2026-09-01, 13:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej.

Föräldrarna som assistenter i egen regi har samma skyldigheter enligt LSS. Regionen hade också kunnat ta hjälp av hemsjukvården genom SIP. Det finns också ett föräldraansvar enligt föräldrabalken.

Vården MÅSTE få den information som behövs för en god och säker vård. Om föräldrar hindrar eller omöjliggör det återstår till slut bara orosanmälan.
Och då är vi åter tillbaka till missvisningen.

Vården är de som har haft fel. Det bekräftas av Thomas i tv4 intervjun. Båda föräldrarna har haft rätt.

Du fortsätter tjafsa om detta
Citera
2026-09-01, 13:02
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vården kunde när de var oförstående till uppgifter om att det var stor skilnad i förmåga att äta och förbättring i mående under sommar jämnfört med andra tider på året sett till att det under ett antal veckor under sommar resp dålig period likt inom slutenvård krävt en fullständig " journal" gällande allt intag och dagliga aktiviteter , hur sömn varit osv för att kunna se ett mönster
”Slutenvård” i hemmet används faktiskt mer och mer till barn med anorexi. Föräldrar kan få vabba i månader för att konsekvent övervaka alla noggrant vägda måltider, tydligt matschema och dagbok etc.

Det borde rimligen kunna gå att (rent hypotetiskt) ha genomfört liknande scenario här.. men tyvärr tror jag att det hade krockat med att flickan har vård från två olika verksamheter, sen LSS i hemmet på det. Sen om vården (då menar jag Örebro) inofficiellt redan fått känslan av att mammans bild av symptomen inte stämmer - då skulle ju ett sånt upplägg vara meningslöst.
Citera
2026-09-01, 13:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du fortsätter tjafsa om detta
Ett resonemang gällande juridiska och medicinska sakfrågor är inte ”tjafs”.
Citera
2026-09-01, 13:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
”Slutenvård” i hemmet används faktiskt mer och mer till barn med anorexi. Föräldrar kan få vabba i månader för att konsekvent övervaka alla noggrant vägda måltider, tydligt matschema och dagbok etc.

Det borde rimligen kunna gå att (rent hypotetiskt) ha genomfört liknande scenario här.. men tyvärr tror jag att det hade krockat med att flickan har vård från två olika verksamheter, sen LSS i hemmet på det. Sen om vården (då menar jag Örebro) inofficiellt redan fått känslan av att mammans bild av symptomen inte stämmer - då skulle ju ett sånt upplägg vara meningslöst.
Det har inte ens framkommit tillstymmelse till vårdplan. Min gissning är att ansvarige läkare inte ens har försökt.
Citera
2026-09-01, 13:13
Medlem
Citat:
Nej.

Föräldrarna som assistenter i egen regi har samma skyldigheter enligt LSS. Regionen hade också kunnat ta hjälp av hemsjukvården genom SIP. Det finns också ett föräldraansvar enligt föräldrabalken.

Vården MÅSTE få den information som behövs för en god och säker vård. Om föräldrar hindrar eller omöjliggör det återstår till slut bara orosanmälan.
Ja , föräldrar som är assistenter måste vara mycket klara över att de under arbetstid har ett uppdrag och utföra detta på samma sätt som om de hade gjort pass hos någon annans barn. Hemsjukvård har inte nämnts i detta så uppenbarligen har de inte varit inblandade i något kring vården , Ibland är ju hemsjukvård inblandad i att koppla dropp men här sköttes ju allt av förälder .
Citera
2026-09-01, 13:14
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ett resonemang gällande juridiska och medicinska sakfrågor är inte ”tjafs”.
Du tjafsar, och du har fel.

LVU skedde inte för att föräldrarna inte rapporterade in korrekt utan det skedde över att vården gjorde dem till syndabockar och SoC samt domstol grovt misskötte deras arbete.
Citera
2026-09-01, 13:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du tjafsar, och du har fel.

