2026-09-01, 08:02
Medlem
GanskaRoligts avatar
Nu är han igång igen med förnekandet av den svenska etniciteten.

https://www.friatider.se/akesson-spelar-ingen-roll-om-svenskarna-blir-bruna

Fråga: ”Den etniska svenskheten får inte bli en minoritet. Hur ser du på det?”

Åkesson: ”Jag håller inte med.”

Svenskhet handlar enligt Åkesson och SD enbart om värderingar, normer och sociala koder. Men kommer inte just detta från ursprungsbefolkningen svenskar som har bott i Sverige i tusentals år? Kan detta upprätthållas av invandrare från Afrika, Asien och Mellanöstern?
Citera
2026-09-01, 08:23
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt

Svenskhet handlar enligt Åkesson och SD enbart om värderingar, normer och sociala koder. Men kommer inte just detta från ursprungsbefolkningen svenskar som har bott i Sverige i tusentals år? Kan detta upprätthållas av invandrare från Afrika, Asien och Mellanöstern?

Finns det någon seriös källa
Citera
2026-09-01, 08:31
Avslutad
Dom vet isåfall inte vilka inom befolkningen som är svenskar med andra ord.
Citera
2026-09-01, 08:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Nu röstade jag på SD enbart 2014 men man undrar onekligen vad som fan hände. Vi vet ju att de är köpta/kontrollerade av Israel, men hur kunde SD-ledningen så totalt överge all sin politik, alla värderingar. Det är i mina ögon ett mysterium.

Hade han sagt så om Israel, Algeriet, Zimbabwe eller vilket annat icke-vitt, kristet land som helst så hade folkmordsstämpel dunkat som en kulspruta.

Nu är det snart val, hoppas att av alla de som tänkt sig rösta på SD att det det finns tillräckligt många som istället väljer AfS. Bor man i Örebro så väljer man Örebropartiet och Allard i riksdagsvalet.
Citera
2026-09-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Finns det någon seriös källa

Länken går till ett filmat klipp på Åkesson, taget från SD-vänliga Riks.

Det är väl skit samma om det är Fria Tider eller Proletären som länkar till det?

Eller måste det vara DN för att du skall titta på det?
Citera
2026-09-01, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt

Då föredrar jag Örebropartiets linje:

Citat:
Inget annat folk ska någonsin kunna göra anspråk på Sverige. Det här är vårt land.

Svenskar finns. Inte enbart som en kulturell företeelse, svenskar existerar som folk, som en etnicitet.

Vi är ett folk som formats över tusentals år. Det är ett faktum som inte kan negligeras.

https://www.orebropartiet.se/var-politik/demografi/

Är jag helt ute och cyklar om jag gissar att majoriteten av SD-väljarna tycker mer som ÖP än som JÅ i den här frågan?
Senast redigerad av LeTeigneux 2026-09-01 kl. 08:58.
Citera
2026-09-01, 09:01
Medlem
Hardstekts avatar
Jag var med och tog sd till riksdagen. Jag kommer aldrig rösta på dom igen.

Vem fan vill rösta på ett parti som tycker det är rimligt att snaska moderatkotte.
Citera
2026-09-01, 09:03
Medlem
heliotrops avatar
Vad är elefanten i rummet? Jag är varken nazist eller särskilt långt ut till höger men en svensk är en vit person.
Citera
2026-09-01, 09:04
Medlem
Rätta mig gärna om jag har fel, men jag upplever att partiledarens retorik har blivit mer rörlig och ibland motsägelsefull. I vissa sammanhang betonas att "vi alla är lika", medan det i nästa stund talas om att "vi är olika", följt av förtydliganden kring vad som egentligen menades. Det ger ett intryck av att han svänger fram och tillbaka och korrigerar sina egna uttalanden.

Är detta något som diskuteras internt inom partiet, eller är det bara min personliga tolkning?

Ett strategiskt syfte med att använda formuleringar som "alla kan bli svenskar" kan vara att bredda partiets appell. Det är ett budskap som kan tas emot positivt av väljare med utländsk bakgrund som identifierar sig som svenska och som röstar på SD. Genom att inkludera denna grupp kan partiet lättare behålla och attrahera nya väljare.

Detta speglar också hur partiets medlemsbas har förändrats över tid. Tidigare var det mycket ovanligt med partimedlemmar som hade invandrarbakgrund, men i takt med att partiet har vuxit har detta blivit betydligt vanligare och mer normaliserat. Det sociala stigmat kring att stödja eller engagera sig i partiet har också minskat.

Att retoriken anpassas ligger i linje med denna utveckling. Det kan tolkas som en medveten pragmatisk förflyttning, eller som att partiledningen har intagit en mer moderat hållning i takt med det allmänna politiska läget. Denna upplevda kursändring mot en mer balanserad framtoning har, som bekant, även kritiserats av mer radikala partier som Alternativ för Sverige (AfS).
Senast redigerad av L.o.a 2026-09-01 kl. 09:11.
Citera
2026-09-01, 09:24
Medlem
Alltså han har ju rätt? En etnisk svensk kille som fejkbryter på "ortensvenska" (ryser av obehag av fenomenet, måste ju handla om någon form av hjärnskada hos de som gör detta) och har gucci-keps beter sig ju tekniskt sätt mindre svenskt än en välintegrerad iraniner som pluggar på högskola och pratar bra svenska.
Har jag fel?
Citera
2026-09-01, 10:02
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Alltså han har ju rätt? En etnisk svensk kille som fejkbryter på "ortensvenska" (ryser av obehag av fenomenet, måste ju handla om någon form av hjärnskada hos de som gör detta) och har gucci-keps beter sig ju tekniskt sätt mindre svenskt än en välintegrerad iraniner som pluggar på högskola och pratar bra svenska.
Har jag fel?

Ja.

Det sitter djupare än så.

Ortensvennen har gått fel men har en Svensk grund att falla tillbaka till.
Grundvärderingar.

Iraniern är välputsad på ytan, anpassningsbar, men kan, och i ej få fall, samtidigt
ha en osvensk grundvärdering vilken t ex medger att denne utför ekobrott utan moraliska betänkligheter.

Sådant här lär man sig med tiden och snabbare ju mer blattar man har att göra med.
Citera
2026-09-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har jag fel?

Iraniern är trevligare, bidrar mer till samhället och jag umgås hellre med honom.

Men idioten med Guccikepsen är svensk och iraniern är det inte.

Felet många gör är att de verkar se "svensk" som synonym till "bra" och så är det ju inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in