2026-08-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Varför ska man behöva ha en annan modell. Varför kan man inte använda samma? Lite oförståeligt faktiskt.

Varför skulle du vilja använda samma modell som islamistiska länder, om du är emot modellen hos islamistiska länder?

Citat:
Man är inte hycklare, man är konsekventa i hur man ser på det. D

Nej. Att säga sig vara emot något, och sedan visa sig vara för det, är definitionen av hyckleri.

"Jag hatar kvinnor och jag tycker kvinnor ska fråntas rösträtt!"

"Varför då?"

"För att jag träffade en kvinna en gång som sa att hon hatar män och vill frånta dem rösträtten! Jag hatar folk som vill diskriminera ett kön och inte tillåta allmän rösträtt, de måste straffas"

"Men...du vill ju diskriminera efter kön och inte tillåta allmän rösträtt?"

"Ja, men det är ju för att jag är konsekvent i hur jag ser på det!"

Lol

Citat:
Eller menar du att muslimer som inte vill ha kristna där är hycklare? Anser du inte det, kan det väl inte vara hyckleri om man ser likadant på Islam här. Jag menar nog att du ser olika på vem som anser det.

Om man anser att islamistiska stater är dåliga för att de inte tillåter folk att tillhöra den religion man vill, sätter kristna i fängelse, och är allmänt emot frihet, så kan man inte anse det som "bra" att själv införa exakt samma ofriheter och förbud i sitt eget land.

Titta på det här landet.

Land 1: Land 1 vill förbjuda alla som tillhör religion X att utöva den religionen. Varför? För att Land 1 hatar religion X. Religion X ska alltså vara strängt förbjuden, och de som ändå sysslar med den offentligt ska hindras från att göra detta. Religion Y är däremot helt okej, dessa anhängare är fria att vara troende och visa detta.

Land 1 är alltså ett land med precis den samhällsordning som TS förespråkar. Ett land där vissa är fria att tro, och be, och visa sin tro etc. Och andra förbjuds att göra just det.

Land 1 är också ett exempel på Afghanistan, en islamistisk stat där exakt denna ordning råder.

Under tråden har det tydligt framgått att TS ogillar islamistiska länder som Afghanistan (med samma ordning som Land 1) samtidigt som han FÖRESPRÅKAR att Sverige ska bli som Land 1.

Men Sverige vill inte vara som Land 1. För vi har yttrandefrihet och religionsfrihet. Om TS vill begränsa dessa både friheter kan han rösta på ett parti som vill göra Sverige till Land 1, eller så kan han flytta till Land 1, ex.vis Afghanistan.
Citera
2026-08-30, 19:21
Medlem
Varför finns det svenskar som är så tvångsbesatta av att vara PK ?

Det går inte att acceptera allt och alla i sitt samhälle bara för nån jävla godhetsprincips skull.
Citera
2026-08-30, 19:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traumprinzz
Varför skulle du vilja använda samma modell som islamistiska länder, om du är emot modellen hos islamistiska länder?

Nej. Att säga sig vara emot något, och sedan visa sig vara för det, är definitionen av hyckleri.

"Jag hatar kvinnor och jag tycker kvinnor ska fråntas rösträtt!"

"Varför då?"

"För att jag träffade en kvinna en gång som sa att hon hatar män och vill frånta dem rösträtten! Jag hatar folk som vill diskriminera ett kön och inte tillåta allmän rösträtt, de måste straffas"

"Men...du vill ju diskriminera efter kön och inte tillåta allmän rösträtt?"

"Ja, men det är ju för att jag är konsekvent i hur jag ser på det!"

Lol

Om man anser att islamistiska stater är dåliga för att de inte tillåter folk att tillhöra den religion man vill, sätter kristna i fängelse, och är allmänt emot frihet, så kan man inte anse det som "bra" att själv införa exakt samma ofriheter och förbud i sitt eget land.

Titta på det här landet.

