2026-09-01, 16:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag tänkte mest på att SE menar att något av GM-signalementen kan gälla honom själv (inte just att det var HH:s presskonferens). Det verkar han säga från början.

Ja, det är det jag sagt hela tiden.

Han menar att ”något” GM-signalement som lämnats gäller honom. Men när han ringer in den 1 mars måste han förstå att det inte är det som polisen fastnat för, eftersom SE säger ”mörk rock” medan Holmér just sagt blå jacka.

Citat:
Det är ju väldigt kortfattat det som AL plitade ned .

Det finns fortfarande en oförenlig diskrepans mellan Holmérs jacka och den rock som SE själv refererar till. Ändå ringer han in direkt efter att Holmér nämnt jackan.

Holmér säger också att GM var 30–45.

Det träffar SE väldigt dåligt helt enkelt, och det vore sinnesrubbat av SE att tro att väktarna skulle reagera på det signalementet bara för att en generisk detalj (keps) råkade matcha. Gubbkepsar var mycket vanligare då och var ungefär lika vanliga som mössa idag.

Handledsväskan nämns ej. Glasögon nämns ej. Åldern stämmer ej. Längden stämmer ej. Ytterplagget stämmer ej.

SE har bristande verklighetskontakt om han tror att väktarna omedelbart ska ringa polisen efter att ha hört Holmérs signalement.
Citera
2026-09-01, 16:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Han menar att ”något” GM-signalement som lämnats gäller honom. Men när han ringer in den 1 mars måste han förstå att det inte är det som polisen fastnat för, eftersom SE säger ”mörk rock” medan Holmér just sagt blå jacka.

Det finns fortfarande en oförenlig diskrepans mellan Holmérs jacka och den rock som SE själv refererar till. Ändå ringer han in direkt efter att Holmér nämnt jackan.

Det träffar SE väldigt dåligt helt enkelt, och det vore sinnesrubbat av SE att tro att väktarna skulle reagera på det signalementet bara för att en generisk detalj (keps) råkade matcha. Gubbkepsar var mycket vanligare då och var ungefär lika vanliga som mössa idag.

Handledsväskan nämns ej. Glasögon nämns ej. Åldern stämmer ej. Längden stämmer ej. Ytterplagget stämmer ej.

SE har bristande verklighetskontakt om han tror att väktarna omedelbart ska ringa polisen efter att ha hört Holmérs signalement.
Jag tolkar det som att SE sett på TV där ett signalement passar bättre in på honom och att det är därför han tar upp det med polisen i sitt tips om mannen i gränden.
Citera
2026-09-01, 16:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
LP var alltså inte kontaktbar enligt AH.

Kan det vara så att Engström helt enkelt ljuger om sitt LP-snack, jag tror faktiskt det.

Begrunda det du med.
Visst kan du fantisera om att SE ljuger när det inte passar in på dina förutbestämda slutsatser.

Själv har jag inga problem med att efterspelsvittnet SE hörde LP säga "mörkblå täckjacka" på mordplatsen.
Citera
2026-09-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Var kommer uppgiften om 30-40 sekunder ifrån? Är det verkligen något vittnena berättar om?

Att LP pratade verkar vara samstämmigt från flera vittnen.

Att LP därför inta kan ha sagt "mörkblå täckjacka" på mordplatsen är således en korkad slutsats eftersom hon också upprepar detta på Sabbatsberg.

Inget vittne har vad jag vet beskrivit LP som "hysterisk" utan de beskriver en kvinna i chock långt senare än 30-40 sekunder efter mordet.

Efterspelsvittnet SE har därför haft goda möjligheter att höra LP säga "mörkblå täckjacka". Det har han dessutom uppgivit i förhör, så där behöver vi inte gissa.

Dom får nästan alla frågor angående LP och hur dom upplevde trottoaren, detta gäller dom tidiga vittnena..

Skulle påstå att samtliga beskriver LP på ett liknade hysteriskt sätt

Det var ett klipp på Youtube som gick genom dessa vittnen för att belysa vad dom ser o märker på brottsplatsen när dom anländer..

