2026-08-31, 18:58
Medlem
Hej!

Hade nyligen ett möte med min chef där min agenda var att diskutera välmående & framtiden på företaget där jag ville lyfta några förslag som hade fått mig att jobba bättre. Vill inte gå in på detaljer, men min chef sa att han skulle kolla upp om det var möjligt med mitt förslag & återkomma.

Några veckor senare hade jag ett möte med chefen igen där han meddelade att det går väldigt dåligt för företaget och att dem inte ser min roll lika effektivt som dom hade förväntat. Därmed så tyckte han att det var bra om vi fick våra skilda vägar.

Jag hade aldrig som avsikt att sluta på företaget och jag hade flera gånger sagt till chefen att jag trivs väldigt bra med mitt nuvarande jobb, jag kan dock förstå hur min position inte är så lönsam & har vetat ett tag att det troligtvis kommer bli så här.

Jag förtydligade även för min chef att jag är nöjd men att jag förstår beslutet av att det inte är en så lönsam roll.

Jag har inte sökt några andra jobb & är inte i processen av att söka jobb & efter mötet blev jag ganska chokad av att höra det. Det kändes lite som att han hade lockat in mig för att säga upp mig själv & ansåg att det var ett perfekt tillfälle för det. Inte på ett dåligt sätt då han är den bästa chefen jag haft & är väldigt förstående.

Jag skickade ett mejl till han där jag förtydligade skriftligt att jag aldrig haft som avsikt att säga upp mig men om det är det som kommer ske få det väl bli så.

Min fråga är hur lätt det är för dom att kunna ge mig sparken?
Jag hade väl egentligen velat att det ska ske så smidigt som möjligt då jag gillar företaget & vill inte orsaka mer skada än vad som behövs.

Jag undrar även hur det skulle gå till, får jag avgångsvederlag? Är det något jag kan få?

Jobbat i mer än 6 månader så är fastanställd. Är medlem i facket & betalar A-kassa.
Företaget har även kollektivavtal.
Citera
2026-08-31, 19:05
Medlem
Inser att frågan kanske blev lite luddig. Kan vara värt att tillägga att jag är den enda inom min roll därmed först in & först ut.

För att förtydliga vad jag vill ha svar på:
Jag är nöjd med min position men nu när chefen gjort det tydligt att jag inte är uppskattad & dem egentligen vill få bort mig hade jag velat gå vidare. Men eftersom jag inte har något jobb eller plan B vill jag inte bara säga upp mig själv då jag främst vill ha A-kassa men gillar inte heller osäkerheten av att det kanske tar tid att hitta nytt jobb.

Kan chefen bara ge mig sparken direkt eller måste dem ge ett avgångsvederlag då jag inte har sökt något jobb?

Jag vill inte bli påstressad att ta det första bästa så den enklaste vägen framåt i mina ögon hade vart om jag fick något slags kompensationspaket
Citera
2026-08-31, 19:07
Medlem
auruns avatar
Man kan säga upp en tillsvidareanställd genom två olika skäl. Arbetsbrist eller personliga skäl.
Detta låter som givet arbetsbrist som du till och med själv nämner:

Citat:
jag kan dock förstå hur min position inte är så lönsam

Så, uppsägning pga arbetsbrist. Du får inget betalt/avgångsvederlag för det. Det är ju inte företagets fel att du inte sökt andra jobb. Det får du om ni inte är överens om personliga skäl eller andra skäl tex omorganisation/uppköp av företaget.

För A-kassa är det bättre om du blir uppsagd än säger upp dig själv.
Citera
2026-08-31, 19:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om din funktion tas bort får de säga upp dig pga arbetsbrist. Men eftersom det finns kollektivavtal finns en viss process som måste följas. Där regleras uppsägningstid. Omplaceringsutredning måste göras mm. Läs kollektivavtalet!

Säg INTE upp dig själv. Då avsäger du dig frivilligt från allt!
Citera
2026-08-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om din funktion tas bort får de säga upp dig pga arbetsbrist. Men eftersom det finns kollektivavtal finns en viss process som måste följas. Där regleras uppsägningstid. Omplaceringsutredning måste göras mm. Läs kollektivavtalet!

Säg INTE upp dig själv. Då avsäger du dig frivilligt från allt!

Jag skulle inte vilja säga att det egentligen beror på arbetsbrist, jag har väldigt mycket att kunna göra men det hela faller på att vi har system som inte fungerar samt kollegor som inte bryr sig. Av alla mina kollegor som jag jobbar med säger dom att det skulle bli väldigt problematiskt om jag lämnade då dom måste göra mina arbetsuppgifter.

