk har handlat.

Coop har ett gammalt förlegat sätt att sälja, de tror att om folk får gå runt och blir förbannade för att de inte hittar worchestersåsen så kommer de ser fler varor i butiken och spendera mer pengar.
Men det är precis tvärtom, folk ruttnar och drar därifrån.

Hmm, bläddrade runt bland riktigt gamla artiklar och hittade artiklar om OBS i Rotebro utanför Stockholm. Att det var också en satsning som alla skakade på huvudet åt.
Att den butiken skulle få slå igen ganska snart.
KF/COOP hade dock de större ekonomiska resurserna i botten för att gå iland med
byggkostnaderna och att få snurr på verksamheten.

Någon nedläggning av OBS blev det inte. Trots olyckskorparna, så överlevde OBS i Rotebro även de dåliga åren då på 1990-talet.

Folk åkte från när och fjärran till OBS. Bussresor ordnandes främst från städerna i Norrland och folk härdade ändå ut de långa resorna.

Och det var tidvis så tjockt av folk att lokalborna blev irriterade.

Alltså som man idag åker till GEKÅS i Ullared utanför Varberg.
Citera
2026-07-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Detta är definitivt inte mitt ämne men tycker ändå att jag bör kasta in en BRASK-lapp här:

MSN har fel, viisst finns det säkert många COOP affärer som just nu går dåligt.

COOP är ett kooperativ, inte ett AB eller HB eller något sådant.
Kooperativt betyder medlemsägt, ägt av medlemmarna alltså.
Alltså rent tekniskt juridiskt så kan inte COOP gå i konkurs, med mindre än att samtliga medlemmar i COOP röstar för att sätta föreningen i konkurs.

Tingsrätten kan dock avslå en sådan begäran, och istället sätta COOP under tvångsförvaltning.
Tingsrätten har tex en möjlighet att neka en konkursbegäran om det finns tillräckligt med
likvida medel att täcka löner och leverantörsskulder osv.

Det är inte såsom i somliga skitländer att företag kan konkursas utan vidare och att ägarna
rymmer med pengarna, och lämnar alla andra i sticket.
Tex Turkiet.

Hmm, bläddrade runt bland riktigt gamla artiklar och hittade artiklar om OBS i Rotebro utanför Stockholm. Att det var också en satsning som alla skakade på huvudet åt.
Att den butiken skulle få slå igen ganska snart.
KF/COOP hade dock de större ekonomiska resurserna i botten för att gå iland med
byggkostnaderna och att få snurr på verksamheten.

Någon nedläggning av OBS blev det inte. Trots olyckskorparna, så överlevde OBS i Rotebro även de dåliga åren då på 1990-talet.

Folk åkte från när och fjärran till OBS. Bussresor ordnandes främst från städerna i Norrland och folk härdade ändå ut de långa resorna.

Och det var tidvis så tjockt av folk att lokalborna blev irriterade.

Alltså som man idag åker till GEKÅS i Ullared utanför Varberg.
Och du anser att Coop är en fungerande verksamhet i dag? De säljer ut saker för att överleva dagen. Och har gjort så länge.
Citera
2026-08-28, 14:46
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och du anser att Coop är en fungerande verksamhet i dag? De säljer ut saker för att överleva dagen. Och har gjort så länge.
Ja, i våras sålde Coop ut sin bank, Medmera, till norskt kapital. Banken var en efterträdare till KF sparkassa, som bildades för att samla kaptal till KF. Medmera sysslar mest med blancolån. Ackja. så kan det gå, KF var från början helt mot krediter.
KF har också just sålt ut tidningen VI, tillträde för Egmont 1 sept. Vi hette från början Konsumentbladet med tips för hushållet, nu blir Vi systertidning till Kalle Anka. Ackja igen.
KF köpte Netto och byggde om butikerna till Coop. Det gick sådär. Då lanserades Xtra som en lågpriskanal, det som Netto kunde ha blivit. Det har också gått sådär, och nu kommer ännu en omorganisation.
Bortsett från konferensdelen i Saltsjöbaden finns det bara butiker kvar att sälja av.
Hittills har Xtra ägts av respektive geografisk förening. Det har varit mycket stök med att placera ut särskild de gamla stormarknaderna i lokala föreningar, men nu vänder man 180 grader och för samman alla Xtra i ett gemensamt bolag. Varför då? Ge nya jobb till nyrekryterade chefer? Kanske. Men den konspiratoriske kan se det som en förberedelse till att sälja ut ännu en del. Vi har tyska ALDI och franska carrefour som tänkbara köpare.
Citera
2026-08-31, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta

Själv slutade jag handla där helt och hållet när de bojkottade israeliska varor och stödde Ship to Gaza. Jag fick även hela min familj och släkt att göra samma sak.

Mmm detta hände och alla klappade/gjorde handhjärtan
Citera
2026-09-01, 17:16
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Coop är desperata nu. De skickar massmejl om att "logga in och kolla din bonus". De gör allt för att få uppmärksamhet och visa att de lever.

De stödde Ship to Gaza och bojkottade israeliska varor. De visade var de står. Varken majoriteten av svenska folket eller invandrare som inte är muslimer står med Coop. De får stå där ensamma med sina palestina- och hamaskramare.

Låt 2027 bli året då Coop går i graven.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-09-01 kl. 17:20.
Citera
2026-09-01, 18:53
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Coop är desperata nu. De skickar massmejl om att "logga in och kolla din bonus". De gör allt för att få uppmärksamhet och visa att de lever.

De stödde Ship to Gaza och bojkottade israeliska varor. De visade var de står. Varken majoriteten av svenska folket eller invandrare som inte är muslimer står med Coop. De får stå där ensamma med sina palestina- och hamaskramare.

Låt 2027 bli året då Coop går i graven.

Man vet att man har idioter som chefer när företaget tar politisk ställning. Det KAN liksom inte gå vägen, speciellt i något så otroligt infekterat som Palestina/Israel frågan där motparterna fullkomligt hatar varandra med passion. Herregud....vad är det för jävla idioter? Man garanterar ju att förlora kunder på en sådan grej!

Men underhållande är det ändå. Det är alltid roligt när politiska dårar fastnar med kuken i brevlådan.
Citera
2026-09-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Man vet att man har idioter som chefer när företaget tar politisk ställning. Det KAN liksom inte gå vägen, speciellt i något så otroligt infekterat som Palestina/Israel frågan där motparterna fullkomligt hatar varandra med passion. Herregud....vad är det för jävla idioter? Man garanterar ju att förlora kunder på en sådan grej!

Men underhållande är det ändå. Det är alltid roligt när politiska dårar fastnar med kuken i brevlådan.
Vad har Coop med palestinafrågan att göra?

Jag som varit där med FM, är för övrigt propalestina, men det har väl inget med Coop att göra.
Citera
2026-09-01, 20:43
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad har Coop med palestinafrågan att göra?
Jag som varit där med FM, är för övrigt propalestina, men det har väl inget med Coop att göra.

Gå och informera dig. Du verkar sakna viss kunskap i ämnet för att ens kommentera eller ifrågasätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in