Land 1: Land 1 vill förbjuda alla som tillhör religion X att utöva den religionen. Varför? För att Land 1 hatar religion X. Religion X ska alltså vara strängt förbjuden, och de som ändå sysslar med den offentligt ska hindras från att göra detta. Religion Y är däremot helt okej, dessa anhängare är fria att vara troende och visa detta.

Land 1 är alltså ett land med precis den samhällsordning som TS förespråkar. Ett land där vissa är fria att tro, och be, och visa sin tro etc. Och andra förbjuds att göra just det.

Land 1 är också ett exempel på Afghanistan, en islamistisk stat där exakt denna ordning råder.

Under tråden har det tydligt framgått att TS ogillar islamistiska länder som Afghanistan (med samma ordning som Land 1) samtidigt som han FÖRESPRÅKAR att Sverige ska bli som Land 1.

Men Sverige vill inte vara som Land 1. För vi har yttrandefrihet och religionsfrihet. Om TS vill begränsa dessa både friheter kan han rösta på ett parti som vill göra Sverige till Land 1, eller så kan han flytta till Land 1, ex.vis Afghanistan.
Det är religionen och kulturen man är mot, åsikterna, synen på samhället. Man vill försvara sitt samhälle och sin kultur mot andras, från bägge sidorna. Same, same. Du blandar ihop det.

Att man är mot islam och vill få bort den, betyder inte att man vill ha ett muslimskt samhälle med den kulturen, utan försvara sin egen mot den. Det var inte så att vi inte hade religionsfrihet när muslimerna inte var här. De är importerade och resultatet är en kulturkrock, som väntat. Multikultur är inte alls bra. Ett rent påhitt utan belägg. Tvärtom faktiskt. Det skapar konflikter och mer totalitära samhällen.
Citera
2026-08-30, 19:36
Medlem
Citat:
Det är religionen och kulturen man är mot, åsikterna, synen på samhället. Man vill försvara sitt samhälle och sin kultur mot andras, från bägge sidorna. Same, same. Du blandar ihop det.

Att vara för ett samhälle som tillåter de religioner man själv tycker om, och förbjuder de religioner man själv ogillar, är att vara för ett samhället utan religionsfrihet, som i hög påminner om illiberala islamistiska länder som ex.vis Afghanistan. Man beundrar och eftersträvar alltså att införa exakt samma diskriminerande, illiberala samhällsordning och tvingande syn på religion som de muslimska länder man bölar och klagar på redan har infört.

Dvs, man är en hycklare.

Citat:
Att man är mot islam och vill få bort den, betyder inte att man vill ha ett muslimskt samhälle med den kulturen, utan försvara sin egen mot den.

Man vill ha ett samhälle där alla som tror på fel Gud och praktiserar fel religion hindras från att göra detta. Dvs, man vill ha ett auktoritärt samhälle som inte tillämpar religionsfrihet. Lite som Afghanistan.

Man vill inte ha ett muslimskt samhälle där kristna förbjuds, man vill ha ett samhälle där muslimer förbjuds. Men är m.a.o lika emot religions och yttrandefrihet som de islamistiska diktaturerna.

Citat:
Det var inte så att vi inte hade religionsfrihet när muslimerna inte var här.

Vi har haft den religionsfrihet vi nu har sedan RF 1974 antogs ja? Vad är din poäng?

Citat:
De är importerade och resultatet är en kulturkrock, som väntat.

Vad pratar du om som "resultatet av en kulturkrock"

Citat:
Multikultur är inte alls bra. Ett rent påhitt utan belägg. Tvärtom faktiskt.

Va? Varför börjar du yra om "multikultur" och att det skulle vara bra? Vem fan har påstått något sådant?

Citat:
Det skapar konflikter och mer totalitära samhällen.

Lmao. "Vi måste motverka att bli ett totalitärt samhälle genom att förbjuda vissa kulturer och tillåta andra! Lite som totalitära stater gör!"

