Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Jeg kan ikke huske at politiet noen gang kom med et mer nøyaktig tidspunkt for det angivelige fallet i trappen. Husker jeg feil?
AI oppgir en rettssak i Tyskland i januar 2018 som første gang data fra iPhones helseapp ble brukt som bevis i straffesak etter et drap som ble begått i 2016.
I Norge er Bertheussen-saken i 2020 første gang data fra helseappen ble lagt frem som rettsmedisinsk bevis.
Spørsmålet er hva Tom Hagen i oktober 2018 visste om at registreringer på helseappen kunne brukes som bevis i retten.
Det må han ha visst dersom bevegelser på iPhonen ble brukt til eksempelvis villedning.
Jeg tror ikke temaet kodelås på iPhone har vært diskutert tidligere i tråden. Hva slags lås hadde Anne-Elisabeth på mobilen. Ville hun ikke ha byttet kode for å hindre TH i å få tilgang til informasjon lagret på telefonen sin.
Fallet har vel her i tråden blitt angitt til å ha vært rundt 9.30. Men det fins ingen sikre kilder, såvidt jeg vet. Så det kan være bevisst plantet feilinformasjon.
Tenk litt over at det i utgangspunktet er svært uvanlig at politiet offentliggjør slike detaljer fra etterforskningen, så som f.eks. at det har vært registrert fysiske bevegelser på en mobiltelefon, attpåtil så detaljert som et antatt fall, og "raske skritt". Hva vil politiet oppnå med å offentliggjøre slike opplysninger? Det er neppe for å holde allmennheten orientert om fremdrift i etterforskningen.
Som kontrast til da de boret hull i isen på Langvannet. Da sa de jo at de absolutt ikke lette etter AE.
Men noe måtte de jo si, de holdt tross alt på midt i glaningen til alle. Opplysninger om spor fra et innendørs åsted derimot, er strengt tatt ikke nødvendig å offentliggjøre. Spesifikke detaljer om innholdet på mobiltelefonen til offeret er i hvertfall ikke noe som burde deles slik de har gjort.
Da bør man spørre hva slags hensikt denne informasjonsflyten faktisk har.
Det mest nærliggende for min del, er å tenke at de lodder reaksjoner hos folk de har under oppsyn.