2026-08-31, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Problemet är att hon inte springer bra i snabba lopp. Hon kanske skulle gå ned till 400m!

Nja. Hon sprang 1000m på 2.37 häromveckan, vilket bara är två sek från Lindhs svenska rekord och bättre än Malin Ewerlöf och Maria Akraka noterade på 1000m i karriären. Hon besegrade dessutom Carmen Cernjul och ett antal andra starka löpare i det loppet.
Citera
2026-08-31, 09:51
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Hur vet du det, känner du honom? Själv följer jag "allt för sverige", svenskamerikanerna har generellt mycket varma känslor för sitt ursprung. Det är det många andra generationens invandrare och "mixade" barn som har, antagligen pga en viss rotlöshet men också eftersom folkgrupp generellt är en stark identitet (även om svenskar kanske är svagare än italienare, kurd osv)

Han började lära sig svenska först när det började ställas frågor/kritik om avsaknaden av detta. Han låg nästan på Aregawi nivå. Ludmila E fixade språket omgående. Grabben har bara dollartecken i skallen. Han skippar Finnkampen, exempelvis. Ingen medial kritik om detta - vi hade segrat totalt om han varit med. Är han villig att göra militärtjänst i Sverige - tror knappast det.
Citera
2026-08-31, 13:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
De säger att Sverige förlorade herrkampen med en hundradel, men det hade väl blivit oavgjort annars?
Vad hade hänt då? En avgörande dragkamp?

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De hade räknat grensegrar, vet ej vilka som har flest.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Enligt Kajsa, Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Tror - men är inte 100 - att dom sa att Sverige hade fler grensegrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Enligt ett ai-verktyg vann Sverige 12 och Finland 10 grensegrar. Inte motiverad att dubbelkolla, eftersom det inte spelar nån roll-

Vilket värdelöst AI var det?
Mitt värdelösa AI sa
Totalt för herrarna vann Finland 11 grenar, Sverige vann 7 grenar, och 3 grenar slutade oavgjorda
Så jag var tvungen att räkna
14 F 3 O S 7

Kan tycka att de istället borde ha avgörandet i fairplay. Flest diskade per land förlorar.
Senast redigerad av gofigur 2026-08-31 kl. 13:34.
Citera
2026-08-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Vilket värdelöst AI var det?
Mitt värdelösa AI sa
Totalt för herrarna vann Finland 11 grenar, Sverige vann 7 grenar, och 3 grenar slutade oavgjorda
Så jag var tvungen att räkna
14 F 3 O S 7

Kan tycka att de istället borde ha avgörandet i fairplay. Flest diskade per land förlorar.
Beror på vad man menar med grensegrar. Jag tror att man räknar vem som har första platsen i grenen/stafetten, inte vem som har flest poäng i grenen. Och då har Sverige 14 grensegrare och Finland 8. Så lär i alla fall Kajsa ha räknat och hon borde veta.
Citera
2026-08-31, 14:46
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Beror på vad man menar med grensegrar. Jag tror att man räknar vem som har första platsen i grenen/stafetten, inte vem som har flest poäng i grenen. Och då har Sverige 14 grensegrare och Finland 8. Så lär i alla fall Kajsa ha räknat och hon borde veta.
JAHAAA!
Ja hon borde veta.
– Synd såklart att vi under söndagen tappar herrkampen, men fantastiskt att få vinna damkampen. När det gäller herrarnas match … vi kanske hade de där marginalerna med oss för tre år sedan när lagen hamnade på samma poäng och vi vann tack vare fler grensegrar. Nu hade vi den där hundradelen mot oss.
Så frågan blir om Kajsa vet skillnaden på grensegrar och grensegrare.
En liten liten skillnad i orden men med astronomisk skillnad i betydelse.

SKA DET VAR SÅ JÄVLA SVÅRT? Inte raketforskning direkt...
Citera
2026-08-31, 19:48
Medlem
Jag kör ett någolunda välmatat excelark varje finnkamp.
Vill ni ha någon speciell statistik så kan jag föröka plocka ut det.
Citera
2026-08-31, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoohye
Jag kör ett någolunda välmatat excelark varje finnkamp.
Vill ni ha någon speciell statistik så kan jag föröka plocka ut det.