I Sverige råder svensk lag. Följder du den får du praktisera den kultur du vill. Börjar du omskära dina döttrar för att "det är din kultur" kommer du straffas för detta, eftersom vi i Sverige lagstiftat mot kvinnlig könsstympning.
Citera
2026-08-30, 19:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Att vara för ett samhälle som tillåter de religioner man själv tycker om, och förbjuder de religioner man själv ogillar, är att vara för ett samhället utan religionsfrihet, som i hög påminner om illiberala islamistiska länder som ex.vis Afghanistan. Man beundrar och eftersträvar alltså att införa exakt samma diskriminerande, illiberala samhällsordning och tvingande syn på religion som de muslimska länder man bölar och klagar på redan har infört.

Dvs, man är en hycklare.

Man vill ha ett samhälle där alla som tror på fel Gud och praktiserar fel religion hindras från att göra detta. Dvs, man vill ha ett auktoritärt samhälle som inte tillämpar religionsfrihet. Lite som Afghanistan.

Man vill inte ha ett muslimskt samhälle där kristna förbjuds, man vill ha ett samhälle där muslimer förbjuds. Men är m.a.o lika emot religions och yttrandefrihet som de islamistiska diktaturerna.

Vi har haft den religionsfrihet vi nu har sedan RF 1974 antogs ja? Vad är din poäng?

Vad pratar du om som "resultatet av en kulturkrock"

Va? Varför börjar du yra om "multikultur" och att det skulle vara bra? Vem fan har påstått något sådant?

Lmao. "Vi måste motverka att bli ett totalitärt samhälle genom att förbjuda vissa kulturer och tillåta andra! Lite som totalitära stater gör!"

I Sverige råder svensk lag. Följder du den får du praktisera den kultur du vill. Börjar du omskära dina döttrar för att "det är din kultur" kommer du straffas för detta, eftersom vi i Sverige lagstiftat mot kvinnlig könsstympning.
Vad du tuggar på. Man är mot en religion på samma sätt som andra är det mot andra religioner. Man är inte för total religionsfrihet, nej. Så det är inget hyckleri. Man säger väl inte heller att man är det. Det är nog något du själv tolkat in att man skulle anse. Inte heller kan jag se att ett sekulärt land skulle bli som Afghanistan för det.

En kulturkrock är när två vitt skilda kulturer möts och leder till konflikt. Judar och Palestinier, Kristna och muslimer, Indianer och vita. Du kanske skulle slå upp ordet.

Min poäng var att innan muslimerna kom hit, var islam inte ett problem här. Det är som mycket med invandringen, utan den skulle det vara mindre motsättningar i samhället. De skapas av multikulturen. Så man stiftar hårdare lagar för att hålla ned motsättningarna och begränsar yttrandefriheten, som i andra multikulturella länder.

Om du inte tycker multikultur är bra, kanske vi skulle skicka ut en massa människor för att göra det bättre? Eller tvinga dem att ta till sig kulturen här?

Du kan inte försvara multikulturen och samtidigt säga att den inte är bra.
Citera
2026-08-30, 20:53
Medlem
Citat:
Inte heller kan jag se att ett sekulärt land skulle bli som Afghanistan för det.

Ett land som styr vad invånarna får tro och inte tro på, dvs vad TS eftersträvar, är inte sekulärt.

Citat:
En kulturkrock är när två vitt skilda kulturer möts och leder till konflikt. Judar och Palestinier, Kristna och muslimer, Indianer och vita. Du kanske skulle slå upp ordet.

Varför förklarar du ordet kulturkrock för mig?

Hur är det relevant att det blir en "kulturkrock" när anhängare av två religioner möts? Vi vet det ja? Den har pågått i snart 20 år. Vad är din poäng? Att vi bör avskaffa religionsfriheten och tvinga muslimerna att sluta vara muslimer för att vi inte gillar "kulturkrockar"?

Citat:
Min poäng var att innan muslimerna kom hit, var islam inte ett problem här. Det är som mycket med invandringen, utan den skulle det vara mindre motsättningar i samhället.

Det har framgått att du tycker att invandringen är ett problem, och då särskilt muslimsk invandring. Och? Vad vill du säga? Att vi bör bli som de muslimska diktaturer du ogillar, och börja sätta folk med fel religion i fängelse?

Vad vill du ha sagt? Vad är din vision?

