Citat:
Ursprungligen postat av
Oelback
Har ingen aning om Runar har flyttat tillbaka till Norge. Men han har sina skäl att låtsas bo kvar här. Dels för att kunna fortsätta swishtiggandet, men också för att han blir fattigpensionär om 8 år.
Runar har ju gjort allt för att slippa betala inkomstskatt i Sverige och därför lär det knappast finnas någon intjänad inkomstpension eller premiepension att hämta. Men eftersom han levt här i närmare 40 år har han rätt till svensk garantipension.
Problemet för Runar är att han måste bo kvar i Sverige för att få pengarna utbetalda. Om han skulle flytta tillbaka till Norge upphör rätten till svensk garantipension helt. Och för att få rätt till norsk folkpension måste han folkbokföra sig och bo i Norge i minst fem år.
Paret som äger villan där Runar är skriven är välbärgade. De byggde om kåken för rätt många år sedan för att kunna hyra ut underdelen. Den består av två lägenheter. Mannen i huset är företagsläkare och kvinnan i huset arbetar med fastighetsfrågor åt svenska kyrkan. De är med andra ord inte helt borta i huvudet. Kvinnan i huset är dessutom engagerad i såväl humanistiska frågor samt engagerad i HBTQUI-frågor. Anledningen till det vet jag inte, men jag fick en känsla av att dera unga vuxna dotter också är det... men det är en spekulation enbart baserad på visuella fakta. Hursomhelst så ser jag ingen som helst anledning till att Runar skulle stå ut i mer än tre sekunder i deras sällskap privat. Eller vice versa. Och det finns ingen som helst koppling mellan ägarna av huset och Runar på sociala medier. De verkar inte umgås alls privat, varför Runar helt enkelt har varit en hyresvärd och därmed förväntas betala hyra.
En hyra för ett rum i en källare i en villa på Essingen, med sjötomt, torde ligga någonstans mellan 13 och 18,000 kronor i månaden. Lite beroende på vad som ingår i priset. Det är ändå en slant som Runar inte har. Varför ger man ens Runar pengar? Han skriver ju bara samma dynga varje dag. Nåväl, jag tänkte ett tag att ägarna kanske lät Runar bo där gratis av humanistiska skäl, men jag tvivlar starkt på det. Vem orkar ha Runar springande på sin tomt varje dag om man inte får betalt för det? Enda chansen är väl att han har lurat i paret att han väntar på en stor summa pengar vilken dag som helst och då ska han betala hyran för tre år i förskott. Men, jag tror ägarna är för smarta för detta, varför Runar inte hade något annat val än att flytta hem till Oslo.