Hör av er.
Citera
2026-08-31, 21:22
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Undrar hur Kajsa räknade?

Enligt de officiella reglerna för Finnkampen är det antalet grensegrar som avgör vid ett oavgjort resultat, inte antalet grensegrare.
Så här skiljer sig begreppen i detta sammanhang:

* Grensegrar (Det som räknas): Detta syftar på själva vinsterna i de olika grenarna. Det finns totalt 40 grenar (20 på herrsidan och 20 på damsidan, inklusive stafetter). Om Sverige vinner 21 av dessa 40 grenar har Sverige 21 grensegrar. Det är denna siffra som avgör vid lika poäng.
* Grensegrare (Personerna): Detta syftar på de individer som vinner. En enskild idrottare kan bli grensegrare i flera olika grenar under samma helg (till exempel genom att vinna både 100 meter, 200 meter och ingå i det vinnande stafettlaget).

Om man hade räknat unika "grensegrare" i stället för "grensegrar" skulle ett land missgynnas om deras absolut bästa stjärnor vann flera grenar var. Därför är det just antalet grensegrar (vunna grenar) som står i regelboken.
Så hundradelen var en bluff? För att få det verka vara mer spännande?
Fan, detta är raketforskning!

AI gav det svaret
Senast redigerad av gofigur 2026-08-31 kl. 21:36.
Citera
2026-08-31, 21:29
Medlem
Citat:
Undrar hur Kajsa räknade?

Enligt de officiella reglerna för Finnkampen är det antalet grensegrar som avgör vid ett oavgjort resultat, inte antalet grensegrare.
Så här skiljer sig begreppen i detta sammanhang:

* Grensegrar (Det som räknas): Detta syftar på själva vinsterna i de olika grenarna. Det finns totalt 40 grenar (20 på herrsidan och 20 på damsidan, inklusive stafetter). Om Sverige vinner 21 av dessa 40 grenar har Sverige 21 grensegrar. Det är denna siffra som avgör vid lika poäng.
* Grensegrare (Personerna): Detta syftar på de individer som vinner. En enskild idrottare kan bli grensegrare i flera olika grenar under samma helg (till exempel genom att vinna både 100 meter, 200 meter och ingå i det vinnande stafettlaget).

Om man hade räknat unika "grensegrare" i stället för "grensegrar" skulle ett land missgynnas om deras absolut bästa stjärnor vann flera grenar var. Därför är det just antalet grensegrar (vunna grenar) som står i regelboken.
Så hundradelen var en bluff? För att få det verka vara mer spännande?
Fan, detta är raketforskning!
Intressant. Var hittade du det? Länka gärna.
Citera
2026-08-31, 21:38
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Intressant. Var hittade du det? Länka gärna.
AI.
Ja, tänk om inte ens AI vet utan bara hittar på!?
Citera
2026-08-31, 21:47
Medlem
Citat:
AI.
Ja, tänk om inte ens AI vet utan bara hittar på!?
Jag har fått så många uppenbart felaktiga besked från AI så jag litar inte på information därifrån. När man påpekar för AI att uppgifter är felaktiga, så ber man bara om ursäkt och tackar för att jag rättat. Så för AI är det viktigt att ge ett svar, rätt eller fel, även när man inte har en aning. Gäller åtminstone gratisversionen på Google.
Citera
2026-08-31, 21:58
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Jag har fått så många uppenbart felaktiga besked från AI så jag litar inte på information därifrån. När man påpekar för AI att uppgifter är felaktiga, så ber man bara om ursäkt och tackar för att jag rättat. Så för AI är det viktigt att ge ett svar, rätt eller fel, även när man inte har en aning. Gäller åtminstone gratisversionen på Google.
Bra att veta!
Och det var gratisversionen på Google....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in