Men detta förändrar ju ingenting för dig väl ?

Eller är du inne på att LP inte är hysterisk första minuterna?
Citera
2026-09-01, 16:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Helin till Hage i HR: Vi hade ett vittne (Engström) här alldeles nyss innan du kom in, om jag minns rätt sa han att han var först framme och att han hade pratat med Lisbeth Palme, har du iakttagit en sån man?
Hage:

Det stämmer också med det AD berättade i det tidiga Morgonekot den 1 mars. Det var två yngre flickor och en ung man som var först på platsen. Det närmaste SE-liknande, enligt AD, var mannen i långrock som sprang in i gränden.

Att Engström ljuger är nog de flesta överens om (utom möjligen MOPspanaren), frågan är varför han ljög och varför han skapade sin förväxlingshistoria?
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-09-01 kl. 17:03.
Citera
2026-09-01, 17:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom får nästan alla frågor angående LP och hur dom upplevde trottoaren, detta gäller dom tidiga vittnena..

Skulle påstå att samtliga beskriver LP på ett liknade hysteriskt sätt

Det var ett klipp på Youtube som gick genom dessa vittnen för att belysa vad dom ser o märker på brottsplatsen när dom anländer..

Men detta förändrar ju ingenting för dig väl ?

Eller är du inne på att LP inte är hysterisk första minuterna?
Du skrev att många vittnen beskrev LP som hysterisk 30-40 sekunder efter mordet.

Det finns det inga belägg för.

Att LP var chockad någon halv minut efter att hon pratat med SE om "mörkblå täckjacka"? Samtalet blir inte omöjligt på grund av att vittnen berättar om hur LP uppträdde de första minuterna. Att hon pratade en hel del på mordplatsen är många vittnen eniga om.

Att SE dessutom återger vad LP berättar på Sabbatsberg stärker SEs vittnesutsaga.

Jag vänder mig mot att de som ivrar för att SE är mördaren glider och hittar på nya ord och lägger dem i munnen på vittnen. Ordet "hysterisk" är bara ett exempel.
Citera
2026-09-01, 17:12
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Dock är HH:s presskonferens full av förbehåll : troligen mörkblå täckjacka, troligen keps.

Det känns inte alls som att polisen satt sitt slutliga signalement, speciellt inte med de luddiga uppgifter som kommit under natten.

Men kepsen, om SE hade en sån - det kan i mina ögon vara en trigger.

Om han var GM och hade en keps på sig så skulle han kunna tänka att det börjar brännas, de tror inte längre på enbart en ung barhuvad kille i täckjacka, kommer kepsen så kan fler detaljer komma vartefter ...
Citera
2026-09-01, 17:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Helin till Hage i HR: Vi hade ett vittne (Engström) här alldeles nyss innan du kom in, om jag minns rätt sa han att han var först framme och att han hade pratat med Lisbeth Palme, har du iakttagit en sån man?
Hage:

Det stämmer också med det AD berättade i det tidiga Morgonekot den 1 mars. Det var två yngre flickor och en ung man som var först på platsen. Det närmaste SE-liknande, enligt AD, var mannen i långrock som sprang in i gränden.

Att Engström ljuger är nog de flesta överens om (utom möjligen MOPspanaren), frågan är varför han ljög och varför han skapade sin förväxlingshistoria?
Jag är inte alls övertygad om att SE ljuger, förutom att han försöker placera sig närmare mordet än han var. Att SE inte berättar om sitt besök på Bohemia kan ses som en form av lögn, men som tur är har flera olika vittnen sett honom där inne.

Efterspelsvittnet SE är ingen gåta direkt. Att tro att mördarjakten ska begränsas bara till kända vittnen är dock en gåta för mig.
Citera
2026-09-01, 17:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
LP var alltså inte kontaktbar enligt AH.

Kan det vara så att Engström helt enkelt ljuger om sitt LP-snack, jag tror faktiskt det.

Begrunda det du med.
AH uppger att LP svarade på frågan om var gm tog vägen.
Då är man per definition kontaktbar.

