2026-08-31, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
AfS och ÖP kommer att få som mest 30 000 bortkastade röster.
Tidö vann över de rödgröna med över 45 000 röster år 2022, så det finns säkert goda marginaler om alla Tidöväljare mobiliserar sig strategiskt.

Det verkar som att L har fått många stödröster de senaste dagarna, vi behöver se nästa OU.

AfS+ÖP+KvP+MED etc kommer spik ta dryga 1% från tidö.
Men ja angående L har jag samma erfarenheter- deras chans att få 4% ökar!
Citera
2026-08-31, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
AfS+ÖP+KvP+MED etc kommer spik ta dryga 1% från tidö.
Men ja angående L har jag samma erfarenheter- deras chans att få 4% ökar!
Hur mycket motsvarande tar Nyans och dom olika nya vänsterpartier, tror det blir 50/50 i tapp.
Citera
2026-08-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hur mycket motsvarande tar Nyans och dom olika nya vänsterpartier, tror det blir 50/50 i tapp.

Hoppas du har rätt! Men har inte hört mycket från dessa partier.
V fångar upp islamisterna väl(?). Och S blåljuger i orten att man är för öppna gränser, höjda bidrag och nya fullskaliga moskéer i varje kvarter(?).
Men kan ju bli överraskande på valdagen om dessa röster fortsatt inte fångas upp av OU.
Citera
2026-08-31, 11:11
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kufspotter
Riksdagsvalet? Undersökningen du länkar till gäller regionvalet.

Det är han nog medveten om. Här är en kommentar

Örebropartiet, med partiledaren Markus Allard i spetsen, har siktet inställt på att ta en plats i riksdagen genom att få över tolv procent av rösterna i Örebro läns valkrets.

Nu visar en opinionsundersökning att partiet går mot drygt 15 procent av rösterna i regionvalet, vilket skulle innebära en tredubbling jämfört med förra valet, rapporterar NA.

Att Örebropartiet går mot 15 procent i regionen är dock inte samma sak som ett liknande stöd i riksdagsvalet, poängterar Hjalmar Strid, opinionsexpert på Novus.

– Jag förstår att det är växlar man vill dra, men det är inte växlar man borde dra, säger han till NA.
Citera
2026-08-31, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Att Örebropartiet går mot 15 procent i regionen är dock inte samma sak som ett liknande stöd i riksdagsvalet, poängterar Hjalmar Strid, opinionsexpert på Novus.

Sluta blanda ihop regionvalet med riksdagsvalet. Det är helt olika saker. Det är bara efterblivna örebroare som vaknade under 2026 och började intala folk att regionval och riksdagsval har någon form av korrelation.
Citera
2026-08-31, 13:19
Medlem
Citat:
Sluta blanda ihop regionvalet med riksdagsvalet. Det är helt olika saker. Det är bara efterblivna örebroare som vaknade under 2026 och började intala folk att regionval och riksdagsval har någon form av korrelation.
Det är ju lika efterblivet att intala folk att det inte finns någon korrelation över huvud taget. Självklart så är det ju skillnad på att 15% röstar ÖP i regionvalet jämfört om det hade varit 5%. Alla 15% kommer troligtvis inte att rösta på ÖP i riksdagsvalet, men bara det att man har valt partiet i ett annat val ökar ju sannolikheten enormt att plocka lappen i riksdagsvalet också.

Eller du tänker att det är vanligt att man röstar MP i kommunvalet, Centern i regionvalet och SD i riksdagsvalet? För det finns ju ingen korrelation mellan valen?
Citera
2026-08-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Det är ju lika efterblivet att intala folk att det inte finns någon korrelation över huvud taget. Självklart så är det ju skillnad på att 15% röstar ÖP i regionvalet jämfört om det hade varit 5%. Alla 15% kommer troligtvis inte att rösta på ÖP i riksdagsvalet, men bara det att man har valt partiet i ett annat val ökar ju sannolikheten enormt att plocka lappen i riksdagsvalet också.

Jag tror att du missförstod vad jag skrev.

För att en OU ska ha någon mening och korrelation med det verkliga valet, måste man fråga ett litet urval på till exempel 500 personer i Örebro valkrets vad de ska rösta på i riksdagsvalet. Om 15% av dem planerar att rösta på ÖP i riksdagsvalet i Örebro valkrets, då kan man dra slutsatsen att det finns en god chans för Allard att nå den magiska gränsen på 12%. Men att fråga folk vad de ska rösta på i kommun- och regionvalet, och utifrån det dra slutsatser om riksdagsvalet, är meningslöst. Det är helt enkelt helt olika val.