LVU skedde inte för att föräldrarna inte rapporterade in korrekt utan det skedde över att vården gjorde dem till syndabockar och SoC samt domstol grovt misskötte deras arbete.
Skälen för LVU framgår av domskälen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja , föräldrar som är assistenter måste vara mycket klara över att de under arbetstid har ett uppdrag och utföra detta på samma sätt som om de hade gjort pass hos någon annans barn. Hemsjukvård har inte nämnts i detta så uppenbarligen har de inte varit inblandade i något kring vården , Ibland är ju hemsjukvård inblandad i att koppla dropp men här sköttes ju allt av förälder .
Hemsjukvården har av allt att döma inte varit inblandad. Jag tog upp den som ett möjligt alternativ till LSS-insatser. Både LSS på heltid och hemsjukvård blir tårta på tårta. Poängen är att det finns flera olika sätt att tillse att vården får den information som behövs.
Citera
2026-09-01, 13:23
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Det har inte ens framkommit tillstymmelse till vårdplan. Min gissning är att ansvarige läkare inte ens har försökt.
Nej, jag håller med dig. Frågan är varför.. Min teori kvarstår kring att Ekstav tidigt frångått normal praxis i hantering av Elsas vård och att det därför inte "gick" att upprätta en vårdplan utan att det skulle hamna på bordet. Därför har man troligen så långt som det gått försökt att hantera vården inom deras egna sjukhus fyra väggar... och tillslut blir situationen ohållbar och då vänder man sig till socialtjänsten.

Mamman skriver på IG:

Det finns några få som står upp för, fastän de inte är tvungna. Tack för dig, Lars Ekstav. Elsas läkare. Tack, Som jag önskar att du aldrig ska behöva erfara vidden av att ha fått en läkare som du, men jag önskar ändock att du ska förstå din betydelse för oss. Tack för att vården för dig varken är svart eller vit, den består av nyanser och i det möter du individen, oss. Tack för att du med ödmjukhet lyssnar, beslutar och omfamnar, så väl vår fysiska hälsa, som den mentala. Tack för att du med din person, kunskap och ödmjukhet inför-,även, din okunskap gör oket lättare att bära och luften något lättare att andas.

Länk till inlägget: https://www.instagram.com/p/CLaF3KXhtNy/
Senast redigerad av PaleontologistKid 2026-09-01 kl. 13:25. Anledning: Tillägg
Citera
2026-09-01, 13:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Skälen för LVU framgår av domskälen:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Hemsjukvården har av allt att döma inte varit inblandad. Jag tog upp den som ett möjligt alternativ till LSS-insatser. Både LSS på heltid och hemsjukvård blir tårta på tårta. Poängen är att det finns flera olika sätt att tillse att vården får den information som behövs.
Du förstår att motiveringen som står inte är detsamma som beslutet var motiverat va?
Citera
2026-09-01, 13:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du förstår att motiveringen som står inte är detsamma som beslutet var motiverat va?
Jag tänker inte svara på mer nonsens från dig.
Citera
2026-09-01, 13:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Nej, jag håller med dig. Frågan är varför.. Min teori kvarstår kring att Ekstav tidigt frångått normal praxis i hantering av Elsas vård och att det därför inte "gick" att upprätta en vårdplan utan att det skulle hamna på bordet. Därför har man troligen så långt som det gått försökt att hantera vården inom deras egna sjukhus fyra väggar... och tillslut blir situationen ohållbar och då vänder man sig till socialtjänsten.

Mamman skriver på IG:

Det finns några få som står upp för, fastän de inte är tvungna. Tack för dig, Lars Ekstav. Elsas läkare. Tack, Som jag önskar att du aldrig ska behöva erfara vidden av att ha fått en läkare som du, men jag önskar ändock att du ska förstå din betydelse för oss. Tack för att vården för dig varken är svart eller vit, den består av nyanser och i det möter du individen, oss. Tack för att du med ödmjukhet lyssnar, beslutar och omfamnar, så väl vår fysiska hälsa, som den mentala. Tack för att du med din person, kunskap och ödmjukhet inför-,även, din okunskap gör oket lättare att bära och luften något lättare att andas.

Länk till inlägget: https://www.instagram.com/p/CLaF3KXhtNy/
Ja, och Ekstav har ju också sagt i radio att det händer att man tar i lite extra när det gäller läkarintyg för LSS. Sedan har det uppenbarligen skurit sig mellan dem.
Citera
2026-09-01, 13:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag tänker inte svara på mer nonsens från dig.
Det har du sagt många gånger, även att nu ska du lämna tråden och sen kryper du tillbaka för att raljera vidare i tråden.

Varje gång har det vart när det är uppenbart att du faktiskt inte vet vad du argumenterar om och på något vis är det andra användares fel att du inte har den förmågan.

Att besluts har gjorts betyder inte att de hade giltiga skäl till att göra beslutet. Det blir en laglös handling inne i domstolen. det är en rättsskandal per definition. Du kan inte använda det beslutet som ett argument för vad föräldrarna skulle gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in