2026-08-31, 08:36
Medlem
bunnyboys avatar
Har inte sett någon opinionsundersökning för Örebro Län (gissar att ÖP har gjort en eftersom de fick 5 miljoner från överklassen men kanske visade undersökningen inte tillräckligt bra resultat?)

Det är i allafall stor skillnad på att få folk i Örebro att rösta på ÖP i kommunalvalet (vilket uppenbarligen funkar!) och att få folk i typ Karlskoga att rösta ÖP i riksdagsvalet.

Betsson hade goda odds men det är ju mest baerat på att en viss demografi tycker det är ett värt/roligt spel och inte på valmatematiken. Om ÖP skulle ta ett (SD)-mandat så spelar det väl inte så jättestor roll heller... Det är ju god underhållning och en imponerande enmansshow
Citera
2026-08-31, 11:01
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Har inte sett någon opinionsundersökning för Örebro Län (gissar att ÖP har gjort en eftersom de fick 5 miljoner från överklassen men kanske visade undersökningen inte tillräckligt bra resultat?)

Jahopp mitt inlägg åldrades dåligt eftersom dagens opinionsundersökning ger ÖP 15% i regionen
Citera
2026-08-31, 11:49
Medlem
Citat:
Jahopp mitt inlägg åldrades dåligt eftersom dagens opinionsundersökning ger ÖP 15% i regionen
Skumt läge. Det finns en spärr på 12%. Men man måste också få mandatet för regionen. Gotland har två mandat så där skulle det krävas att man också var näst största parti. Motsvarande i Örebro är 11%.
Nu tror jag dock inte på undersökningens resultat.
Citera
2026-08-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Skumt läge. Det finns en spärr på 12%. Men man måste också få mandatet för regionen. Gotland har två mandat så där skulle det krävas att man också var näst största parti. Motsvarande i Örebro är 11%.
Nu tror jag dock inte på undersökningens resultat.
Varför inte? Är väl inget fel på Novus?
Citera
2026-08-31, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Varför inte? Är väl inget fel på Novus?
Inte alls något fel. 1000 pers i örebro borde räcka, men jag tror att många inte tar det hela på allvar och tycker att det är kul med en lokal kändis. Sånt brukar kunna hanteras när opinionsundersökarna fått chansen att lära sig hur mycket som behövs kompenseras för.
Citera
2026-08-31, 13:09
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Hur kommer det sig att MSM just nu pushar Öp samt Allard på olika sätt?
Försöker transferiatet sno röster från SD på riksplan så att Tidö förlorar valet?
Varför får tex inte AfS lika mycket publicitet?
Citera
2026-08-31, 13:15
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Försöker transferiatet sno röster från SD på riksplan så att Tidö förlorar valet?

Så kan det vara, men å andra sidan kommer Allard in så blir det väldigt svettigt för åttaklövern och MSM. Det är värt att ta chansen att rösta på dem, för det finns inga alternativ.
Citera
2026-08-31, 15:39
Medlem
bunnyboys avatar
Citat:

ÖP har en intressant om än liten chans med 12%-mandatet och af Allard ger klickvänliga citat i intervjuer.

AFS har ingen chans till nånting och är också ointressanta rent medialt (förutom eventuellt det där med "jag byter min get för frihet")
Citera
2026-08-31, 15:47
Medlem
Citat:
En förklaring som inte kräver några konspirationsteorier är att ÖP faktiskt har en realistisk chans att komma in i riksdagen p.g.a. den lokala populariteten i Örebro och 12-procentspärren. Örebros valkrets är tillräckligt stor för att 12% där faktiskt skulle räcka för ett riksdagsmandat (om än nätt och jämnt). Jag antar att AfS inte har någon valkrets där stödet är i närheten av 12%, samtidigt som de på riksnivå ligger långt från 4%. Om ÖP faktiskt kommer in i riksdagen, skulle det framstå som inkompetent och/eller partiskt om man inte uppmärksammat dess chanser innan valet.
Citera
2026-08-31, 16:57
Medlem
Citat:

Det är i allafall stor skillnad på att få folk i Örebro att rösta på ÖP i kommunalvalet (vilket uppenbarligen funkar!) och att få folk i typ Karlskoga att rösta ÖP i riksdagsvalet.

Betsson hade goda odds men det är ju mest baerat på att en viss demografi tycker det är ett värt/roligt spel och inte på valmatematiken. Om ÖP skulle ta ett (SD)-mandat så spelar det väl inte så jättestor roll heller... Det är ju god underhållning och en imponerande enmansshow
Nu har Betsson sänkt till 2.75 gånger pengarna.

Förmodligen efter denna OU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/orebropartiet-tredubblar-i-ny-matning-kan-na-riksdagen
Senast redigerad av Nyasalladsbladet 2026-08-31 kl. 16:59.
Citera
2026-08-31, 18:52
Medlem
PingPongZongs avatar
Inte Örebropartiet. Men Markus absolut. Finns bara tre partier och en man som kan uppnå tolvprocentsregeln för och komma in i riksdagen.
Citera
2026-08-31, 18:56
Avslutad
Någon som prenumererar på Nerikes Allehand som kan citera ur denna artikel?

https://www.na.se/orebro-lan/reaktionerna-efter-orebropartiets-jatteokning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in