Citat:
De skapas av multikulturen. Så man stiftar hårdare lagar för att hålla ned motsättningarna och begränsar yttrandefriheten, som i andra multikulturella länder.

Nu håller du bara en lång föreläsning om varför du tycker multikultur är dåligt.
Varför vill du berätta det för just mig? Har jag sagt att "multikultur är bra" någonstans?

Citat:
Om du inte tycker multikultur är bra, kanske vi skulle skicka ut en massa människor för att göra det bättre?

Nej, vi ska inte "skicka ut en massa människor" för att du kommit på att du inte gillar vissa religioner. Hur gammal är du på ett ungefär?

Citat:
Eller tvinga dem att ta till sig kulturen här?

Beror på vad du menar med "tvinga" och exakt vilken "kultur" du tänker dig ska påtvingas.

Citat:

Var har jag sagt "multikultur är bra"? Citera gärna.
Citera
2026-08-31, 05:16
Medlem
Citat:
Ett land som styr vad invånarna får tro och inte tro på, dvs vad TS eftersträvar, är inte sekulärt.

Hur är det relevant att det blir en "kulturkrock" när anhängare av två religioner möts? Vi vet det ja? Den har pågått i snart 20 år. Vad är din poäng? Att vi bör avskaffa religionsfriheten och tvinga muslimerna att sluta vara muslimer för att vi inte gillar "kulturkrockar"?

Det har framgått att du tycker att invandringen är ett problem, och då särskilt muslimsk invandring. Och? Vad vill du säga? Att vi bör bli som de muslimska diktaturer du ogillar, och börja sätta folk med fel religion i fängelse?

Nu håller du bara en lång föreläsning om varför du tycker multikultur är dåligt.
Varför vill du berätta det för just mig? Har jag sagt att "multikultur är bra" någonstans?

Nej, vi ska inte "skicka ut en massa människor" för att du kommit på att du inte gillar vissa religioner. Hur gammal är du på ett ungefär?

Beror på vad du menar med "tvinga" och exakt vilken "kultur" du tänker dig ska påtvingas.

Hade DU förlorat något på att islam kastades ut ur Sverige ?
Är du sosse ?
Citera
2026-08-31, 07:35
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Man kan ha sekularism som det enda tillåtna.

Men annars man kan förstås angripa islam utifrån åsikterna inom religionen, på samma sätt som man gjort med de som var mot invandringen och angripa dem hatiskt. Marginalisera och förminska dem. Cancellera. Sluta se dem som människor och sprida hat och förakt mot dem. Skapa invektiv även för alla som försöker försvara dem, för att tysta och cancellera även dem som landsförrädare och antidemokrater som vill riva ned samhället och skapa ett kalifat.

Det verkar vara ett helt ok tillvägagångssätt i dagens samhälle. Så det måste väl ses som något som ryms inom demokratin och är bra som du kan stödja? Vi måste väl försvara demokratin mot de antidemokratiska krafter, eller är du mot det "fria" samhället?

Debatten började med att jag påpekade att du ser olika på människor för samma åsikt. Inte vilka åsikter jag har. Du blandar ihop det. Jag visar på hyckleriet.
Citera
2026-08-31, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Hade DU förlorat något på att islam kastades ut ur Sverige ?

Irrelevant för denna diskussion: (FB) Sossarna i maskopi med muslimerna

Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Är du sosse ?

Stanna on topic eller scrolla vidare.
Citera
2026-08-31, 11:14
Medlem
Citat:
Irrelevant för denna diskussion: (FB) Sossarna i maskopi med muslimerna

Stanna on topic eller scrolla vidare.

Njae, tråden handlar ju om sossar och muslimer, så.....
Men du verkar ha nåt att dölja.
Citera
2026-08-31, 11:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Sluta diskutera islam som en religion, det handlar inte om det utan att islam är ett politiskt system som är förklädd som en religion. Vi kan inte tillåta en religion som kräver att den religionen ska styra landet.
Citera
2026-08-31, 11:29
Medlem
Citat:
Man kan ha sekularism som det enda tillåtna.

