2026-09-01, 19:44
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Cannabis är extra problematiskt då man kan se det på tester långt efter ruset. Och visst kan arbetsgivare fortsätta testa i ett land där det var lagligt,men varför skulle de göra det? Arbetsgivaren har då lika lite med om en anställd har tagit ett par glas eller rökt en joint på helgen.

Det jag menade är att arbetsgivares drogtester testar nog för fler saker än cannabis.

Amfetamin, Kokain etc etc - så även om cannabis blir lagligt så kommer nog inte drogtesterna att sluta i och med det.
Citera
2026-09-01, 19:45
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Det är väl redan känt sedan länge att sådana polisanmälningar läggs ner rätt omgående, var väl volvo trucks eller vilka det var som polisanmälde sina anställda efter positiva prov ( kan vart annat företag har för mig de va volvo) utan att det leder till ett skit från polismyndigheten. Så rent spontant - nej jag skulle inte vara särskilt oroad om min arbetsgivare skulle polisanmäla mig.

Det är helt upp till var och en.

Med det sagt, om de testar och den anställde testas positiv - ser inget fel att neka anställning.
Citera
2026-09-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Det är ingen rättighet att få arbeta på ett privat företag. Så enkelt är det.

Jo men nu pratar vi ju inte bara om privata företag utan även statliga myndigheter och annan offentlig verksamhet. Sluta vara så trångsynt.
Citera
2026-09-01, 19:46
Avstängd
Citat:
Det är ingen rättighet att få arbeta på ett privat företag. Så enkelt är det.

Tror du Apple och Space X håller på med sånt här trams? Tror du Elon Musk skulle bry sig om att du röker gräs på fritiden om du levererar på jobbet.. ?
Det är 2026 inte 90 talet.
Citera
2026-09-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Tror du Apple och Space X håller på med sånt här trams? Tror du Elon Musk skulle bry sig om att du röker gräs på fritiden om du levererar på jobbet.. ?
Det är 2026 inte 90 talet.

I sverige är det fortfarande ~1985-1990, sverige är som bekant - lite efter.
Citera
2026-09-01, 19:48
Medlem
Det har ju blivit så pga alla invandrare och massinvandringen.

I andra kulturer är det helt okej med droger.
Men det är inte okej i Sverige.

Fler borde ha drogtester pga alla invandrare.
Citera
2026-09-01, 19:55
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockjrEwing
Mycket bra, pundare skall jagas!
ICA jagar inte pundare med detta. Man vill undvika att anställa dem.

Om man polisanmäler personer som testar positivt är en annan sak.
Citera
2026-09-01, 19:57
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
patetiskt, varken våra poliser, vår riksdag eller regering drogtestas men man har det som krav för ica personal!? LÖJLIGT!

To be fair så testas också folk långt uppåt i hierarkin innan anställning. Iallafall på vissa håll.
Citera
2026-09-01, 20:00
Medlem
ICA har officiellt en strängare arbetspolicy än Riksdagen
Att drogtesta politiker är integritets kränkande och hotar deras rätt till privatliv
Många politiker & jurister hävdar att det är bäst att inte göra så, så bäst att göra det

Inför drogtester på politiker nästa!
Citera
2026-09-01, 20:02
Medlem
Citat:
Det jag menade är att arbetsgivares drogtester testar nog för fler saker än cannabis.

Amfetamin, Kokain etc etc - så även om cannabis blir lagligt så kommer nog inte drogtesterna att sluta i och med det.
Det var lite det jag menade med att cannabis är extra problematiskt. Det är inga problem att bruka amfetamin och kokain sporadiskt utan att arbetsgivaren får reda på det pga det går snabbt ur kroppen och det gör inte cannabis.
Citera
2026-09-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Det har ju blivit så pga alla invandrare och massinvandringen.

I andra kulturer är det helt okej med droger.
Men det är inte okej i Sverige.

Fler borde ha drogtester pga alla invandrare.
Haha ett nästan halsbrytande resonemang. Bejerot har skapat svenskens syn på droger. Inte invandrare. Och FYI har Tyskland rätt mkt invandrare också.
Citera
2026-09-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
To be fair så testas också folk långt uppåt i hierarkin innan anställning. Iallafall på vissa håll.

Ok vilka håll tänker du på då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in