Jag tror att min chef målade upp det som arbetsbrist men att det egentligen bara beror på att dem inte vill ha kvar mig. Om det nu skulle vara pågrund av arbetsbrist varför sa dem inte upp mig när min provanställning gick ut? Det var bara några månader sedan.
Citera
2026-08-31, 20:24
Medlem
Misstaget du gjorde var att du inte förstod din roll i företaget.
En chef vill inte ha att anställda kommer med idéer och annat skit.
En chef vill att du skall göra som du blir tillsagd, jobba och hålla käften.

Avgångsvederlag? Du kan kanske få två månadslöner om du inte krånglar och skriver på din uppsägning direkt.
Yppar du något som ens antyder krångel så är det en månadslön och du kommer ändå åka ut.

Facket kommer inte göra ett skit.
Det är dessutom mycket lätt att frångå turordningen med något jävla trams om att andra är mer värdefulla för företaget.

Svälj förnedringen. Du vill ändå inte arbeta för en chef som inte har företagets bästa i åtanke.
Sök andra jobb.
Citera
2026-08-31, 22:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebrownjames
Jag skulle inte vilja säga att det egentligen beror på arbetsbrist, jag har väldigt mycket att kunna göra men det hela faller på att vi har system som inte fungerar samt kollegor som inte bryr sig. Av alla mina kollegor som jag jobbar med säger dom att det skulle bli väldigt problematiskt om jag lämnade då dom måste göra mina arbetsuppgifter.

Jag tror att min chef målade upp det som arbetsbrist men att det egentligen bara beror på att dem inte vill ha kvar mig. Om det nu skulle vara pågrund av arbetsbrist varför sa dem inte upp mig när min provanställning gick ut? Det var bara några månader sedan.
Ja, antagligen är arbetsbrist mest ett svepskäl, men eftersom du är nyanställd och längst ner på turordningen är det inte så mycket att göra. De kan hävda arbetsbrist och du har förtur på jobb som de anställer för 6 månader efter att du har slutat. Du kan alltid fråga om du får en månad eller två extra om du avstår rätten till återanställning, annars kommer du bara få din vanliga uppsägningstid. Antagligen blir du arbetsbefriad under den tiden.
Citera
2026-09-01, 06:44
Medlem
bema56s avatar
Normalt så är det ganska svårt för en arbetsgivare att avskeda nogon. Stöld och misshandel på jobbet är de fall där det är lätt. Aven arbetsbrist är ett godkänt skäl. I ditt fall är det väl det som ligger på bordet, men det går alltid att konstra och då kan det dra ut på tiden. Då den anställde krånglar med hjälp av fackket mm brukar det sluta med att man köper ut den anställde då det blir billigast. Du kan väl själv föreslå att du frivilligt slutar mot 6 månadslöner eller nåt annat
Citera
2026-09-01, 07:15
Medlem
Eftersom du är medlem i facket är det bra att ta kontakt med dem. Hos facket brukar finnas människor som kan lagarna och som kan hjälpa dig med råd. I slutänden är det dock alltid du som måste besluta hur du skall hantera situationen. Inte alla på facket är jättebra, så du behöver själv ta ansvar.

Det är jobbigt, jag vet för jag har själv blivit uppsagd. Det är bra att sörja ett litet tag. Lova inget under den tiden. När du kommit ur den värsta chocken kan du börja fundera över fortsättningen. Det som fungerat för mig är att inte ta det personligt. En anställning hos företaget är en "affärsrelation", ska vara lönsam för bägge parter.

Det är nästan alltid en mycket dåligt idé att säga upp sig själv i sådan här situation. En av de saker som då händer är att du får en karenstid hos A-kassan. Du kan också förlora andra förmåner som du annars har om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan finnas så kallat omställningsstöd som du missar om du säger upp dig själv. Känns det mycket jobbigt kan det finnas olika typer av stöd, till exempel hos psykolog. Facket borde kunna hjälpa till att förklara vad som gäller.
Citera
2026-09-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebrownjames

Det kan uppstå arbetsbrist även om du har en enorm arbetsbörda. Det är en rättsteknisk konstruktion och arbetsgivaren kan omorganisera verksamheten så just du blir uppsagd, i synnerhet när du är den enda personen i din roll.

Som tidigare nämnts måste de dock följa en process där facket involveras osv. Du gör nog klokast i att börja söka nya jobb och låta en eventuell process ha sin gång. Kan vara bra att kontakta facket och upplysa dem vad som hänt så är de lite på tårna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in