En totalitär stat där man förbjuder människor att tro på vad de vill, dvs en stat utan religion- och yttrandefrihet. Jupp, en sådan stat kan man ha. Afghanistan har ett liknande upplägg.

Citat:
Men annars man kan förstås angripa islam utifrån åsikterna inom religionen, på samma sätt som man gjort med de som var mot invandringen och angripa dem hatiskt. Marginalisera och förminska dem.

Lol, "de som är emot invandringen" har ett parti som har var femte invånares stöd i riksdagen. Att folk som röstar på parti X är sura på folk som röstar på parti Y är bara vanligt politiskt spel. Det finns folk som hatar SD, och "angriper dem hatiskt", och det finns folk som hatar V, och angriper de hatiskt. Det har du förmodligen märkt vi det här laget.

Det fina med Sverige är att vi har yttrandefrihet, och organisationsfrihet, så de får båda starta och driva sina partier ändå, och yttra sin mening.

Dessutom har vi tryckfrihet, Exakt 23, Nya tider, och Epoch Times är alla publikationer som för mediestöd av SVENSK STATEN. Och sist jag var inne och läste så var detta inte vad man kan kalla för "invaringspositiva" tidskrifter.

Citat:
Cancellera. Sluta se dem som människor och sprida hat och förakt mot dem. Skapa invektiv även för alla som försöker försvara dem, för att tysta och cancellera även dem som landsförrädare och antidemokrater som vill riva ned samhället och skapa ett kalifat.

Nu börjar du återigen föreläsa om att "folk är dumma mot SD". Och? Vi har yttrandefrihet, man får säga en hel del i det här landet. Titta på Allard, som sitter i DN-intervju och skriker "KAOSBABBE BLATTE BATIKKÄRRING" som en discordgalning. Vem sätter honom i finkan? Vem hindrar honom från att kandidera till riksdagen? Vem tar ifrån honom hans politikerlön på 67 tkr i månaden?

Det är ett jävla ömkande och ett skitsnack, och helt irrelevant att börja gagga om att "folk är dumma mot folk som inte gillar invandring." Allard och resten av Tidö är dumma mot de som GILLAR invandring. Och så håller det på fram och tillbaka. Det är så det funkar i västerländska demokratier med YTTRANDEFRIHET och ORGANISATIONSFRIHET och RELIGIONSFRIHET, dvs sådana som TS uppenbarligen har ett problem med.

Citat:
Det verkar vara ett helt ok tillvägagångssätt i dagens samhälle. Så det måste väl ses som något som ryms inom demokratin och är bra som du kan stödja?

Jag stödjer (till skillnad från TS) yttrandefrihet, organisationsfrihet, och religionsfrihet, ja.

Citat:
Vi måste väl försvara demokratin mot de antidemokratiska krafter, eller är du mot det "fria" samhället?

Absolut. Varför skulle vi inte göra det? Var har jag föreslagit att vi inte ska göra det?

Citat:
Debatten började med

"Debatten" började här med att du citerade ett svar jag skrivit till någon annan än dig och skrev följande:

Citat:
"Det handlar väl även om yttrandefrihet. Om man menar att det är fel att kritisera den fundamentalistiska religionen och att de som gör det ska sättas i fängelse för det, ska man kanske själv flytta till Afghanistan där man inte får framföra sina åsikter. För då är man antidemokrat.

Eller menar du att man inte ska få kritisera andra alls?"'

Svaret är nej, jag menar inte att "man inte ska få kritisera andra alls", och har eller inte påstått detta någonstans i tråden.

Citat:
att jag påpekade att du ser olika på människor för samma åsikt.

Citera gärna var i tråden jag "ser olika" på människor för samma åsikt.

Citat:
Inte vilka åsikter jag har. Du blandar ihop det. Jag visar på hyckleriet.

Du har inte visat på något hyckleri:

Citat:

//
Och så en fråga från mitt förra inlägg som du inte besvarade:

Citat:
Eller tvinga dem att ta till sig kulturen här?

Senast redigerad av Traumprinzz 2026-08-31 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in