2026-08-31, 16:31
Moderator
vfs avatar
Som rubriken, ljudet försvann. Har startat om x flera. Alla drivrutiner är uppdaterade, när man spelar upp ljud syns det på volymkontrollen men det hörs inget, ngn som ev kan hjälpa?
Citera
2026-08-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Som rubriken, ljudet försvann. Har startat om x flera. Alla drivrutiner är uppdaterade, när man spelar upp ljud syns det på volymkontrollen men det hörs inget, ngn som ev kan hjälpa?
Har du ingen 3.5mm som du kan stoppa i uttaget? Eller kanske något med BT? För att testa tänkte jag.
Citera
2026-08-31, 16:35
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du ingen 3.5mm som du kan stoppa i uttaget? Eller kanske något med BT? För att testa tänkte jag.

Har testat det också, jävla skumt detta.
Citera
2026-08-31, 16:38
Medlem
Citat:
Någon uppdatering som du kan backa ifrån? Antar du kollat även det. Antar du även kollat andra program eller appar som kan spela upp ljud.
Citera
2026-08-31, 16:42
Medlem
Citat:

Har varit med om det två ggr själv med min Lenovo. Oklart varför, men den ändrade inställningar på eget bevåg i min dator.

Klicka på ljud-ikonen på aktivitetsfältet, välj ljud inställningar, då får du upp högtalare och hörlurar, välj det alternativ som passar, och se till att "ut-kanalen" som du ser (antingen högtalare eller hörlurar) med en en regel INTE har ett kryss över sig. Det var vad som hänt mig två gånger. Kryssa i rätt. Starta om datorn. Det hjälpte mig vid båda tillfällena.

Annars, högerklicka på ljud-ikonen, välj "ljudkontroll", se till att ingen av alternativen har fått ett kryss på sig intill varje regel. Dubbelkolla i "system" att "utdataenhet" är korrekt valt, Lenovo haribland egen vilja och ändrar. Irriterande. Glöm inte att starta om din enhet efter ändringar.
Senast redigerad av ballkulan 2026-08-31 kl. 16:47.
Citera
2026-08-31, 16:49
Medlem
1FFs avatar
Felsök: Inställningar > System > Felsök > Andra felsökningar

Senaste frvilliga Ms-uppdateringen skapade olika problem för en del.
Citera
2026-08-31, 16:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Någon uppdatering som du kan backa ifrån? Antar du kollat även det. Antar du även kollat andra program eller appar som kan spela upp ljud.

Ingen uppdatering, har kollat appar och program

Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Har varit med om det två ggr själv med min Lenovo. Oklart varför, men den ändrade inställningar på eget bevåg i min dator.

Klicka på hörlur-ikonen på aktivitetsfältet, välj ljud inställningar, då får du upp högtalare och hörlurar, välj det alternativ som passar, och se till att "ut-kanalen" som du ser (antingen högtalare eller hörlurar) med en en regel INTE har ett kryss över sig. Det var vad som hänt mig två gånger. Kryssa i rätt. Starta om datorn. Det hjälpte mig vid båda tillfällena.

Redan testat.
Citera
2026-08-31, 16:51
Medlem
Citat:
Du skrev att alla drivisar är uppdaterade, kan du backa tillbaka till någon äldre där?
Citera
2026-08-31, 16:52
Medlem
Citat:

Redan testat.

Skumt. Kollat ljudkortet? Om du inte får fason på eländet inom kort, skulle jag rekommendera att fabriksåterställa datorn. Kan ju vara så att det är ett virus som sätter käppar i hjulet. Så var det för mig en gång med Lenovo, den fixade inte att öppna film-filer. En total återställning brukar göra susen. Surt att behöva installera om en del program, men men.
Citera
2026-08-31, 16:54
Medlem
DollarMakers avatar
Gör en systemåterställning, backa tillbaks när de senaste funkade.
Citera
2026-08-31, 17:43
Medlem
Fantens avatar
Menar inte att dumförklara dig, bara att ibland missar man helt självklara saker.

Har du tryckt på mute-tangenten?
Citera
2026-08-31, 17:51
Medlem
bl-gr-ns avatar
Är det något speciellt program som det inte kommer ljud ur.?
Har själv haft problem med att VLC ibland stänger av ljudet (snabb-knappar som kommer åt av misstag).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in