ÖPartister här i FB ljuger med siffrorna!
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-31 kl. 13:27.
Citera
2026-08-31, 13:31
Medlem
Citat:

För att en OU ska ha någon mening och korrelation med det verkliga valet, måste man fråga ett litet urval på till exempel 500 personer i Örebro valkrets vad de ska rösta på i riksdagsvalet. Om 15% av dem planerar att rösta på ÖP i riksdagsvalet i Örebro valkrets, då kan man dra slutsatsen att det finns en god chans för Allard att nå den magiska gränsen på 12%. Men att fråga folk vad de ska rösta på i kommun- och regionvalet, och utifrån det dra slutsatser om riksdagsvalet, är meningslöst. Det är helt enkelt helt olika val.

Jag förstod vad du skrev och min poäng är att man absolut kan ana något om riksdagsvalet genom att se en opinionsundersökning för regionvalet. Sen hade det så klart varit mer träffsäkert att ha en opinionsundersökning om riksdagsvalet, men man använder ju vad som finns tillhanda.

Så här: Om 15% plockar ÖP-lappen i regionvalet så har man ju 15% som på något sätt sympatiserar med ÖP. Nej det betyder inte att alla dessa kommer välja ÖP till riksdagen, men det ser ju betydligt ljusare ut än om det hade varit 5% ÖP till regionvalet.
Citera
2026-08-31, 13:42
Medlem
Citat:

Eller så här: Ingen korrelation mellan riksdagsval och regionval i Örebro valkrets 2022?

Parti | Riksdagsval | Regionval
S: 32,58% | 32,56%
M: 17,52% | 17,65%
SD: 17,06% | 11,69%
V: 7,33% | 8,93%
C: 7,05% | 6,78%
L: 5,91% | 6,27%
KD: 5,62% | 7,27%
MP: 5,19% | 3,65%
ÖrP: – | 4,11%
Övr: 1,75% | –
Citera
2026-08-31, 13:49
Medlem
Citat:
Jag förstod vad du skrev och min poäng är att man absolut kan ana något om riksdagsvalet genom att se en opinionsundersökning för regionvalet. Sen hade det så klart varit mer träffsäkert att ha en opinionsundersökning om riksdagsvalet, men man använder ju vad som finns tillhanda.

Så här: Om 15% plockar ÖP-lappen i regionvalet så har man ju 15% som på något sätt sympatiserar med ÖP. Nej det betyder inte att alla dessa kommer välja ÖP till riksdagen, men det ser ju betydligt ljusare ut än om det hade varit 5% ÖP till regionvalet.

Har inte Allard några pengar att finansera en OU som frågar 500 personer i Örebro valkrets vad tänker de rösta på riksdagsvalet?

Citat:
Eller så här: Ingen korrelation mellan riksdagsval och regionval i Örebro valkrets 2022?

Du visar siffror om väletablerat partier i decennier.
ÖP är ett lokal parti och hittils inget lokalparti har lyckas kommit in.
Även SD hade 8% i Skåne innan de kom in.
Eller Alf Svensson som var mycket populär bland mittenväljare i Jönköping 1988.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-31 kl. 13:53.
Citera
2026-08-31, 13:52
Medlem
Citat:
Har inte Allard några pengar att finansera en OU som frågar 500 personer i Örebro valkrets vad tänker de rösta på riksdagsvalet?
Jag tror att de hade gjort någon betald undersökning där de landade på 28% eller något liknande. Men jag tror de håller det mesta internt, han nämnde det bara i en podcast. Oavsett så verkar de ha gjort undersökningar men håller resultaten hemligt.
Citera
2026-08-31, 13:54
Medlem
Citat:
Jag tror att de hade gjort någon betald undersökning där de landade på 28% eller något liknande.

Det var också för kommunalvalet, inte riksdagsval.
Kanske Allard vill inte göra OU för riksdagsvalet?

Citat:
Oavsett så verkar de ha gjort undersökningar men håller resultaten hemligt.

Detta visar att siffrorna är under 12%. Annars Allard skulle vara mer än glad att publicera dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in