Det är faktiskt krångligare om han har ljugit om det. Då får man anta att han hade tur med att LP faktiskt uppgav mörkblå täckjacka. Tur med att ingen annan tog på sig att ställa den frågan i det skedet. Tur med att AH uppger att LP svarade på samma sätt SE ljög om. Och tur med att polisen faktiskt sprang iväg utan att ha fått LPs signalementsuppgifter.

Det är för mycket tur i rad. Och det utan att man tar med turen att ingen frågar LP om detta. För som gm är det en för jävla dum lögn. Den är för lättkontrollerad.
Senast redigerad av Faderlig 2026-09-01 kl. 17:53.
Citera
2026-09-01, 17:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
AH uppger att LP svarade på frågan om var gm tog vägen.
Då är man per definition kontaktbar.

Det är faktiskt krångligare om han har ljugit om det. Då får man anta att han hade tur med att LP faktiskt uppgav mörkblå täckjacka. Tür med att ingen annat tog på sig att ställa den frågan i det skedet. Tür med att AH uppger att LP svarade på samma sätt SE ljög om. Ochntur med att polisen faktiskt sprang iväg utan att ha fått LPs signalementsuppgifter.

Det är för mycket tur i rad. Och det utan att man tar med turen att ingen frågar LP om detta. För som gm är det en för jävla dum lögn. Den är för lättkontrollerad.

Var helt säker på att detta inlägg kommer att vara bortglömt om 20 minuter hos vissa skribenter här i tråden.
Citera
2026-09-01, 17:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du skriver :
"Du kanske även minns att enbart sagt sig ha hört en "avgasknall".. vilket vi inte vet om det skulle ha varit det sista skottet, eller något annat. Kanske är det en lögn t.o.m."

* Om han nu hör detta och det inte är skotten , vad tror du oddsen är att det är en helt oberoende kraftig avgasknall som inte har något med Palmemordet att göra - just på den platsen så nära inpå mordet/mordplatsen ? 1 på 1000 ? (Att han i så fall skulle märka den men inte LP som står och gormar 20 meter bort utifall det är 50 sekunder efter mordet)

* Om han nu inte hör det utan ljuger : Vi började med att jag sa att jag trodde att han ljög i domstol , och nu ska du försvara det med vad - att han ljög ? Inget bra försvar i så fall , eller kanske "logiskt feltänk" ?

Du får tro vad du vill, jag skriver vad JAG tror och hur jag uppfattar det

PS ... utan en massa tillrättalägganden och von-oben-attityd - utom ibland när andra gör det

Du blandar ju ihop tiden för skotten och när han tittar på klockan!
5-6 sekunder efter klocktittandet så är han framme vid mordplatsen(vilket är det jag kommenterat)... där detta kan vara sanning även om avgasknallen är ett påhitt.

Orsaken till klocktittandet kan i sig också vara ett påhitt och att det snarare handlade om tidsmöjligheten att stanna till där framme där något hänt o.s.v.

Vi har inget stöd i att någon annan talar om en avgasknall men det går ändå inte att dra slutsatsen.

Det finns ett antal alternativ här.

Ur GM-perspektivet så har han ljugit om allt här och som du är inne på både fortsätter och komma med nya lögner.
Citera
2026-09-01, 17:34
Medlem
Berit85s avatar
Är det bara jag som får känslan, när jag läser artiklarna, att Skandiamannen kanske var en flamboyant mördare som ville åka dit - medvetet eller undermedvetet - eller åtminstone kanske borde ha åkt dit?

- och att utredare inte riktigt ville "ge" honom det nöjet, den berömmelsen?

Jag har arbetat i väldigt många år med människor som arbetar med människor, hyfsat nära kriminalvården. En sak jag har tagit med mig, är att folk i allmänhet är väldigt känslostyrda - specifikt när det kommer till behandlingen av den enskilde individen.

Skandiamannen var en enskild individ. Han kanske var lite för ivrig, för "på". Visst luktar det statlig cover up lång väg, men frågan är: varför? Kanske hade Skandiamannen som mördare gjort Sverige mer illa än rykten om att det var staten som mördade Palme?

Prestige, är också ett ord som kommer till ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in